Przemiany obyczajów w XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-II-1-PrzemOb-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przemiany obyczajów w XX i XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://Wkrótce |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: K_W02 K_W04 K_W05 Umiejętności: K_U01 K_U02 Kompetencje społeczne: K_K02 K_K03 K_K07 |
Wymagania wstępne: | Chęć do słuchania, później także powiedzenia czegoś od siebie, przede wszystkim gotowość do podjęcia lektury oraz intelektualna ciekawość świata. |
Skrócony opis: |
OBYCZAJOWA HISTORIA POLSKI W LATACH 1877-2023. Polski, ale w europejskich kontekstach; między umownym tysiąc osiemset siedemdziesiątym siódmym (kiedy to oddano do użytku Kolej Nadwiślańską) a nieumownym dwa tysiące dwudziestym trzecim (kiedy to czas przejazdu po niektórych jej szlakach pozostał podobny) |
Pełny opis: |
1. Obyczaj. Póba definicji O UNIFIKACJI OBYCZAJÓW: 2. Jedzenie i głód 3.Mieszkanie i bezdomność 4. Ubranie i nagość 5. Seks i wstrzemięźliwość 6. Seks i przyjemność 7. Wychowanie i nauka 8. Higiena i brud 9. Rozrywka i zabawa 10. Choroba i umieranie 11. Pochówek i żałoba . O RÓżNICACH W OBYCZAJACH: 12. ...między sacrum a profanum 13. ...między Wschodem a Zachodem 14. ...między miastem a wsią SYTUACJE SKRAJNE: 15. Wojna, okupacja, Zagłada |
Literatura: |
ŹRÓDŁA Wkrótce TEKSTY: J. Grad, Obyczaj a moralność. Próba metodologiczna uporządkowania badań dotychczasowych, Poznań 1993. M. Szpakowska (red.), Jak badać obyczaje?, Warszawa 2007 J. Grad, Zwyczaj, Encyklopedia socjologii. Suplement, Warszawa 2005. B. Jedynak, Obyczaje domu polskiego w czasach niewoli 1795-1918, Lublin 2001 A. Chwalba (red.), Obyczaje w Polsce od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2015 M. Szpakowska, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003 B. Łaciak, Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli o wojnie postu z karnawałem, Warszawa 2005 W.G. Sumner, Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Studium socjologicznego znaczenia praktyk życia codziennego, manier, obyczajów oraz kodeksów moralnych, Warszawa 1995. A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005 W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2005. A. Tyszka. Uczestnictwo w kulturze. kulturze różnorodności stylów życia, Warszawa 1970. J. Grad, H. Mamzer (red.), Ludyczny wymiar kultury, Poznań 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W_ 1 rozumie kluczowe pojęcie OBYCZAJU, potrafi poruszać się w terminologicznym gąszczu, nie daje się zwieść pseudointelektualnym manierystom, który tworzą obyczajowo-komunikacyjne pseudoteorie W_ 2 rozumie, jak bardzo życie ludzi pozostaje unormowane obyczajowo, że NORMY te, mające najrozmaitszy charakter i pochodzenie, są powszechne, a za ich złamanie grozi sankcja: od wykluczenia po krzywe spojrzenie sąsiada W_ 3 rozumie znaczenie obyczaju/ów, dla NAUK O KULTURZE. Potrafi zdefiniować je właśnie jako naukę o ludziach i ich obyczajach U_ 1 rozumie, że żyje we wszechogarniającym świecie obyczajów i potrafi obserwować świat jako utkany przez normy. Ta świadomość zmienia go w kulturoznawcę świadomego codzienności, kulturoznawcę par excellence U_ 2 rozumie, że sam jest kulturoznawczym paradoksem: przedmiotem i podmiotem poznania, staje się takim samolaboratorium badań obyczajów U_ 3 last not least rozumie, że nauki o kulturze mają przepiękną, choć niezbadaną przyszłość K_1 rozumie, że istnieją obyczaje, które chronią znaczące wartości moralne oraz te, które, choćby uświęcone tradycją, mają inne znaczenie. Potrafi je odróżnić. K_2 rozumie, że wystawianie ocen w związku z przestrzeganiem lub łamaniem tych drugich stanowi bardzo delikatną materię, że ludzie mają prawo choćby do tego, co sam uważa za zbyt staromodne lub zbyt postępowe albo dziwactwo. Owszem, wciąż jest krytyczny wobec świata, ale jego krytycyzm zostaje poddany eksperymentowi. W nim pod obyczajem najpierw znajduje jego właściciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny składa się z dwóch części: 1. Studenci na podstawie dwudziesto i dwudziestopierwsowiecznych powieści realistycznych lektur oraz na podstwie treści uzyskanych na wykładzie przedstawiają obyczajową warstwę zapisanego tu doświadczenia. Ich zadaniem będzie choćby wychwycenie norm, którymi na co dzień albo od święta kierują się i podlegają autorzy wraz z ich otoczeniem. Tomasz Mann (1875-1955) Budenrbokowie, Czrodziejska góra, Śmierć w Wenecji, Doktor Faustus John Steinbeck (1902-1968) Grona gniewu, Na wschód od Edenu, Myszy i ludzie, Tortila Flatt, Znikający autobus Alberto Moravia (1907-1990) Obojętni, Maskarada, Pogarda, Matka i córka, Nieposłuszeństwo Opowiadania rzymskie, Miłość małżeńska Elias Canetti (1905-1994) Auto da fe, Komedia próżności, Ocalony język, Pochodnia w uchu, Gra oczu Bohumil Hrabal (1914-1997) Lekcje tańca dla starszych i zaawansowanych, Pociągi pod specjalnym nadzorem, Zbyt głośna samotność, Postrzyżyny, Sprzedam dom, w którym już nie chcę mieszkać, Święto przebiśniegu Aferzyści i inne opowiadania, Obsługiwałem angielskiego króla Toni Morrison (1931-2019). Jazz, Raj, Dom, Umiłowana, Pieśń Salomonowa, Kto jest górą? Marek Hłasko (1934-1969) Ósmy dzień tygodnia, Pierwszy krok w chmurach, Brudne czyny, Następny do raju, Wszyscy byli odwróceni Philip Roth (1933-2018) Kompleks Portnoya, Lekcja anatomii, Ludzka skaza, Amerykańska sielanka, Wzburzenie, Upokorzenie, Elfriede Jelinek (1946-) Amatorki, Wykluczeni, Pianistka, Pożądanie, Dzieci umarłych, Żądza, Zazdrość, Babel Oksana Zabużko (1960-) Badania terenowe nad ukraińskim seksem, Bajka o kalinowej fujarce , Siostro, siostro, Muzeum porzuconych sekretów 2. Wybierają z przedstawionego tam świata jedno zjawisko obyczajowe i przedstawiają historię jego przemian w latach, powiedzmy, 1877-2023 |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe z obyczajów odbywają się na każdym kroku, ale formalnych brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Piotr Weiser, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXAnhBuYeSh7OO1Krv8Dgv7aS5d9GSEJj0O9NhrVQ5pE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=609fe335-c74a-4230-bf0a-2fe78ca05d46&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kultura XX i XXI wieku widziana jako historia obyczajów |
|
Pełny opis: |
1. Obyczaje. Parę pojęć głównych O UNIFIKACJI OBYCZAJÓW: 2. O jedzeniu i wydalaniu 3. O życiu seksualnym. Folgowanie libido i próby z góry skazanej na klęskę walki z nim 4. O pracy i robocie 5. O spędzaniu czasu wolnego. Nuda 6. O ubiorze i nagości. 7. O mieszkaniu 8. O higienie 9. Dzieci i starcy 10. O pochówku O RÓZ NICACH W OBYCZAJACH: 11. ...między sacrum a profanum 12. ...między Wschodem a Zachodem 13. ...między miastem a wsią SYTUACJE SKRAJNE: 14. Wojna, okupacja, Zagłada 15.Kultura europejksich Żydów |
|
Literatura: |
J. Grad, Obyczaj a moralność. Próba metodologiczna uporządkowania badań dotychczasowych, Poznań 1993. M. Szpakowska (red.), Jak badać obyczaje?, Warszawa 2007 J. Grad, Zwyczaj, Encyklopedia socjologii. Suplement, Warszawa 2005. B. Jedynak, Obyczaje domu polskiego w czasach niewoli 1795-1918, Lublin 2001 A. Chwalba (red.), Obyczaje w Polsce od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2015 M. Szpakowska, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003 |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład onlajn |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Strona przedmiotu: | http://Wkróce | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Badania nad obyczajami w powieściach wybranych autorów w kontekście treści przedstawionych na wykladzie - 30 godzin (1 ETCS) Udzial w wykładzie 30 godzin (1ETCS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
j.w |
|
Pełny opis: |
j.w |
|
Literatura: |
j.w |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
OBYCZAJOWA HISTORIA POLSKI W LATACH 1877-2023. Polski, ale w europejskich kontekstach; między umownym tysiąc osiemset siedemdziesiątym siódmym (kiedy to oddano do użytku Kolej Nadwiślańską) a nieumownym dwa tysiące dwudziestym trzecim (kiedy to czas przejazdu po niektórych jej szlakach pozostał podobny) |
|
Pełny opis: |
1. Obyczaj. Póba definicji O UNIFIKACJI OBYCZAJÓW: 2. Jedzenie i głód 3.Mieszkanie i bezdomność 4. Ubranie i nagość 5. Seks i wstrzemięźliwość 6. Seks i przyjemność 7. Wychowanie i nauka 8. Higiena i brud 9. Rozrywka i zabawa 10. Choroba i umieranie 11. Pochówek i żałoba . O RÓżNICACH W OBYCZAJACH: 12. ...między sacrum a profanum 13. ...między Wschodem a Zachodem 14. ...między miastem a wsią SYTUACJE SKRAJNE: 15. Wojna, okupacja, Zagłada |
|
Literatura: |
ŹRÓDŁA Wkrótce TEKSTY: J. Grad, Obyczaj a moralność. Próba metodologiczna uporządkowania badań dotychczasowych, Poznań 1993. M. Szpakowska (red.), Jak badać obyczaje?, Warszawa 2007 J. Grad, Zwyczaj, Encyklopedia socjologii. Suplement, Warszawa 2005. B. Jedynak, Obyczaje domu polskiego w czasach niewoli 1795-1918, Lublin 2001 A. Chwalba (red.), Obyczaje w Polsce od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2015 M. Szpakowska, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003 B. Łaciak, Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli o wojnie postu z karnawałem, Warszawa 2005 W.G. Sumner, Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Studium socjologicznego znaczenia praktyk życia codziennego, manier, obyczajów oraz kodeksów moralnych, Warszawa 1995. A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005 W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2005. A. Tyszka. Uczestnictwo w kulturze. kulturze różnorodności stylów życia, Warszawa 1970. J. Grad, H. Mamzer (red.), Ludyczny wymiar kultury, Poznań 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
Nie mam |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.