Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of Cultural Anthropology

General data

Course ID: WH-KUZ-I-1-PodAntKul
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Basics of Cultural Anthropology
Name in Polish: Podstawy antropologii kulturowej
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych (diachronicznych i synchronicznych) z elementami kontekstów inter i trans -dyscyplinarnych.

Egzamin ustny. Zakres materiału na egzamin: treści z wykładów oraz wskazane lektury.

Full description: (in Polish)

1. Antropologia w przestrzeni inter- i -trans-dyscyplinarnej. Diachronia i synchronia.

2. Wymiary pojmowalności antropologii i determinizm językowy. Kategorie pojęciowe.

3. Domeny i sub-domeny antropologii

4. Antropolog i jego miejsce w uniwersum poznania humanistycznego

5. Antropologia- zmienność szkół w czasie i przestrzeni poznawczej

6. Szkoły antropologiczne i ich <manifesty teoretyczne>

7. Szkoła ewolucjonistyczna brytyjsko-amerykańska

8. Niemiecka szkoła kulturowo-historyczna

9. Antropologiczna refleksja fenomenologiczna

10. Funkcjonalizm Bronisława Malinowskiego i brytyjska antropologia społeczna

11. Strukturalizm C. Levi-Strauss'a i etnologia francuska

12. Francuska szkoła "nowej historii"

13. Kognitywizm szkoły amerykańskiej i amerykański tygiel antropologiczny

14. Postmodernizm: z Paryża do Nowego Jorku i z powrotem

15. Kalifornijskie unikaty: teoria mimetyczna i antropologia generatywna

Erica Gansa

Bibliography: (in Polish)

Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków

Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka

Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW

Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka

Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ

Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN

Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa

Generative Anthropology in Transdyscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018

Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie

Amerykańska antropologia kognitywna, red. Michał Buchowski, Instytut Kultury, Poznań 1993

Andrzej Bronk, Mircei Eliadego fenomenologia religii*, Przegląd Filozoficzny- Nowa Seria, Sacrum, kultura, historia, R. 16:2007, Nr 4 (64), ISSN 1230-1493

https://pf.uw.edu.pl/images/NUMERY_PDF/064/PF_2007-R16_409_Bronk-A_Mircei_Eliadego.pdf

Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

KU1_W02

Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .

KU1_U02

Student potrafi samodzielnie się dokształcać korzystając z wiedzy zdobytej na wykładzie z antropologii kulturowej a następnie wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu antropologii do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

KU1_K01

Student jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych

Opis ECTS:

obecność na wykładzie- 15h

opanowanie treści wykładu oraz lektur- 20 h

Razem: 35 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład prowadzony jest metodą informacyjno- konwersatoryjną wraz z prezentacją multimedialną.

Egzamin ustny.

Kryteria oceniania w zakresie KU1_W02

Na ocenę niedostateczną:

Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną:

Student omawia podstawowe znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .

Na ocenę dobrą:

Student omawia podstawowe znaczenie oraz wyjaśnia w jaki sposób antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz z podstawową znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .

Na ocenę bardzo dobrą:

Student omawia podstawowe znaczenie, wyjaśnia oraz twórczo interpretuje sposób w jaki antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz ze znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .

Kryteria oceniania w zakresie KU1_U02:

Na ocenę niedostateczną:

Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną:

Student potrafi samodzielnie wymienić podstawowe sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać przykład wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Na ocenę dobrą:

Student potrafi samodzielnie wymienić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać kilka przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Na ocenę bardzo dobrą:

Student potrafi samodzielnie wymienić oraz szeroko omówić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać wiele przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Kryteria oceniania w zakresie KU1_K01

Na ocenę niedostateczną:

Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną:

Student jest gotów do krytycznej oceny jednego zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .

Na ocenę dobrą:

Student jest gotów do krytycznej oceny kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .

Na ocenę bardzo dobrą:

Student jest gotów do krytycznej oceny oraz twórczej interpretacji kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładów aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)