Art History with Elements of Methodology
General data
Course ID: | WH-MU-I-1-HisSzt-Cw |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Art History with Elements of Methodology |
Name in Polish: | Historia sztuki z elementami metodologii |
Organizational unit: | Institute of Classical Philology and Cultural Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia skupiające się na wybranych zagadnieniach sztuki XX wieku, z uwzględnieniem architektury i fotografii. |
Full description: |
(in Polish) Kurs prezentuje studentom wybrane zagadnienia mające na celu przybliżenie globalnego kontekstu historii sztuki najnowszej. Zakres treściowy obejmuje genezę zjawisk od końca wieku XIX, ujmując syntetycznie kwestie związane z impresjonizmem i postimpresjonizmem oraz ich szeroko rozumiane oddziaływanie na symbolizm i neoimpresjonizm. Studentom zostaje zaprezetnowana sztuka i jej przemiany w okresie do 1945 roku, obejmując kubizm, modernizm (Bauhaus i De Stijl), ekspresjonizm, futuryzm i dadaizm. Następnie omówiane są zagadnienia surrealizmu i ich wpływ na rozwój sztuki. Kolejne tematy obejmują konstruktywizm i socrealizm. Kurs przybliża również zagadnienia ekspresjonizmu abstrakcyjnego, pop-artu, minimalizmu i hiperrealizmu. Omówione są zjawiska takie jak performance i konceptualizm oraz przekrojowo zagadnienia historii fotografii i rzeźby. Blok tematów zamykają nowe media i cyber-art. |
Bibliography: |
(in Polish) Sztuka Świata, t. 10, Arkady: Warszawa 2004. Ch. Baumgarth, Futuryzm, WAiF: Warszawa 1978. U. Czartoryska, Od Pop-artu do sztuki konceptualnej, WAiF: Warszawa. A. Kotula, P. Krakowski, Sztuka abstrakcyjna, WAiF: Warszawa 1973. A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba współczesna, WaiF: Warszawa 1980. E. Kuryluk, Hiperrealizm - Nowy realizm, WAiF: Warszawa 1979. G. Naylor, Bauhaus, WAiF: Warszawa 1977. P. Overy, De Stijl, WAiF: Warszawa 1979. M. Porębski, Kubizm, WAiF: Warszawa 1980. H. Richter, Dadaizm, WAiF: Warszawa 1983. A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, WAiF: Warszawa 1979. J. Willett, Ekspresjonizm, WAiF: Warszawa 1976. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1ECTS = 30h 10h czytanie literatury i przygotowanie do zajęć 10h przygotowanie pracy pisemnej i prezentacji 10h samodzielne zapoznanie się z materiałem wizualnym Po odbytym kursie student zna podstawową terminologię używaną w historii sztuki XX wieku i oraz potrafi ją odpowiednio zastosować w obrębie historii sztuki oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. Posiada uporządkowaną wiedzę o chronologii i rozwoju sztuki najnowszej metodach badawczych stosowanych w historii sztuki XX wieku. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii historii sztuki na inne dziedziny humanistyki, w tym muzeologię oraz potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki XX wieku w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum. Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat sztuki XX w. wykorzystując zdobytą wiedzę i ma świadomość interdyscyplinarności historii sztuki; rozumie konieczność ciągłego samokształcenia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student jest oceniany w trybie ciągłym poprzez: Obecność i aktywność na zajęciach Przygotowanie prezentacji zadanego zagadnienia Przygotowanie krótkiej pracy pisemnej Zaliczenie olokwium z rozpoznawania dzieł sztuki na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii sztuki XX wieku, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli poszczególnych prądów w sztuce na podstawie materiału wizualnego. na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii sztuki XX wieku, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać artystów i architektów na podstawie materiału wizualnego. na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii sztuki XX wieku, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem artystów i przyporządkowaniem ich do tendencji w sztuce na podstawie materiału wizualnego. na ocenę NDST - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i chronologii, brakuje mu podstaw by określić style i szkoły XX-wiecznej historii sztuki oraz wymienić najważniejszych twórców. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.