Basics of Cultural Anthropology
General data
Course ID: | WH-KUZ-I-1-PodAntKul |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Basics of Cultural Anthropology |
Name in Polish: | Podstawy antropologii kulturowej |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych (diachronicznych i synchronicznych) z elementami kontekstów inter i trans -dyscyplinarnych. Egzamin ustny. Zakres materiału na egzamin: treści z wykładów oraz wskazane lektury. |
Full description: |
(in Polish) 1. Antropologia w przestrzeni inter- i -trans-dyscyplinarnej. Diachronia i synchronia. 2. Wymiary pojmowalności antropologii i determinizm językowy. Kategorie pojęciowe. 3. Domeny i sub-domeny antropologii 4. Antropolog i jego miejsce w uniwersum poznania humanistycznego 5. Antropologia- zmienność szkół w czasie i przestrzeni poznawczej 6. Szkoły antropologiczne i ich <manifesty teoretyczne> 7. Szkoła ewolucjonistyczna brytyjsko-amerykańska 8. Niemiecka szkoła kulturowo-historyczna 9. Antropologiczna refleksja fenomenologiczna 10. Funkcjonalizm Bronisława Malinowskiego i brytyjska antropologia społeczna 11. Strukturalizm C. Levi-Strauss'a i etnologia francuska 12. Francuska szkoła "nowej historii" 13. Kognitywizm szkoły amerykańskiej i amerykański tygiel antropologiczny 14. Postmodernizm: z Paryża do Nowego Jorku i z powrotem 15. Kalifornijskie unikaty: teoria mimetyczna i antropologia generatywna Erica Gansa |
Bibliography: |
(in Polish) Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa Generative Anthropology in Transdyscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018 Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie Amerykańska antropologia kognitywna, red. Michał Buchowski, Instytut Kultury, Poznań 1993 Andrzej Bronk, Mircei Eliadego fenomenologia religii*, Przegląd Filozoficzny- Nowa Seria, Sacrum, kultura, historia, R. 16:2007, Nr 4 (64), ISSN 1230-1493 https://pf.uw.edu.pl/images/NUMERY_PDF/064/PF_2007-R16_409_Bronk-A_Mircei_Eliadego.pdf Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) KU1_W02 Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin . KU1_U02 Student potrafi samodzielnie się dokształcać korzystając z wiedzy zdobytej na wykładzie z antropologii kulturowej a następnie wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu antropologii do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. KU1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych Opis ECTS: obecność na wykładzie- 15h opanowanie treści wykładu oraz lektur- 20 h Razem: 35 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład prowadzony jest metodą informacyjno- konwersatoryjną wraz z prezentacją multimedialną. Egzamin ustny. Kryteria oceniania w zakresie KU1_W02 Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student omawia podstawowe znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin . Na ocenę dobrą: Student omawia podstawowe znaczenie oraz wyjaśnia w jaki sposób antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz z podstawową znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin . Na ocenę bardzo dobrą: Student omawia podstawowe znaczenie, wyjaśnia oraz twórczo interpretuje sposób w jaki antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz ze znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin . Kryteria oceniania w zakresie KU1_U02: Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student potrafi samodzielnie wymienić podstawowe sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać przykład wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Na ocenę dobrą: Student potrafi samodzielnie wymienić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać kilka przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi samodzielnie wymienić oraz szeroko omówić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać wiele przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Kryteria oceniania w zakresie KU1_K01 Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student jest gotów do krytycznej oceny jednego zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych . Na ocenę dobrą: Student jest gotów do krytycznej oceny kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych . Na ocenę bardzo dobrą: Student jest gotów do krytycznej oceny oraz twórczej interpretacji kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładów aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych . |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.