Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Film Forms

General data

Course ID: WH-KU-SP-II-1-HiFFil
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of Film Forms
Name in Polish: Historia formy filmowej
Organizational unit: Institute of Classical Philology and Cultural Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Podstawowym celem zajęć jest przekonanie Studentów, że film (przede wszystkim) jest językiem, formą.

Full description: (in Polish)

Zajęcia traktuję jako umożliwiające wyrównanie poziomów studentów, którzy kontynuują przygodę z wiedzą o filmie, i tych, którzy dopiero ją rozpoczęli.

Zajęcia składają się z części teoretycznej - wykładu zapoznającego z najważniejszymi zagadnieniami analizy dzieła filmowego, i z części praktycznej, podczas której analizie zostają poddane fragmenty filmów. Studenci poznają pojęcia umożliwiające wykonanie analizy dzieła filmowego, ale również rys historyczny, tzn. nie omawiamy tylko montażu, ale historyczną ewolucję jego form, podobnie jest ze światłem - Studenci nie tylko poznają podział na typy i rodzaje światła, ale również historię oświetlenia w filmie.

Zostają również zaznajomienie z konsekwencjami rewolucji cyfrowej w filmie, tzn wpływu używania kamer cyfrowych na język kina.

Bibliography: (in Polish)

M. Adamczak. Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Poznań 2015.

B. Dziworski, J. Łukaszewicz, Kino-Oko. Warsztat operatora filmowego, Warszawa 2006.

M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.

M. Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014.

"Kwartalnik Filmowy" (Camerimage'94) 7-8/1994.

B. Salt, Styl i technologia filmu, tomy 1-3, Łódź 2003.

K. Taras, Komu cyfra sprzyja?, "Kwartalnik Filmowy" 43/2003, s. 196-202.

K. Taras, Kuchnia filmowa: Mistrzowskie ujęcie. Między teorią a praktyką, "KINO'11/2014, s.42-45.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie Studenta, że film jest językiem, który zmienia się na przestrzeni lat, że tym, co różni filmy zrealizowane np. w latach 50. od najnowszych realizacji jest forma, na którą miały wpływ przemiany technologicznie, bowiem żadna inna dziedzina sztuki nie jest tak technologicznie zdeterminowana jak film. Skupimy się m.in na plusach I minusach ewolucji/rewolucji cyfrowej.

Studenci nabędą również umiejętności analizowanie dzieł filmowych, rozpoznawania na podstawie stylu właśnie, z jakiego okresu i kręgu kulturowego owe dzieła pochodzą; dowiedzą się i przekonają, że analiza jest zawsze służebna wobec interpretacji.

Po zajęciach Student zna na poziomie rozszerzonym: terminologię z zakresu wiedzy o filmie (KU2_W03), a także metody analizy i interpretacji dzieła filmowego (KU2_W20); umie dokonać krytycznej oceny źródeł, ale przede wszystkim, pozyskanych informacji (KU2_U03), posiada też umiejętność wykonania analizy dzieła filmowego (KU2_U22); umie nazwać cele podejmowanego działania, czyli określić czego szuka w konkretnym dziele filmowym, jaki aspekt i w jakim celu, analizuje (KU2_K04).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia zostaną zaliczone na podstawie pracy pisemnej - analizy filmu (lub serialu), którego premiera miała miejsce w ciągu ostatniego roku. Absencja na trzech zajęciach uniemożliwi dopuszczenie do zaliczenia.

Na ocenę dst (3) Student musi operować na poziomie rozszerzonym terminologią z zakresu języka kina (KU2_W03) oraz potrafić nazwać cel podjętej analizy - czego szuka (KU2_K04).

Na ocenę dobrą (4) powinien znać i umieć to, co na dst (3) oraz potrafić dokonać krytycznej oceny źródeł i informacji (KU2_U03).

Na ocenę bdb (5) powinien znać i umieć to, co na ocenę db (4) oraz znać metody analizy i interpretacji dzieła filmowego (KU2_W20), a także potrafić zanalizować interesujący go film odnosząc go do przemian języka kina(KU2_U22).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)