Tożsamość polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-II-1-TozPol |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tożsamość polska |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W06 KU2_W08 KU2_W10 KU2_U03 KU2_U11 KU2_U15 KU2_K01 KU2_K07 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze współczesnymi ujęciami problematyki tożsamości polskiej, reprezentującymi różnorodne typy dyskursów i przekazów. Przedmiotem uwagi uczestników zajęć będą przede wszystkim polskie współczesne publikacje o charakterze naukowym i eseistycznym, zawierające próby definicji polskości oraz analizy procesów historycznych decydujących o jej współczesnym kształcie. Krytyczna analiza omawianych publikacji będzie skoncentrowana na ujawniającym się w toku ich lektury napięciu między koncepcjami esencjalistycznymi i konstruktywistycznymi. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze współczesnymi ujęciami problematyki tożsamości polskiej, reprezentującymi różnorodne typy dyskursów i przekazów. Przedmiotem uwagi uczestników zajęć będą przede wszystkim polskie współczesne publikacje o charakterze naukowym i eseistycznym, zawierające próby definicji polskości oraz analizy procesów historycznych decydujących o jej współczesnym kształcie. Krytyczna analiza omawianych publikacji będzie skoncentrowana na ujawniającym się w toku ich lektury napięciu między koncepcjami esencjalistycznymi i konstruktywistycznymi oraz refleksji nad tym, w jakim stopniu poszczególne ujęcia polskości traktować można również jako formę jej ekspresji. Przedmiotem analizy staną się także przekazy artystyczne - współczesne teksty literackie, wystawy, spektakle teatralne. |
Literatura: |
A. Bisko, Polska dla średniozaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków 2014. Z. Bokszański, Tożsamość narodowa [w:] Idem, Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2007. M. Janion, Zmierzch paradygmatu [w:] Eadem, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?,Warszawa 1996. R. Legutko, Esej o duszy polskiej, Kraków 2008; wskazane fragmenty. E. Thompson, Sarmatyzm i postkolonializm. O naturze polskich resentymentów, "Europa" (46) (18.11.2006) A. Bielik-Robson, Polska: wspólnota fantazmatyczna [w:] Kim są Polacy?, Warszawa 2013. P. Czapliński, Horror polonicus [w:] Kim są Polacy?, Warszawa 2013. A. Leszczyński, No dno po prostu jest Polska: dlaczego Polacy tak bardzo nie lubią swojego kraju i innych Polaków, Warszawa 2017; fragmenty. D. Masłowska, Między nami dobrze jest, Warszawa 2008. D. Masłowska, Między nami dobrze jest, reż. G. Jarzyna, TR, Warszawa 2009. P. Czapliński, Polska do wymiany, Warszawa 2009, fragmenty. Opera o Polsce, reż. P. Stasik, 2016 P. Boski, Ramy zachowań społecznych w kulturze polskiej. Od makropsychologii międzykulturowej do psychologii indygenicznej [w:] Idem, Kulturowe ramy zachowań społecznych. K. Mazur, Polska ejdetyczna, „Pressje”, teka 22-23. M. Król, Patriotyzm przyszłości,Warszawa 2014. T. Rakowski, Potomkowie chłopów – wolni od kultury, „Znak” nr 692, styczeń 2013 M. Duch-Dyngosz, Zapomniana genealogia Polaków, „Znak” nr 684, maj 2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Uczestnik konwersatorium "Tożsamość polska" po zakończeniu kursu: - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji, pozwalającą na specjalizowanie się w wybranym kierunku badań kulturoznawczych - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - zna zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych - umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji - potrafi rozpoznać, wyselekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny różnego rodzaju polskich i obcych tekstów kultury, zachowując oryginalne podejście do podejmowanego problemu - formułuje opinie krytyczne na temat tekstów kultury, czerpiąc z wiedzy naukowej oraz wykorzystując wyniki własnych doświadczeń badawczych - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Europy jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym zglobalizowanym świecie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.