Tradycja biblijna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-TraBibl |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja biblijna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia KU1_W03 KU1_U04 |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z Biblią jako dziełem kultury. |
Pełny opis: |
1. Ogólna charakterystyka fenomenu Biblii. Proces powstawania tekstu - od tradycji ustnej do kanonu. Kanony Biblii. Oryginalne języki biblijne. Czas i środowiska powstawania ksiąg biblijnych. Apokryfy biblijne. 2. Kontekst historyczny i społeczno-religijny tekstów biblijnych. Zarys ogólny. 2. Charakterystyka poszczególnych zbiorów ksiąg w Biblii. Rodzaje i gatunki literackie. 3. Edytorstwo biblijne. Translatoryka biblijna. Główne nurty w historii interpretacji. 4. Nawiązania do Biblii w kulturze. |
Literatura: |
Materiały z zajęć wraz z suplementami zamieszczane są sukcesywnie na platformie Moodle oraz na MSTeams, gdzie prowadzone są zajęcia. Literatura pomocnicza: 1. Tekst Biblii (dowolne wydanie i tłumaczenie na język polski wraz z księgami deuterokanonicznymi ST). 2. Quesnel M., Gruson Ph., red., Mickiewicz F., red. n. pol. wyd., Biblia i jej kultura. t. 1. Stary Testament, t. 2. Jezus i Nowy Testament, tłum. J. Domańska-Gruszka, A. Loba, P. Tomczak, Ząbki 2008. 3. Kramarek G., Tradycja biblijna w literaturze polskiej, Lublin 2004 (bibliografia XX w.). 4. Starowieyski M., Tradycje biblijne, Kraków 2011. 5. Bukowski K., Biblia a literatura polska, Pallotinum: Poznań 2003. 6. Jakiel E., Mosakowski J., Biblia w literaturze polskiej. Romantyzm-Pozytywizm-Młoda Polska, Gdańsk 2013. Nowaczyński P., Chrystus w literaturze polskiej, Lublin 2001. 7. Fiała E., Abraham w polskiej prozie biblijnej, Lublin 2012. 8. Jasińska-Wojtkowska M, Nowak M., red., Małe prozy biblijne, 2012. 9. Patrick de Rynck, Jak czytać opowieści biblijne i mitologiczne w sztuce, Kraków 2009. 10. Kiszkowiak K., Wątki Maryjne w apokryfach staropolskich, Gdańsk 2013. Komornicka A., Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, Łódź 1994. 11. Pietkiewicz R., Biblia polonorum. Historia Biblii w języku polskim, t. 1 i t. 5, Poznań 2015-2016. 12. Lis M., !00 filmów biblijnych, Kraków 2005. Jelonek T., Biblia w kulturze świata, Kraków 2007. 13. Zowczak M., Biblia ludowa, Toruń 2013. 14. de Capoa C., Stary Testament. Postacie i epizody. Leksykon: Historia, sztuka, ikonografia, Warszawa 2007. 15. Zuffi S., Nowy Testament. Postacie i epizody. Leksykon: Historia, sztuka, ikonografia, Warszawa 2007. 15. Kontekst biblijny: Lemaire A., Świat Biblii, Ossolineum: Wrocław 2001; Bricker C. i in., Jezus i Jego czasy, Warszawa 2007; H. Daniel-Rops, Życie codzienne w Palestynie w czasach Jezusa, Warszawa 1994; K. Amstrong, Biblia. Biografia, przekł. A. Dzierzgowska, Warszawa 2009; Smykowska E., Święta żydowskie, Warszawa 2010; Wright F. H., Obyczaje krajów biblijnych, Warszawa 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna chrzescijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji tekstów kultury, ich oodziaływania i znaczenie w procesach historyczno-kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są w systemie zdalnym na platformie MS Teams. Test końcowy weryfikujący wiedzę z zakresu materiału omawianego na zajęciach oraz znajomość wskazanych tekstów źródłowych. Teksty biblijne, które obowiązują do testu: Rdz; Wj; Lb 20-24; Sdz 13-16; Rt; 1 i 2 Sam; 1 i 2 Krl; Tb; Jud; Est; Hioba; Jer; Ez; Dn; Jon; Mt; Łk; J; Dz; Ap. Dostęp do testu końcowego będzie na platformie MS Forms. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.