Analysis and Interpretation of Culture Texts
General data
Course ID: | WH-KUZ-I-2-AnIntTekK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Analysis and Interpretation of Culture Texts |
Name in Polish: | Analiza i interpretacja tekstów kultury |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają wprowadzić uczestników w świadomy, uważny i wnikliwy odbiór różnego typu dzieł sztuki i przekazów multimedialnych (tekstów kultury), operujących różną materią znakową jednorodną lub wielosystemową. W drodze systematycznej, szczegółowej analizy dzieła, kształcą umiejętność wyodrębnienia jego elementów składowych i zasad ich integracji znaczeniowej, uczą dostrzegania i opisywania zasad konstrukcyjnych, sposobów posługiwania się w dziele materią znakową, obserwacji współistnienia różnych systemów znakowych, budowania sensów i aktualizowania konwencji artystycznych. Mają pogłębić i w miarę możliwości – uporządkować (spontaniczny i bezrefleksyjny) odbiór różnych dzieł poprzez odkrywanie zasad rządzących ich budową. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają wprowadzić uczestników w świadomy, uważny i wnikliwy odbiór różnego typu dzieł sztuki i przekazów multimedialnych (tekstów kultury), operujących różną materią znakową jednorodną lub wielosystemową. W drodze systematycznej, szczegółowej analizy dzieła, kształcą umiejętność wyodrębnienia jego elementów składowych i zasad ich integracji znaczeniowej, uczą dostrzegania i opisywania zasad konstrukcyjnych, sposobów posługiwania się w dziele materią znakową, obserwacji współistnienia różnych systemów znakowych, budowania sensów i aktualizowania konwencji artystycznych. Mają pogłębić i w miarę możliwości – uporządkować (spontaniczny i bezrefleksyjny) odbiór różnych dzieł poprzez odkrywanie zasad rządzących ich budową. |
Bibliography: |
(in Polish) W. Gombrowicz, Tancerz Mecenasa Kraykowskiego [w:] Idem, Bakakaj, Kraków 1993 Witold Gombrowicz – nasz współczesny, red. J. Jastrzębski, Kraków 2010, fragmenty Obraz J. Vermeera Widok Delft A. Czerniawski, Widok Delft, Kraków 1973 W. Ligęza, „Widok Delft”: literatura i trwanie, „Dekada Literacka” 1997, nr 6/7 (130/131) I. Mitoraj, Mitoraj: Kraków, Paryż, Rzym, Kraków 2006 A. Datko, Dlaczego nie rozumiem sztuki, która nie jest sztuką? Niezrozumienie i kwestionowanie wartości artystycznej współczesnych dzieł, „Obieg”, kwiecień 2010. Pustelnicy, reż. K. Czubak, Warszawa 2010 J. Dehnel, Fotoplastikon, Warszawa W. Shakespeare, Poskromienie złośnicy, tłum. S. Barańczak, Kraków. Poskromienie złośnicy – spektakl w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. G. Niziołek, Warlikowski - extra ecclesiam, Kraków 2008, s. 7-41. H.-T. Lehmann, Teatr postdramatyczny, Kraków 2009, s. 16-20; 26-28; 31-32. M. Sugiera, W pułapce roli społecznej: "W poskromieniu złośnicy" [w:] Dyskurs, postać i płeć w dramacie, red. W. Baluch, Kraków 2009. A. Adamiecka-Sitek, W poszukiwaniu straconego ciała: inscenizacja w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego [w:]Teatr i tekst: inscenizacja w teatrze postmodernistycznym, Kraków 2005. A. Królica, Jak mogliśmy zapamiętać Pinę Bausch?, "Didaskalia" nr 92/93 2009. A. Rembowska, Teatr tańca Piny Bausch, Warszawa 2009, fragmenty. D. Masłowska, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną, Warszawa 2003 Film Wojna polsko-ruska w reżyserii Xawerego Żuławskiego, 2009 Z. Mitosek, Opracowanie do rzeczywistości [w:] Idem, Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej, Kraków 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W wyniku zrealizowania wszystkich założeń i celów przedmiotu po semestrze trwania zajęć: KU1_W06 Student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce. KU1_W10 Student rozróżnia podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin. KU1_U8 Student potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci. KU1_U13 Student umie przygotować typową pracę pisemną z zakresu analizy i interpretacji tekstów kultury w języku polskim z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych oraz różnych źródeł. KU1_KO1 Student ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie KU1_KO9 Student jest aktywnym, świadomym i krytycznym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, wszechstronnie korzystającym z różnych form mediatyzacji kultury. Opis ECTS - 2 pkt. udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie pracy -10 godz. suma godzin: 60 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, burzy mózgów Metoda dyskusji okrągłego stołu KU1_W06 - na ocenę 2 (ndst.): nie posiada żadnej wiedzy ogólnej w zakresie historii stuki i nauk o sztuce - na ocenę 3 (dst): orientuje się w wiedzy ogólnej w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce - na ocenę 4 (db): posiada wiedzę ogólną, choć nieuporządkowaną w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce - na ocenę 5 (bdb): posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce. KU1_W10 - na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii, szkół badawczych - na ocenę 3 (dst): orientuje się w podstawowych metodach analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych - na ocenę 4 (db): zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji i szkół badawczych - na ocenę 5 (bdb): zna podstawowe sposoby analizy i interpretacji tekstów kultury w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych i potrafi bezbłędnie stosować je w praktyce, posługując się właściwą terminologią. KU1_U8 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi rozpoznawać nawiązań intertekstualnych do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci - na ocenę 3 (dst.): potrafi podejmować próbę rozpoznawania nawiązań intertekstualnych do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci - na ocenę 4 (db.): potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci - na ocenę 5 (bdb.): pewnie i w pełni świadomie, z dużą kulturą językową potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, postaci. KU1_U13 - na ocenę 2 (ndst.): nie umie przygotować pracy pisemnej z analizy i interpretacji, nie potrafi wykorzystać źródeł, posługuje się niepoprawną polszczyzną - na ocenę 3 (dst.): podejmuje próbę przygotowania pracy pisemnej w języku polskim, poszukuje źródeł, lecz nie potrafi z nich w sposób wystarczający skorzystać - na ocenę 4 (db.): potrafi przygotować typową pracę pisemną o charakterze analityczno-interpretacyjnym, sięga do podstawowych ujęć teoretycznych - na ocenę 5 (bdb): potrafi przygotować rzetelną i w pełni poprawną (także językowo i stylistycznie) pracę pisemną z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł. KU_KO1 - na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy w ramach analizy i interpretacji tekstów kultury, nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie i zdobywania nowych umiejętności. - na ocenę 3 (dst.): ma niepełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach analizy i interpretacji, choć rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - na ocenę 4 (db.): ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, po to, aby lepiej rozumieć otaczającą rzeczywistość kulturową - na ocenę 5 (bdb.): ma pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; biegle korzysta z bogatego instrumentarium analizy i interpretacji tekstów kultury. KU1_K09 - na ocenę 2 (ndst.): nie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym, nie potrafi trafnie wybierać z ofert wydarzeń kulturalnych - na ocenę 3 (dst.): uczestniczy biernie we współczesnym życiu kulturalnym, ponieważ rozumie je w sposób niewystarczający, nie potrafi ich interpretować - na ocenę 4 (db.): uczestniczy aktywnie we współczesnym życiu kulturalnym, właściwie ocenia i wybiera rozmaite formy kulturalne, ponieważ potrafi je analizować i podejmować ich interpretację - na ocenę 5 (bdb.): aktywnie i świadomie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym,jest doskonale zorientowany, potrafi trafnie analizować i interpretować to w czym uczestniczy. Kryteria oceny: praca pisemna na ocenę, dodatkowe projekty. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.