Analiza dzieła filmowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-SP-I-3-AnDzFil |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła filmowego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W03, KU1_W19, KU1_U04, KU1_U06, KU1_K02 FP1f_W05, FP1f_W18 FP1f_U03 FP1f_K04 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotować studenta do analizowania dzieła filmowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przygotować studenta do samodzielnej analizy i interpretacji filmu. W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia i tematy: 1-2 co to znaczy analizować dzieło filmowe? 3-4 autor 5-6 gatunek filmowy 7-8 obraz 9-10 dźwięk 11-12 czas i przestrzeń 13-14 bohater 15 adaptacja Zajęcia będą miały formę dyskusji z elementami wykładu. Punkt wyjścia do dyskusji będą stanowiły wybrane przez prowadzącą filmy oraz zalecona literatura. |
Literatura: |
LITERATURA O CHARAKTERZE PODRĘCZNIKÓW: J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, tłum. M. Zawadzki, Warszawa 2011 D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010 A. Helamn, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 G. Królikiewicz, Różyczka. Próba analizy filmu Orsona Wellesa "Obywatel Kane", Łódź 2012 Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red W. Godzic, Kraków 1994 Widziane po latach. Analizy i interpretacje polskiego filmu, red M. Hendrykowski, Poznań 2000 J. Wójcik, Sztuka filmowa, oprac S. Kuśmierczyk, Warszawa 2012 Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesny, red. M. Hendrykowski, Poznań 1982 LITERATURA PRZEWIDZIANA DLA POSZCZEGÓLNYCH TEMATÓW: J. Aleksandrowicz, Pomiędzy płótnem a ekranem. Śladami Goi w kinie hiszpańskim w: Kwartalnik Filmowy 65/2009 J. Bocheńska, Obraz filmowy jako znak w: Wstęp do badania dzieła filmowego, pod red. A. Jackiewicz, Warszawa 1966 M. Hendrykowski, Albert dzieckiem podszyty. O "Czerwonym baloniku" Alberta Lamorisse'a w: Kwartalnik Filmowy 81/2013 M. Kornatowska, Federico Fellini, Warszawa 1972 (tu szczególnie fragment poświęcony "Osiem i pół" oraz "La stradzie" M. Piotrowska, Muzyka w filmach Wima Wendersa w: Kwartalnik Filmowy 44/203 M. Przylipiak, Kino stylu zerowego, z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994 (tu: Część IV Gatunki i Autorzy A. Ochalski, Struktury czasowe w dziele filmowym w: Wstęp do badania dzieła filmowego, pod red, A. Jackiewicza, Warszawa 1966 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zajęciach z Analizy dzieła filmowego Student: poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu wiedzy o kinie, potrafi analizować dzieło filmowe i odnieść je do czasu, w jakim powstało, a także do utworów z innych dziedzin sztuki; potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej, a zatem korzystać z podstawowych teorii w zakresie wiedzy o filmie; poznaje bieżący repertuar filmowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie studenci piszą sproblematyzowaną analizę filmu (tzn. analizują jeden konkretny aspekt, np. obraz, czas i przestrzeń, warstwa dźwiękowa) w której rozpatrują w jaki sposób ów aspekt służy bohaterowi i historii. Na ocenę dst (3) Student zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o filmie i potrafi ich użyć, oraz potrafi opracować wynik własnych badań, tzn. wykonanej analizy wybranego przez siebie filmu, w postaci pracy pisemnej. Na ocenę db (4) Student potrafi ich użyć pojęć z zakresu wiedzy o filmie , zna metody analizy dzieła filmowego i potrafi odnieść analizowany utwór do czasu, w jakim powstał, a także do innych dzieł sztuki; oraz potrafi opracować wynik własnych badań w postaci pracy pisemnej; rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu filmowym - festiwale, poznawanie bieżącego repertuaru. Na ocenę bdb (5) Student zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o filmie, potrafi ich użyć, zna metody analizy dzieła filmowego, potrafi odnieść analizowany utwór do innych dzieł, z czasu, kiedy ów utwór powstał; potrafi opracować wynik własnych badań w postaci pracy oraz potrafi w pracy o filmie posłużyć się teoriami poznanymi na innych zajęciach kulturoznawczych; rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu filmowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.