Poetyka i antropologia przekazów perswazyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-SP-II-2-PPersw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poetyka i antropologia przekazów perswazyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W06, KU2_W19, KU2_U22, KU2_K09 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami definiowania i rozumienia pojęcia perswazji oraz kontekstów naukowych, w których się go używa. |
Pełny opis: |
Przedmiotem uwagi będą publikacje o charakterze psychologicznym, socjologicznym, filozoficznym, homiletycznym etc. Problematyka perswazyjności zostanie przybliżona zarówno od strony teoretycznej, jak również potraktowana jako narzędzie analizy zjawisk kulturowych różnego rodzaju - wypowiedzi o charakterze publicystycznym, podręczników akademickich, artystycznych wytworów kultury. |
Literatura: |
G. le Bon, Psychologia tłumu, tłum. B. Kaprocki, Kęty 2004 (fragmenty: Uczucia i moralność tłumu, Idee, rozumowanie i wyobraźnia tłumu, Religijne formy przekonań tłumu (księga I); Czynniki mające bezpośredni wpływ na poglądy tłumu, Przywódcy tłumu i ich metody przekonywania, Granice zmienności wierzeń i poglądów tłumu (księga II)) T. Witkowski, Psychomanipulacje: jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Taszów 2004 (fragmenty) U. Jarecka, Wojna i propaganda; Narzędzia wojennej propagandy wizualnej [w:] Eadem, Propaganda wizualna słusznej wojny: media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych, Warszawa 2008. Lub: K. Stelmach, Mediatyzacja propagandy – propagandyzacja mediów: wczoraj i dziś, „Zeszyty prasoznawcze”, Kraków 20014, t. 57, nr 2. M. Zoszenko, Opowiadania o Leninie, tłum. A. Galis, Warszawa 1970. E. Szczęsna, Czym jest reklama? [w:] Eadem, Poetyka reklamy, Warszawa 2001. B. Pawłowska-Jądrzyk, Sacrum i skandal. O nawiązaniach do religii w przekazach reklamowych [w:] Eadem, Uczta pod wiszącą skałą, Warszawa 2011. E. Olejnik, Techniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism „Twój styl”, „Świat kobiety” oraz męskiego magazynu „Men’s health” (roczniki 2005, 2006, 2007), „Acta Universatis Lodzienis” 45 (2010) A. Kampka, Inscenizacja nowego początku – perswazyjna definicja sytuacji [w:] Eadem, Perswazja w języku polityki, Warszawa 2009. R. Garpiel, Przegląd koncepcji perswazji [w:] Idem, Perswazja w przekazach kaznodziejskich na przykładzie homilii Jana Pawła II wygłoszonych podczas pielgrzymki do Polski w roku 1979, Kraków 2003. P. Wolski, Ideologia jako literatura. Polska literatura w europejskim podręczniku (na przykładzie >Literatury Europy. Historia literatury europejskiej<) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1168/1/Wolski.pdf [data dostepu: 15.01.2016r.] W imię, reż. M. Szumowska, 2013; Body/Ciało, reż. M. Szumowska, 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- Posiada ugruntowaną wiedzę na temat współczesnego polskiego rynku medialnego i zasad promocji w mediach, zorientowaną na jej wykorzystanie w praktyce; zna i rozumie swoistość przekazu reklamowego jako formy tekstualności typowej dla współczesnej kultury multimedialnej. - Posiada umiejętności interdyscyplinarnego podejścia do analizy problemów związanych z mediami i komunikacją medialną. - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy o mediach, potrafi ją zastosować w praktyce, rozumie potrzebę nieprzerwanego uczenia się, rozwoju osobistego i czynnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym poprzez korzystanie z różnych mediów (także artystycznych) i różnych obiegów kultury. Opis ECTS - 2 pkt. udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie referatu -10 godz. suma godzin: 60 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst.: - nie realizuje wymagań na ocenę dst. Na ocenę dst.: - uczestniczy w zajęciach jako bierny słuchacz - przedstawia referat ujmujący analizowany materiał w sposób ogólny i szkicowy - zalicza kolokwia z wynikiem ok. 60% punktów Na ocenę db.: - aktywnie uczestniczy w zajęciach - przedstawia referat prezentujący analizowany materiał w sposób szczegółowy i reprezentatywny - zalicza kolokwia z wynikiem ok. 80% punktów Na ocenę bdb.: - aktywnie uczestniczy w zajęciach - przedstawia referat prezentujący analizowany materiał w sposób szczegółowy i reprezentatywny oraz pogłębia omawianą problematykę o własne refleksje - zalicza kolokwia z wynikiem ok. 95% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.