(in Polish) Wiedza o regionaliźmie
General data
Course ID: | WH-KUZ-I-2-WiedzReg |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wiedza o regionaliźmie |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
Course homepage: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=17997 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmują problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie inter- i tran-sdyscyplinarnej (antropologia, etnografia, historia, językoznawstwo, politologia ). |
Full description: |
(in Polish) Wykład obejmują problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie inter- i tran-sdyscyplinarnej (antropologia, etnografia, historia, językoznawstwo, politologia ), począwszy od podstawowych kategorii pojęciowych, poprzez zakresy poznawcze dyscypliny, omówienie specyfiki regionalistycznych badań europejskich i pozaeuropejskich, mity o początkach, Europa jako region historyczny i językowy oraz euroregiony, mniejszości etniczne i mniejszości narodowe, regiony i stereotypy, grupy allochtoniczne i autochtoniczne. |
Bibliography: |
(in Polish) Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf, Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf- Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/, Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104 Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie, Warszawa 2005 Krzysztof Kowalski, Europa: mity, modele, symbole, Kraków 2002 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) KU1_W06 Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. KU1_U02 Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. KU1_K02 Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. ECTS: 2,5 kontakt bezpośredni i praca własna: aktywność na platformie e-lerningowej- 15 h przygotowanie prac pisemnych do poszczególnych zajęć- 15 h przygotowanie do egzaminu ustnego- 10 h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny KU1_W06 na ocenę ndst: Student nie zna w pogłębionym stopniu religijnych, społecznych, historycznych i politycznych uwarunkowań polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Nie rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. na ocenę dst: Student zna w dostatecznym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie w stopniu dostatecznym znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. na ocenę db: Student zna w dobrym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie w stopniu dobrym znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. na ocenę bdb: Student zna w bardzo dobrym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie bardzo dobrze znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. KU1_U02 Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. na ocenę ndst: Nie potrafi samodzielnie sformułować problemu badawczego zgodnego z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednich metod i narzędzi badawczych do jego rozwiązania. na ocenę dst: Potrafi w stopniu dostatecznym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. na ocenę db: Potrafi w stopniu dobrym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. na ocenę bdb: Potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. KU1_K02 Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. na ocenę ndst.: Nie jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. na ocenę dst: Jest gotów w stopniu dostatecznym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. na ocenę db: Jest gotów w stopniu dobrym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. na ocenę bdb: Jest gotów w stopniu bardzo dobrym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.