Finansowanie kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-3-FinKul |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Finansowanie kultury |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: KU1_W07 posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie upowszechniania kultury, metod i warunków animacji życia kulturalnego i zarządzania kulturą KU1_W15 ma uporządkowaną podstawową wiedzę o zasadach i warunkach organizacyjnych oraz ekonomicznych funkcjonowania instytucji kultury KU1_W16 posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz zna zasady aktywnego i systematycznego w nim uczestnictwa UMIEJĘTNOŚCI: KU1_U01 potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych KU1_U02 umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji KU1_U04 potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa KU1_U05 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego KU1_U11 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków KOMPETENCJE SPOŁECZNE: KU1_K03 potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne KU1_K04 umie nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań KU1_K06 umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego KU1_K10 potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role i kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz opiekuna praktyki zawodowej KU1_K11 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowana specjalizacją |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie podstawowych zagadnień dotyczących mechanizmów w zakresie finansowania działalności kulturalnej, funkcjonujących w polskim i europejskim systemie prawnym. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie podstawowych zagadnień dotyczących mechanizmów w zakresie finansowania działalności kulturalnej, funkcjonujących w polskim i europejskim systemie prawnym. W ramach przedmiotu zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące zasad budowania projektu oraz pozyskiwania środków ze źródeł publicznych i alternatywnych. W ramach przedmiotu zostaną także omówione fundusze i programy wspierające kulturę na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Zostaną porównane generalne kryteria i warunki aplikowania o poszczególne rodzaje środków. |
Literatura: |
- E. Malinowska-Misiąg, Finansowanie kultury w Polsce ze źródeł publicznych, [w:] Studia BAS Nr 2(46) 2016 - L. Płatkowska-Prokopczyk, J. Pieczonka, Zróżnicowanie oferty instytucji kultury jako efekt dywersyfikacji źródeł ich finansowania, [w:] Nauki o finansach, 3 (24) 2015 - J. Głowacki, J. Hausner, K. Jakóbik, K. Markiel, A. Mituś, M. Śabiński, Raport o finansowaniu i zarządzaniu instytucjami kultury, Raporty o stanie kultury MKiDN, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej - D. Ilczuk, Ekonomika kultury, PWN, Warszawa 2012 (wybrane fragmenty) - K. Obłąkowska-Kubiak, Kultura i gospodarka – od pogranicza nauk ku perspektywie ekonomicznej, Rynek - Społeczeństwo - Kultura nr 4 (8) 2013 - M. Grząba, Stabilność finansowania instytucji kultury ze środków publicznych w Polsce, [w:] Współczesne problemy ekonomiczne w badaniach młodych naukowców, T.4, Teoria i praktyka, red. E. Gruszewska, Białystok 2020 - K. Maj-Waśniowska, P. Sołtyk, Rola samorządu terytorialnego w finansowaniu zadań z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w Polsce, [w:] „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2018, nr 56 - Klamer A., Petrova L., Mignosa A., 2006, Financing the Arts and culture in the European Union, Policy Department Structural and Cohesion Policies, “Culture and Education”, Brussels, European Parliament, November 2006 - Finanse kultury w latach 2007-2015, Studia i analizy statystyczne, Raport GUS, Urząd Statystyczny w Krakowie, Kraków 2016 - K.D. Kopeć, Finansowanie kultury w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, Kraków 2014 (wybrane fragmenty) - A. Grzegorczyk (red.), Fundraising w działalności organizacji pozarządowych, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2011 (wybrane fragmenty) - Raport z badania oceniającego model finansowania kultury w Polsce oraz wspierania twórców poprzez platformy crowdfundingowe, ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, Patronite.pl Warszawa 2017 USTAWA z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej https://instytutfundraisingu.pl/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
3 ECTS = 90 h Opis ECTS: udział w zajęciach i aktywność - 45 h /1,5 ECTS projekt zaliczeniowy oraz jego prezentacja wraz z dyskusją - 45 h /1,5 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: - obecność i aktywność na zajęciach - prezentacja multimedialna i/lub praca pisemna - PROCES TWORZENIA PROJEKTU KULTURALNEGO ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM STRATEGII POZYSKANIA NA NIEGO DOFINANSOWANIA (dopuszczalne duety) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.