Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Media Philosophy

General data

Course ID: WH-KU-SP-II-1-FilMed
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Media Philosophy
Name in Polish: Filozofia mediów
Organizational unit: Institute of Classical Philology and Cultural Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

KU2_W04

KU2_U13

KU2_K03

MK-spec2_W01

MK-spec2_U02

MK-spec2_K01

Short description:

The main object of the course is reading and joint analysis of classical philosophical and theoretical texts of the twentieth century, devoted to i. a. problems related to technical forms of the art work reproduction, some peculiarities of the media industry and its products, the social role of television, the emergence of the information society and " digital culture ", as well as loss of reality as a result of processes of mediatisation and many other phenomena which revolutionized Western culture as a result of social, aesthetic and technological changes which demand philosophical interpretation.

Full description:

The main object of the course is reading and joint analysis of classical philosophical and theoretical texts of the twentieth century, devoted to i. a. problems related to technical forms of the art work reproduction, some peculiarities of the media industry and its products, the social role of television, the emergence of the information society and " digital culture ", as well as loss of reality as a result of processes of mediatisation and many other phenomena which revolutionized Western culture as a result of social, aesthetic and technological changes which demand philosophical interpretation.

Bibliography:

1. Dieter Mersch, Teorie mediów. Tłum. Ewa Krauss. Warszawa 2010, s. 16-57.

2. Walter Jackson Ong, Oralność i piśmienność. Tłum. Józef Japol. Rozdziały: Oralność języka,oraz Pismo przekształca świadomość. Warszawa 2011, s. 33-47, 131-163.

3. Walter Benjamin, Mała historia fotografii. W: tenże, Anioł historii. Wybór i opracowanie Hubert Orłowski, Poznań 1996, s. 105-124.

4. Bela Balazs, Człowiek widzialny. Tłum. K. Jung. W: tenże, Wybór pism. Warszawa 1987, s. 52-59.

5. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. W: tenże, Anioł historii. Wybór i opracowanie Hubert Orłowski, Poznań 1996, s. 201-239.

6. Theodor Adorno, Max Horkheimer, Przemysł kulturalny. W: ciż, Dialektyka oświecenia. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa 1994, s. 138-188.

7. Marshall McLuhan, Przekaźniki, czyli przedłużenie człowieka. W: tenże, Wybór pism. Tłum. Karol Jakubowicz, wybór Jacek Fuksiewicz, wstęp K.T. Toeplitz.Warszawa 1975, s. 43-71.

8. Marshall McLuhan, Radio bęben plemienny. W: tenże, Wybór pism. Tłum. Karol Jakubowicz, wybór Jacek Fuksiewicz, wstęp K.T. Toeplitz.Warszawa 1975, s. 149-160.

9. Hans Magnus Enzensberger, Klocki do teorii mediów. Kino 1971, nr 9, s. 24-33.

10. Pierre Bourdieu, O telewizji. Tłum. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska. Warszawa 2009, s.33-67.

11. Jean Baudrillard, Precesja symulakrów. W: tenże, Symulakry i symulacja. Tłum. S. Królak. Warszawa2005, s. 5-56.

12. Vilem Flusser, Ku uniwersum obrazów technicznych. Tłum. Andrzej Gwóźdź. W: Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź. Kraków 1994, s. 53–67.

13. Wolfgang Welsch, Sztuczne raje? Rozważania o świecie mediów elektronicznychi o innych światach. W: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Red. Maryla Hopfinger, Warszawa 2002, s. 461-478.

14. Manuel Castells, Kultura Internetu. W: tenże, Galaktyka Internetu . Tłum. Tomasz Hornowski. Poznań 2003, s.47-77.

15. Lev Manovich, Czym są nowe media? W: tenże, Język nowych mediów. Tłum. Piotr Cypryański. Warszawa 2006, s. 79-119.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

The aim of the course is:

1. Transfer of the knowledge of twentieth-century philosophical concepts associated with different types of media: writing, orality, print, photography, film, television, electronic image, internet.

2. Exercise of the substantive argumentation skills of students using their own views, and other authors for the presentation of papers and during the class discussion.

3. Improving communication skills of students and their skills related to team work in the classroom.

Assessment methods and assessment criteria:

Attendance (no more than two absences in a semester), term paper, active class participation (presentations).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)