Kanony kulturowe-wzory kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-II-1-KanKult |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kanony kulturowe-wzory kulturowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W03 KU2_U11 KU2_U12 KU2_U15 KU2_K03 |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć studenci nauczą się jak czytać i analizować współczesne wzorce osobowe. |
Pełny opis: |
Studenci poznają metody kreowania, odczytywania i poddawania analizie współczesnych wzorców medialnych obecnych w mediach. |
Literatura: |
Z. Bauman, Ponowoczesne wzory osobowe, "Studia Socjologiczne" 1993, nr 2, s. 7-31. W.J. Burszta, Tożsamość narracyjna w dobie ekranu, w: Narracja i tożsamość (I): narracje w kulturze, red. R. Nycz, W. Bolecki, Warszawa 2004, s. 26-37. G. Simmel, Z psychologii mody. Studium socjologiczne, w: tegoż, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006, s. 20-31. A. Litorowicz, Subkultura hipsterów. Od nowoczesnej etyki do ponowoczesnej estetyki, Gdańsk 2012, s. 57-129. E. Fromm, Miłość i jej rozbicie we współczesnym społeczeństwie zachodnim, w: tegoż, Sztuka miłości, przeł. A. Bogdański, Poznań 2013, s. 109-132. L. Kołakowski, Sens mityczny miłości, w: tegoż, Obecność mitu, Warszawa [b.r.], s. 70-79. A. Kaźmierczak, Staropanieństwo i starokawalerstwo we współczesnej Polsce, w: Stereotypy i wzorce męskości w różnych kulturach świata, red. B. Płonka-Syroka, s. 255-267. E. Kay Trimberger, Nowa singielka, przeł. A. Grzybek, Warszawa 2008, s. 9-29. A. Radomski, B. Truchlińska, Wprowadzenie: opowieści o męskości we współczesnych społeczeństwach Zachodu, w: Męskość w kulturze współczesnej, red. A. Radomski, B. Truchlińska, Lublin 2008, s. 9-21. M. Dziekanowska, Męska płeć kulturowa w perspektywie socjologicznej, w: Męskość w kulturze współczesnej, red. A. Radomski, B. Truchlińska, Lublin 2008, s. 58-65. T. Szlendak, O naskórkowej (lub kosmetycznej) przemianie męskości, w: Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory konfrontacji z rzeczywistością, red. M. Sikorska, Warszawa 2009, s. 63-75. A. Grygiel, (Nowy) model polskiego ojcostwa, w: Męskość jako kategoria kulturowa. Praktyki męskości, red. M. Dąbrowska, A. Radomski, Lublin 2010, s. 55-64. E. Zierkiewicz, K. Stefaniak, Czy Matka Polka czeka na "powrót taty"? Konstruowanie poczucia rodzicielstwa u mężczyzn przez deprecjonowanie kobiet w rolach macierzyńskich w "Gazecie Wyborczej", w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, red. E. Hryciuk, E. Korolczuk, Warszawa 2012. S.B. Ortner, Czy kobieta ma się do mężczyzny tak, jak natura do kultury?, w: Nikt nie rodzi się kobietą, wybór i tłum. T, Hołówka, Warszawa 1982, s. 112-141. M. Gimbut, Przetłumaczyć i zrozumieć. Wzór kobiecości - perspektywa antropologiczne, w: Oczekiwania kobiet i wobec kobiet. Stereotypy i wzorce kobiecości w kulturze europejskiej i amerykańskiej, red. B. Płonka-Syroka, J. Radziszewska, A. Szlagowska, Warszawa 2007. M. Sikorska, Matka "chora" zamiast "złej" - o nowych wzorcach macierzyństwa, w: Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory konfrontacji z rzeczywistością, red. M. Sikorska, Warszawa 2009, s. 13-33. A. Titkow, Figura Matki Polki. Próba demitologizacji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, red. E. Hryciuk, E. Korolczuk, Warszawa 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończonym kursie student/ka: - Potrafi posługiwać się określonymi teoriami i pojęciami przy analizie przekazów medialnych (KU2_W03) - Potrafi, w ramach integrującej perspektywy kulturoznawczej, zespolić wiedzę pochodzącą z różnych dyscyplin, m.in. socjologiczną, psychologiczną, antropologiczną, medioznawczą (KU2_W03). - Potrafi dokonać selekcji materiału badawczego pod kątem reprezentatywności, jak i istotności, a także przeprowadzić jego krytyczną analizę przy zastosowaniu odpowiednich podejść teoretycznych (KU2_U11); - Potrafi powiązać badany materiał z szerszymi, społeczno-kulturowymi schematami myślowymi czy ideologicznymi, w ramach których on funkcjonuje i na które oddziałuje (KU2_U12) - Potrafi przyjąć krytyczną postawę wobec badanego materiału czy omawianego zjawiska, odczytać niejawne kody stanowiące podstawę jego oddziaływania na jednostkę (KU2_U15); - Potrafi dokonać podziału zadań w ramach grupy przygotowującej referaty na zadany temat oraz przedstawić samodzielną konceptualizację wybranego zagadnienia, komplementarną i sensownie ulokowaną względem konceptualizacji innych członków grupy (KU2_K03) OPIS ECTS: - udział w zajęciach - 30h - czytanie lektur - 10h - przygotowanie referatu - 20h - przygotowanie filmu/pracy zaliczeniowej - 30h 90 : 30 = 3 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie prezentacji na temat wybranego wzorca. Na ocenę NDST student/ka: - nie spełnia wymagań na ocenę DST Na ocenę DST student/ka: - Potrafi posługiwać się określonymi teoriami i pojęciami przy analizie przekazów medialnych w stopniu podstawowym; potrafi na elementarnym poziomie zespolić wiedzę pochodzącą z różnych dyscyplin; potrafi na elementarnym poziomie dokonać selekcji materiału badawczego pod kątem jego reprezentatywności, jak i istotności, a także przeprowadzić jego krytyczną analizę przy zastosowaniu odpowiednich podejść teoretycznych; ma problem z powiązaniem analizowanego materiału z szerszymi, społeczno-kulturowymi schematami myślowymi czy ideologicznymi, w ramach których on funkcjonuje i na które oddziałuje; z trudem potrafi przyjąć krytyczną postawę wobec badanego materiału czy omawianego zjawiska, odczytać niejawne kody stanowiące podstawę jego oddziaływania na jednostkę i zbiorowość; potrafi w stopniu podstawowym dokonać podziału zadań w ramach grupy przygotowującej referaty na zadany temat oraz przedstawić samodzielną konceptualizację wybranego zagadnienia, komplementarną i sensownie ulokowaną względem konceptualizacji innych członków grupy. Na ocenę DB student/ka: - Potrafi posługiwać się określonymi teoriami i pojęciami przy analizie przekazów medialnych w stopniu średnim/wystarczającym; potrafi na zadowalającym poziomie zespolić wiedzę pochodzącą z różnych dyscyplin; potrafi na zadowalającym poziomie dokonać selekcji materiału badawczego pod kątem jego reprezentatywności, jak i istotności, a także przeprowadzić jego krytyczną analizę przy zastosowaniu odpowiednich podejść teoretycznych; ma problem z powiązaniem analizowanego materiału z szerszymi, społeczno-kulturowymi schematami myślowymi czy ideologicznymi, w ramach których on funkcjonuje i na które oddziałuje; potrafi w stopniu średnim/wystarczającym przyjąć krytyczną postawę wobec badanego materiału czy omawianego zjawiska, odczytać niejawne kody stanowiące podstawę jego oddziaływania na jednostkę i zbiorowość; potrafi na zadowalającym poziomie dokonać podziału zadań w ramach grupy przygotowującej referaty na zadany temat oraz przedstawić samodzielną konceptualizację wybranego zagadnienia, komplementarną i sensownie ulokowaną względem konceptualizacji innych członków grupy. Na ocenę BDB student/ka: - doskonale potrafi posługiwać się określonymi teoriami i pojęciami przy analizie przekazów medialnych; potrafi na wysokim poziomie zespolić wiedzę pochodzącą z różnych dyscyplin; doskonale potrafi poziomie dokonać selekcji materiału badawczego pod kątem jego reprezentatywności, jak i istotności, a także przeprowadzić jego krytyczną analizę przy zastosowaniu odpowiednich podejść teoretycznych; nie ma problemów z powiązaniem analizowanego materiału z szerszymi, społeczno-kulturowymi schematami myślowymi czy ideologicznymi, w ramach których on funkcjonuje i na które oddziałuje; potrafi przyjąć krytyczną postawę wobec badanego materiału czy omawianego zjawiska, odczytać niejawne kody stanowiące podstawę jego oddziaływania na jednostkę i zbiorowość; doskonale potrafi dokonać podziału zadań w ramach grupy przygotowującej referaty na zadany temat oraz przedstawić samodzielną konceptualizację wybranego zagadnienia, komplementarną i sensownie ulokowaną względem konceptualizacji innych członków grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.