Popular Culture - Theory and Practice
General data
Course ID: | WH-KUZ-I-1-KultPopu |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Popular Culture - Theory and Practice |
Name in Polish: | Kultura popularna-teoria i krytyka |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie się z teorią i praktyką kultury popularnej, co zrealizowane zostanie poprzez skupienie się na kontekstach teoretycznych zagadnienia oraz przybliżeniach na jej wybrane aspekty, w tym: film, muzykę popularną, konsumpcję, telewizję czy prasę itd. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie się z teorią i praktyką kultury popularnej, co zrealizowane zostanie poprzez skupienie się na kontekstach teoretycznych zagadnienia oraz przybliżeniach na jej wybrane aspekty, w tym: film, muzykę popularną, konsumpcję, telewizję czy prasę itd. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003. J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003. D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998. G. Miernik, „Wiejskość” i „miejskość” w kulturze życia codziennego kielczan po II wojnie światowej [w:] Kultura wysoka, kultura popularna, kultura codzienna w Polsce 1944-1989, red. G. Miernik. Literatura dodatkowa: J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010. K. Banaszkiewicz, Nikt nie rodzi się telewidzem, Kraków 2000. W. J. Burszta, Kultura popularna jako wspólnota uczuciowa, w: „Kultura Popularna”, 2002 nr 1. W. J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009. Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, red. M. Bogunia-Borowska, Kraków 2006. U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: pomiędzy retoryką a ideologią, Kraków 2008. T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004. M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006. Film: fabryka emocji, red. K. Klejsa, T. Kłys, Kraków 2003. Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, W. Godzic, M. Żakowski (red.), Warszawa 2007. W. Godzic, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996. W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 2002. W. Godzic, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa 2007. B. Koziczyński, 333 popkultowe rzeczy… PRL. Jakość pierwsza, Poznań 2009. K. Krzan, Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Warszawa 2008. Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, red. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Kraków 2010. R. Pankowski, Rasizm a kultura popularna. Warszawa 2006. Post-soap. Seriale nowej generacji a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Warszawa 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) KU1_W05 Zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. KU1_U04 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. KU1_K01 Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych. ECTS - 3 pkt. Udział w zajęciach - 15h Praca własne, przygotowanie do zajęć i egzaminu - 45h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY OCENY w odniesieniu do realizacji EK: Egzamin - tematy zostaną podane w trakcie zajęć. Kryteria oceniania w odniesieniu do poszczególnych EK: KU1_K01 "Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych". - na ocenę 2 (ndst.) - nie jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych. - na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych - na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych. - na ocenę 5 (bdb.) - w stopniu bardzo dobrym Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych. KU1_U04 "Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych". na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych - na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych - na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych - na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobrze potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych KU1_W05 "Zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych" - na ocenę 2 (ndst.) - posiada niedostateczną wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. - na ocenę 3 (dst.) - posiada dostateczną wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. - na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym posiada o wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. - na ocenę 5 (bdb.) - w stopniu bardzo dobrym posiada posiada o wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. Metody dydaktyczne: Wykład i studium przypadku. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.