Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural Communication of the 20th Century: Iconosphere, Audiosphere, Logosphere

General data

Course ID: WH-KUZ-I-3-KmKuXXc
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Cultural Communication of the 20th Century: Iconosphere, Audiosphere, Logosphere
Name in Polish: Komunikacja kulturowa XX wieku: ikonosfera, audiosfera, logosfera-ćwiczenia
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

I — Wiek XX – wstęp

II — „Przed sześćdziesiątym szóstym rokiem nie oświadcz się żadnej damie” — „Chcę Twego szczęścia, ale szczęścia na pewnym poziomie ludzkiego bytu”. Listy Witkiewicza do syna

III — „Podobna przyjemność [...] spotkałaby mnie pierwszy raz w życiu: nikt nigdy nie uścisnął mojej dłoni”. Kim według Herlinga-Grudzińskiego jest dla nas drugi człowiek?

IV—V — „Zwiedziłem wiele muzeów i nie będę udawał, że przeżywałem same zachwyty”. Herbert wśród dzieł sztuki

VI—VII — „Ja, ja, ja, ja” ‒ i inni. Myśli o ludziach i o sztuce w rozmowach, dziennikach, listach XX–wiecznych pisarzy: Gombrowicza, Herlinga, Kisiela, Białoszewskiego

VIII — Rozmowy i rozmówki w twórczości Białoszewskiego

Full description: (in Polish)

I — Wiek XX – wstęp

II — „Przed sześćdziesiątym szóstym rokiem nie oświadcz się żadnej damie” — „Chcę Twego szczęścia, ale szczęścia na pewnym poziomie ludzkiego bytu”. Listy Witkiewicza do syna

LEKTURY OBOWIĄZKOWE: Stanisław Witkiewicz, Listy do syna, oprac. Bożena Danek-Wojnowska i Anna Micińska, Warszawa 1969 (wybór); Stanisław Ignacy Witkiewicz, Listy do Bronisława Malinowskiego, wstępem opatrzył Edward C. Martinek, przygotował do druku Tomasz Jodełka-Burzecki, Warszawa 1981 (wybór); Stanisław Ignacy Witkiewicz, Listy do żony, t. I–IV, przygotowała do druku Anna Micińska, oprac. i przypisami opatrzył Janusz Degler, Warszawa 2005–2012 (wybór).

LEKTURY DODATKOWE: Jan Błoński, Witkacy na zawsze, Kraków 2003, [cz. I:] Od Stasia do Witkacego; zwłaszcza rozdziały: „I ty będziesz artystą”, „Psychomachia rodzinna”, „Zawęźlenie konfliktu”, s. 7–31; Tomasz Burek, «Bądź zdrów, dobry, mądry i jasny». Stanisława Witkiewicza walka o duszę syna, w: tenże, Dalej aktualne, Warszawa 1973, s. 116‒131; Janusz Degler, Witkacego portret wielokrotny. Szkice i materiały do biografii (1918–1939), Warszawa 2009; Krzysztof Dubiński, Wojna Witkacego, czyli kumboł w galifetach, Warszawa 2015; Jan Gondowicz, Panna Nikt, dwutygodnik.com, wyd. 107, 5/2013; Kronika życia i twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, oprac. Janusz Degler, Anna Micińska, Stefan Okołowicz, Tomasz Pawlak, Warszawa 2017; Maciej Mączyński, Natura w ujęciu Stanisława Witkiewicza (na podstawie listów do syna), w: Epistolografia w dawnej Rzeczypospolitej, t. VII: Literatura, historia, język, red. Piotr Borek, Marceli Olma, Kraków 2017, s. 323‒336; Anna Micińska, Istnienie Poszczególne: Stanisław Ignacy Witkiewicz, oprac. Janusz Degler, Wrocław 2003; Stefan Okołowicz, Anioł i syn. 30 lat dialogu Stanisława i Stanisława Ignacego Witkiewiczów, Warszawa [2015]; Maria Olszaniecka, Dziwny człowiek. (O Stanisławie Witkiewiczu), Kraków 1984; Ewa Paczoska, Spotkania naturalistów, w: Janina Kulczycka-Saloni, Danuta Knysz-Rudzka, Ewa Paczoska, Naturalizm i naturaliści w Polsce. Poszukiwania, doświadczenia, kreacje, Warszawa 1992, s. 219–240; Zdzisław Piasecki, Stanisław Witkiewicz. Młodość i wczesny dorobek artysty, Warszawa 1983; Zdzisław Piasecki, Stanisław Witkiewicz w kręgu ludzi i spraw sobie bliskich. Szkice nie tylko biograficzne, Opole 1999; Rafał Malczewski i mit Zakopanego (t. I), Zakopane w czasach Rafała Malczewskiego (t. II), pod red. Doroty Folgi-Januszewskiej i Teresy Jabłońskiej, Olszanica 2006; Jan Reychman, Peleryna, ciupaga i znak tajemny, Kraków 1971; „Rocznik Podhalański” 2016, t. XI: Wokół Witkiewiczów, Zakopane 2016; Henryk Sienkiewicz, Listy do Stanisława Witkiewicza, w: tegoż, Listy, t. V, cz. 2, listy oprac., wstępem i przypisami opatrzyła Maria Bokszczanin, Warszawa 2009; Stanisław Witkiewicz. 1851–1915 [katalog wystawy monograficznej w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem], Zakopane 1996; Stanisław Witkiewicz. Człowiek — Artysta — Myśliciel. Materiały z sesji zorganizowanej w osiemdziesiątą rocznicę śmierci artysty. Zakopane, 20–22 października 1995, pod red. Zbigniewa Moździerza, „Materiały Towarzystwa Muzeum Tatrzańskiego im. dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem”, vol. 2, Zakopane 1997; Wojciech Sztaba, Gra ze sztuką. O twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kraków 1982; Józef Tarnowski, Wielki przełom. Studium z estetyki Stanisława Witkiewicza, Gdańsk 2014; Barbara Tondos, Styl zakopiański i zakopiańszczyzna, Wrocław 2009; Małgorzata Vražić, Stanisław Witkiewicz i Witkacy. Dwa paradygmaty sztuki, dwie koncepcje kultury, Warszawa 2013; Stanisław Witkiewicz, Na przełęczy, w: tegoż, Pisma zebrane, t. III, wstęp Mieczysław Gładysz, komentarz Roman Hennel, Kraków 1970 lub w: tegoż, Pisma tatrzańskie, t. I, Kraków 1963; Stanisław Ignacy Witkiewicz, Pożegnanie jesieni, wyd. 2 krytyczne, oprac. Anna Micińska, Warszawa 2001; Jacek Woźniakowski, Ojciec i syn Witkiewicze, w: tegoż, Co się dzieje ze sztuką?, Warszawa 1974; August Zamoyski, Jak i dlaczego wyrosłem z formizmu [cz. 1‒2], „Poezja” 1968, nr 1 (s. 17‒32), nr 2 (s. 32‒47); Anna Żakiewicz, Młodość chłopczyka. O wczesnej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza: 1900‒1914, Gdańsk 2014.

III — „Podobna przyjemność [...] spotkałaby mnie pierwszy raz w życiu: nikt nigdy nie uścisnął mojej dłoni”. Kim według Herlinga-Grudzińskiego jest dla nas drugi człowiek?

LEKTURY OBOWIĄZKOWE: Gustaw Herling-Grudziński, Wieża, w: Skrzydła ołtarza. Opowiadania, Pisma zebrane, pod red. Zdzisława Kudelskiego, t. 2, Warszawa 1995.

LEKTURY DODATKOWE: Joanna Bielska-Krawczyk, Między widzialnym i niewidzialnym. Widzenie, kolor, światłocień i dzieła sztuki w twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Kraków 2004; Ewa Bieńkowska, Pisarz i los. O twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Warszawa 2002; Włodzimierz Bolecki, Ciemna miłość. Szkice do portretu Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Warszawa 2002; Etos i artyzm. Rzecz o Herlingu-Grudzińskim, pod red. Seweryny Wysłouch i Ryszarda K. Przybylskiego, Poznań 1991; Gustaw Herling-Grudziński, Dziennik pisany nocą 1971–1999, w: Pisma zebrane, pod red. Zdzisława Kudelskiego, t. 3–7 i 10–11, Warszawa 1995–2000; Gustaw Herling-Grudziński, Skrzydła ołtarza. Opowiadania, w: Pisma zebrane, pod red. Zdzisława Kudelskiego, t. 2, Warszawa 1995; Gustaw Herling-Grudziński, Włodzimierz Bolecki, Rozmowy w Dragonei, rozmowy przeprowadził, oprac. i przygotował do druku W. Bolecki, Warszawa 1997 (zwłaszcza: Rozmowa VIII. «Skrzydła Ołtarza», s. 151–177 i Rozmowa XXV. «Dziennik pisany nocą», s. 333–362); Herling-Grudziński i krytycy. Antologia tekstów, wybór i oprac. Zdzisław Kudelski, Lublin 1997; Zdzisław Kudelski, Pielgrzym świętokrzyski. Szkice o Herlingu-Grudzińskim, Lublin 1991; Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Gepard, przeł., przypisami i posłowiem opatrzył Stanisław Kasprzysiak, Warszawa [2009]; Ryszard K. Przybylski, Być i pisać. O prozie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Poznań 1991; Elżbieta Sawicka, Widok z wieży. Rozmowy z Gustawem Herlingiem-Grudzińskim, Warszawa 1997.

IV—V — „Zwiedziłem wiele muzeów i nie będę udawał, że przeżywałem same zachwyty”. Herbert wśród dzieł sztuki

LEKTURA OBOWIĄZKOWA: Zbigniew Herbert, Lascaux, U Dorów, Il Duomo oraz Kamień z katedry, w: Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 2004, s. 7–35, 51–59 i 97–121; Zbigniew Herbert, Tulipanów gorzki zapach, Gerard Terborch. Dyskretny urok mieszczaństwa, Martwa natura z wędzidłem oraz Temat niebohaterski oraz Apokryfy, w: Martwa natura z wędzidłem, Warszawa 2003, s. 39–59, 61–110, 113‒147.

LEKTURY DODATKOWE: wszystkie pozostałe eseje Zbigniewa Herberta z powyższych tomów, a także z tomu Labirynt nad morzem, Warszawa 2000, ponadto: Zbigniew Herbert, Stanisław Barańczak, Korespondencja (1972–1996), Warszawa 2005; Zbigniew Herbert, Henryk Elzenberg, Korespondencja, redakcja i posłowie Barbara Toruńczyk; Zbigniew Herbert, Czesław Miłosz, Korespondencja, Warszawa 2006; Herbert nieznany. Rozmowy, Warszawa 2008; Gustaw Herling-Grudziński, Dziennik pisany nocą 1989–1992, w: tegoż, Pisma zebrane, t. 7, Warszawa 1997; stąd rozdziały: Caravaggio: światło i cień (s. 104–113), Rembrandt w miniaturze (s. 171–180), Monolog o martwej mniszce (s. 203–215), Perły Vermeera (s. 254–263), Ribera — Hiszpańczyk Partenopejski (s. 348–358); Gustaw Herling-Grudziński, Wyjścia z milczenia. Szkice, w: tegoż, Pisma zebrane, t. 9, Warszawa 1999; stąd rozdział: «Barbarzyńca w ogrodzie» Zbigniewa Herberta (s. 332–336).

VI—VII — „Ja, ja, ja, ja” ‒ i inni. Myśli o ludziach i o sztuce w rozmowach, dziennikach, listach XX–wiecznych pisarzy: Gombrowicza, Herlinga, Kisiela, Białoszewskiego

LEKTURY OBOWIĄZKOWE: Miron Białoszewski, Tajny dziennik, Kraków 2012 (fragmenty), a także wybrane wiersze i fragmenty próz; Witold Gombrowicz, Dziennik 1953–1966, w: Dzieła, red. nauk. tekstu Jan Błoński, t. VII–IX, wyd. II, Kraków 1988 (fragmenty); Gustaw Herling-Grudziński, Dziennik pisany nocą [1971–1999], w: Pisma zebrane, pod red. Zdzisława Kudelskiego, t. 3–7 i 10–11, Warszawa 1995–2000 (fragmenty); Stefan Kisielewski, Dzienniki [1968–1980], Warszawa 1996 (fragmenty).

WYBRANE LEKTURY DODATKOWE: Maria Dąbrowska, Dzienniki, wybór, wstęp i przypisy Tadeusz Drewnowski, t. 1–5, Warszawa 1988; Maria Dąbrowska, Dzienniki 1914‒1965 [pełna wersja], [Warszawa 2009]; Maria Dąbrowska, Jerzy Stempowski, Listy. Tom I: 1926–1953, Tom II: 1954–1958, Tom III: 1959–1965, oprac., wstępem i przypisami opatrzył Andrzej Stanisław Kowalczyk, Warszawa 2010; Jerzy Giedroyc, Witold Gombrowicz, Listy 1950–1969, wybrał, oprac. i wstępem opatrzył Andrzej Kowalczyk, Warszawa 1993; Jarosław Iwaszkiewicz, Dzienniki 1911–1955, oprac. i przypisy Agnieszka i Robert Papiescy, wstępem opatrzył Andrzej Gronczewski, Warszawa 2007; Jarosław Iwaszkiewicz, Dzienniki 1956–1963, oprac. i przypisy Agnieszka i Robert Papiescy, Radosław Romaniuk, wstępem opatrzył Andrzej Gronczewski, Warszawa 2010; Jan Lechoń, Dziennik, t. I—III, Warszawa 1992; Czesław Miłosz, Jarosław Iwaszkiewicz, Portret podwójny. Wykonany z listów, wierszy, zapisków intymnych, wywiadów i publikacji, wybór tekstów, ich układ i redakcja Barbara Toruńczyk, oprac. i przypisami opatrzył Robert Papieski, Warszawa 2011; Jerzy Stempowski, Listy, słowo wstępne Jan Kott, Wojciech Karpiński, posłowie Andrzej Stanisław Kowalczyk, wybór i red. Barbara Toruńczyk, Warszawa 2000; Aleksander Wat, Mój wiek. Pamiętnik mówiony. Cz. I–II, rozmowy prowadził i przedmową opatrzył Czesław Miłosz, do druku przygotowała Lidia Ciołkoszowa, Warszawa 1998; Ola Watowa, Wszystko co najważniejsze..., Warszawa 1990.

KISIELEWSKI: Małgorzata Gąsiorowska, Kisielewski, Warszawa 2011; Stefan Kisielewski, 100 razy głową w ściany. Felietony z lat 1945–1971, Warszawa 1996; Stefan Kisielewski, Abecadło Kisiela. Testament Kisiela – ze Stefanem Kisielewskim rozmawia Piotr Gabryel, wstęp Tomasz Wołek, P. Gabryel, posłowie Mariusz Urbanek, Warszawa 2011; Stefan Kisielewski, Felietony zdjęte przez cenzurę, Warszawa 1998; Stefan Kisielewski, Wołanie na puszczy, Warszawa 1997; Mariusz Urbanek, Kisiel, Wrocław 1997; Mariusz Urbanek, Kisielewscy, Warszawa 2006.

VIII — Rozmowy i rozmówki w twórczości Białoszewskiego

LEKTURA OBOWIĄZKOWA: Miron Białoszewski, AAAmeryka, w: Obmapywanie Europy, czyli dziennik okrętowy. AAAmeryka. Ostatnie wiersze, Warszawa 1988; a także wybrane wiersze i fragmenty próz.

WYBRANE LEKTURY DODATKOWE: Miron Białoszewski, Listy do Eumenid, „Teksty Drugie” 6/1991, s. 83–136; Miron Białoszewski, Mówienie o pisaniu, «Warszawa była mi stale pod ręką». Rozmowa Józefa Barana z Mironem Białoszewskim oraz Mój wiersz, w: Stanisław Burkot, Miron Białoszewski, Warszawa 1992 (Materiały: I. Pisarz o sobie, s. 142–155); Miron Białoszewski, O tym Mickiewiczu jak go mówię, w: Debiuty poetyckie 1944–1960. Wiersze, autointerpretacje, opinie krytyczne, wybór i oprac. Jacek Kajtoch, Jerzy Skórnicki, Warszawa 1972; Miron Białoszewski, Utwory zebrane, t. 1–10, Warszawa 1987–2000. Stanisław Barańczak, Język poetycki Mirona Białoszewskiego, Wrocław 1974; Romuald Cudak, Czytając Białoszewskiego, Katowice 1999; zwłaszcza interpretacje wierszy: rozłam w barze mlecznym z niespodziewanem (s. 169–172) oraz Zdawałoby się — sprawa zamknięta. Tupotanie tupotanie po paru dniach (s. 216–220); Małgorzata Łukaszuk-Piekara, «niby ja». O poezji Białoszewskiego, Lublin 1997; Miron. Wspomnienia o poecie, zebrała i oprac. Hanna Kirchner, Warszawa 1996; Ewa Nofikow, Metafizyczne gospodarstwo Mirona, Białystok 2001; O wierszach Mirona Białoszewskiego. Szkice i interpretacje, oprac. nauk. i red. Jacek Brzozowski, Łódź 1993; stąd zwłaszcza: Danuta Szajnert, Romuald Kanarek, Mirona Białoszewskiego podróż na Wschód, s. 79–97, oraz Ewa Ledóchowicz, «Nie na rozkurz» czyli o tym, że słowo jest ważne, s. 99–110; Pisanie Białoszewskiego, szkice pod red. Michała Głowińskiego i Zdzisława Łapińskiego, Warszawa 1993; Janusz Sławiński, Miron Białoszewski: «Ballada od rymu», w: Liryka polska. Interpretacje, pod red. Jana Prokopa i Janusza Sławińskiego, Kraków 1966, s. 403–415; Janusz Sławiński, Miron Białoszewski: «Leżenia», w: Czytamy wiersze, wybór, oprac. i wstęp Janusz Maciejewski, wyd. drugie uzup. i popr., Warszawa 1973; Anna Sobolewska, Maksymalnie udana egzystencja. Szkice o życiu i twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997; Tadeusz Sobolewski, Człowiek Miron, Kraków 2012; Tadeusz Sobolewski, Mirona Białoszewskiego «Listy do Eumenid», „Teksty Drugie” 6/1991, s. 137–142; Jadwiga Stańczakowa, Ostatnie tygodnie z Mironem, „Odra” 10/1983, s. 4–8; Szacunek dla każdego drobiazgu – rozmowa z Mironem Białoszewskim, w: Zbigniew Taranienko, Rozmowy z pisarzami, Warszawa 1986, s. 397–423; «To, w czym się jest». Rozmowa z Mironem Białoszewskim w dniu 2 II 1983, rozmawiała Anna Trznadel-Szczepanek, „Twórczość” 1983, nr 9, s. 29–38; Kazimierz Wyka, Na odpust poezji oraz Białoszewskiego — obroty, donosy i szumy, w: tegoż, Rzecz wyobraźni, Kraków 1997, s. 141–158 oraz 614–622.

Bibliography: (in Polish)

WYBRANA BIBLIOGRAFIA OGÓLNA

LITERATURA: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006; Artur Hutnikiewicz, Od czystej formy do literatury faktu. Główne teorie i programy literackie XX stulecia, wyd. IV, Warszawa 1976; Anna Radziwiłł, Wojciech Roszkowski, Historia dla maturzysty. Wiek XX. Podręcznik: szkoły gimnazjalne – zakres rozszerzony, wyd. 5, Warszawa 2008; Słownik literatury polskiej XX wieku, zespół redakcyjny: Alina Brodzka, Mirosława Puchalska, Małgorzata Semczuk, Anna Sobolewska, Ewa Szary-Matywiecka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992.

MALARSTWO: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, wyd. zmienione, Warszawa 2001, rozdz. XVI: Nowy wspaniały świat. Sztuka XX wieku, s. 649–706; Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, wyd. nowe uzup., Kraków 1983, rozdz. VIII: Prymat koloru, rozdz. IX: Kolor wyzwolony – sukcesy i porażki; Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. 4, Warszawa 2003; Sztuka świata, t. 9, Warszawa 1996.

MUZYKA: Teresa Chylińska, Karol Szymanowski i jego epoka, t. I–III, Kraków 2008; Danuta Gwizdalanka, Krzysztof Meyer, Lutosławski, t. 1: Droga do dojrzałości, t. 2: Droga do mistrzostwa, Kraków 2003‒2004; Tadeusz Kaczyński, Andrzej Zborski, Warszawska Jesień, Warszawa 1983; Stefan Kisielewski, Gwiazdozbiór muzyczny, w: tegoż, Pisma wybrane, Warszawa 1996 (rozdziały o kompozytorach dwudziestowiecznych); Witold Lutosławski, Postscriptum, oprac. i wybór tekstu Danuta Gwizdalanka i Krzysztof Meyer, Warszawa 2001; Jacek Niedziela, Historia Jazzu. 100 wykładów, Katowice 2009; Stefan Rieger, Glenn Gould czyli sztuka fugi, wyd. II poszerz., Gdańsk 2007; Karol Szymanowski, Korespondencja. Pełna edycja zachowanych listów od i do kompozytora, t. 1–4, zebrała i oprac. Teresa Chylińska, Kraków 1982–2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć Student powinien:

znać podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalizacji (KU1_W03);

znać podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych (KU1_W10 );

potrafić rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci (KU1_U8);

potrafić w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U10);

umieć nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań (KU1_K04);

mieć świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Europy jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym świecie (KU1_K08).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

GŁÓWNE WARUNKI ZALICZENIA:

1) obecność – bez konsekwencji zajęcia można opuścić jeden raz; ewentualna druga nieobecność skutkuje koniecznością zaliczenia obu opuszczonych zajęć na najbliższym dyżurze (pisanie szczegółowych testów ze znajomości lektur omawianych na opuszczonych przez Studenta zajęciach, rozmowa o tychże lekturach); trzecia nieobecność oznacza podobną konieczność: zaliczanie szczegółowych testów ze znajomości lektur omawianych na wszystkich zajęciach w semestrze oraz rozmowa o tychże lekturach); nieobecność na czterech zajęciach skutkuje niezaliczeniem całego cyklu;

2) indywidualna rozmowa na ocenę, dotycząca wybranych przez prowadzącego tematów poruszanych w czasie zajęć oraz wybranej przez Studentów lektury dodatkowej (co najmniej 223 strony znormalizowane).

POZOSTAŁE ELEMENTY MAJĄCE WPŁYW NA OCENĘ KOŃCOWĄ:

3) aktywność podczas zajęć;

4) rezultaty osiągnięte na sprawdzianach ze znajomości zadanych tekstów (maksymalnie odbędą się cztery sprawdziany w semestrze).

NOWE WARUNKI ZALICZENIA (2020)

(wymuszone rozporządzeniami związanymi z „pandemią”)

Praca pisemna ‒ interpretacja wybranego tekstu literackiego lub fragmentów różnych tekstów ‒ lub obrazu.

Lista tematów do wyboru:

1. Motywy światła, ciemności, cienia, dźwięku lub ciszy i ich funkcje w wybranym utworze lub w wybranych utworach Tadeusza Różewicza, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (oprócz Wieży) lub Małgorzaty Musierowicz

Można pisać tylko niektórych, nawet tylko o jednym rodzaju motywów. Mile widziane porównania z dziełami innych autorów.

2. Twarze, gesty, pozy. Jak i po co właśnie tak opisują człowieka: Witold Gombrowicz (jako autor Dziennika), Gustaw Herling-Grudziński (jako autor Dziennika pisanego nocą albo wybranego opowiadania), Zbigniew Herbert (jako autor esejów i wierszy), Stefan Kisielewski (jako autor Dzienników)? Porównania

Trzeba wybrać jedno lub dwa nazwiska z podanej listy – i naszkicować porównanie. Drugie nazwisko można też wybrać według własnego uznania, spoza listy (dobrze jednak, żebyśmy wiedzieli i napisali, dlaczego wybraliśmy do porównania tego, a nie innego twórcę).

3. Styl, narracja, psychologia, dobro i zło. Wojna w Pamiętniku z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego i we wspomnieniach Moniki Żeromskiej*. Porównania

* Powstania warszawskiego dotyczy jej Wspomnień ciąg dalszy, czyli drugi z pięciu tomów wspomnień.

4. Mirona Białoszewskiego Wywiad. Jak jest zbudowany i co znaczy ten wiersz?

Dialog – do czego podobny? Powtórzenia? Po co? Gry słów, wieloznaczności? Jakie i po co? Aluzja – do jakiego utworu lub do jakich utworów i po co?

5. Mirona Białoszewskiego ROZŁAM W BARZE MLECZNYM Z NIESPODZIEWANEM. Jak jest zbudowany i co znaczy ten wiersz?

Konstrukcja ‒ scenografia ‒ postacie ‒ ruch ‒ gesty ‒ rozmowy ‒ rekwizyty. Kim jest dla nas drugi człowiek?

6. Wielcy słowotwórcy w literaturze polskiej. Porównanie wybranych pomysłów słowotwórczych Leśmiana, Lema i Białoszewskiego

Może być tylko dwóch z nich. Można jedno nazwisko z tematu zastąpić innym lub oczywiście dodać inne – byle to był owocny poznawczo pomysł.

7. Jakie diagnozy stawiają swojej epoce (lub swojej epoce i czasom nadchodzącym) Charlie Chaplin w filmie Dzisiejsze czasy (1936) i inni wybrani artyści XX wieku? Porównanie.

Może być też tylko jeden inny wybrany artysta – pisarz, reżyser, reprezentant innej dyscypliny sztuki.

8. Co się stało z portretem? Stanisława Ignacego Witkiewicza Portret Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów na tle malarskiej tradycji

Zadanie polega na porównaniu obrazu Witkacego z innym portretem lub z innymi portretami, sprzed XX wieku. Można – ale w uzgodnieniu z prowadzącym – zająć się innym obrazem Witkacego.

9. Co się stało z pejzażem? Pieta Mondriana Molo i ocean na tle malarskiej tradycji

Zadanie polega na opisaniu obrazu Mondriana i porównaniu go z innym pejzażem lub z innymi pejzażami, sprzed XX wieku. Można zamiast obrazem Mondriana zająć się wybranym obrazem Władysława Strzemińskiego: Pejzażem miejskim, Pejzażem morskim lub Pejzażem górskim.

10. Grafik jako interpretator literatury. Jak znaczą i co znaczą wybrane okładki książek Mirona Białoszewskiego?

Do uwzględnienia zwłaszcza: Pamiętnik z powstania warszawskiego (projekt Jana Bokiewicza). Można wziąć pod uwagę także okładki dzieł Białoszewskiego innego autorstwa.

11. Przestrzeń, która mówi: co mówią wnętrza o swoich mieszkańcach w powieściach Małgorzaty Musierowicz?

12. W załączniku fragment tekstu Witolda Gombrowicza pt. Sienkiewicz. Skomentuj pogląd Gombrowicza – przychylnie lub polemicznie, przyjmując postawę umiarkowaną lub radykalną

Mile widziane (lecz nieobowiązkowe) uwzględnienie całego kilkunastostronicowego eseju.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)