Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Poetics and Anthropology of Persuasive Texts

General data

Course ID: WH-KU-SP-II-2-PPersw
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Poetics and Anthropology of Persuasive Texts
Name in Polish: Poetyka i antropologia przekazów perswazyjnych
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami definiowania i rozumienia pojęcia perswazji oraz kontekstów naukowych, w których się go używa.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem uwagi będą publikacje o charakterze psychologicznym, socjologicznym, filozoficznym, homiletycznym etc. Problematyka perswazyjności zostanie przybliżona zarówno od strony teoretycznej, jak również potraktowana jako narzędzie analizy zjawisk kulturowych różnego rodzaju - wypowiedzi o charakterze publicystycznym, podręczników akademickich, artystycznych wytworów kultury.

Bibliography: (in Polish)

G. le Bon, Psychologia tłumu, tłum. B. Kaprocki, Kęty 2004 (fragmenty: Uczucia i moralność tłumu, Idee, rozumowanie i wyobraźnia tłumu, Religijne formy przekonań tłumu (księga I); Czynniki mające bezpośredni wpływ na poglądy tłumu, Przywódcy tłumu i ich metody przekonywania, Granice zmienności wierzeń i poglądów tłumu (księga II))

T. Witkowski, Psychomanipulacje: jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Taszów 2004 (fragmenty)

U. Jarecka, Wojna i propaganda; Narzędzia wojennej propagandy wizualnej [w:] Eadem, Propaganda wizualna słusznej wojny: media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych, Warszawa 2008. Lub: K. Stelmach, Mediatyzacja propagandy – propagandyzacja mediów: wczoraj i dziś, „Zeszyty prasoznawcze”, Kraków 20014, t. 57, nr 2.

M. Zoszenko, Opowiadania o Leninie, tłum. A. Galis, Warszawa 1970.

E. Szczęsna, Czym jest reklama? [w:] Eadem, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.

B. Pawłowska-Jądrzyk, Sacrum i skandal. O nawiązaniach do religii w przekazach reklamowych [w:] Eadem, Uczta pod wiszącą skałą, Warszawa 2011.

E. Olejnik, Techniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism „Twój styl”, „Świat kobiety” oraz męskiego magazynu „Men’s health” (roczniki 2005, 2006, 2007), „Acta Universatis Lodzienis” 45 (2010)

A. Kampka, Inscenizacja nowego początku – perswazyjna definicja sytuacji [w:] Eadem, Perswazja w języku polityki, Warszawa 2009.

R. Garpiel, Przegląd koncepcji perswazji [w:] Idem, Perswazja w przekazach kaznodziejskich na przykładzie homilii Jana Pawła II wygłoszonych podczas pielgrzymki do Polski w roku 1979, Kraków 2003.

P. Wolski, Ideologia jako literatura. Polska literatura w europejskim podręczniku (na przykładzie >Literatury Europy. Historia literatury europejskiej<) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1168/1/Wolski.pdf [data dostepu: 15.01.2016r.]

W imię, reż. M. Szumowska, 2013; Body/Ciało, reż. M. Szumowska, 2015.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

- Posiada ugruntowaną wiedzę na temat współczesnego polskiego rynku medialnego i zasad promocji w mediach, zorientowaną na jej wykorzystanie w praktyce; zna i rozumie swoistość przekazu reklamowego jako formy tekstualności typowej dla współczesnej kultury multimedialnej.

- Posiada umiejętności interdyscyplinarnego podejścia do analizy problemów związanych z mediami i komunikacją medialną.

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy o mediach, potrafi ją zastosować w praktyce, rozumie potrzebę nieprzerwanego uczenia się, rozwoju osobistego i czynnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym poprzez korzystanie z różnych mediów (także artystycznych) i różnych obiegów kultury.

Opis ECTS - 2 pkt.

udział w ćwiczeniach - 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.

konsultacje - 5 godz.

przygotowanie referatu -10 godz.

suma godzin: 60 godz.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę ndst.:

- nie realizuje wymagań na ocenę dst.

Na ocenę dst.:

- uczestniczy w zajęciach jako bierny słuchacz

- przedstawia referat ujmujący analizowany materiał w sposób ogólny i szkicowy

- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 60% punktów

Na ocenę db.:

- aktywnie uczestniczy w zajęciach

- przedstawia referat prezentujący analizowany materiał w sposób szczegółowy i reprezentatywny

- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 80% punktów

Na ocenę bdb.:

- aktywnie uczestniczy w zajęciach

- przedstawia referat prezentujący analizowany materiał w sposób szczegółowy i reprezentatywny oraz pogłębia omawianą problematykę o własne refleksje

- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 95% punktów

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)