Artistic Culture - Design in a Museum
General data
Course ID: | WH-MU-I-1-KuArDiz-L |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Artistic Culture - Design in a Museum |
Name in Polish: | Kultura artystyczna-dizajn w muzeum |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | culture and religion studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) nie dotyczy |
Full description: |
(in Polish) Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Studenci uczą się zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Poznają sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa oraz analizują początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Studenci poznają wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci analizują genezę designu amerykańskiego, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie studenci uczą się o najważniejszych twórcach, projektach, nurtach oraz firmach projektowych, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Studenci omawiają zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs dostarcza studentom aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwala na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Muz1_W03 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących historii i chronologii designu w kontekście Stanów Zjednoczonych i Europy. Zna najważniejszych twórców, dzieła oraz firmy projektowe, które przyczyniły się do rozwoju designu na świecie. Zna najważniejsze różnice pomiędzy szkołami, nurtami i projektantami, umieścić je na mapie współczesnego designu. Muz1_U02 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie oraz historii designu. Muz1_U11 Zna język obcy, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia. Muz1_K01 Ma świadomość złożoności procesu kształtowania się designu, potrafi go przeanalizować w logiczny sposób, w oparciu o wiedzę historyczną. Posiada bazę naukową (znajomość historii, podstawowa literatura), która pozwala na poszerzanie wiedzy we własnym zakresie oraz lepsze rozumienie najnowszych trendów wzorniczych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) KRYTERIA OCENIANIA na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii designu, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. W prezentacji ustnej korzysta poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Prezentacja nie wymaga korzystania z notatek. na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. W prezentacji ustnej student z niewielkimi błędami korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Przy prezentacji tematu sporadycznie korzysta z notatek. na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół na podstawie materiału wizualnego. Fragmentarycznie korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Prezentacja podparta jest notatkami prelegenta. |
Practical placement: |
(in Polish) n/d |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Anna Wiśnicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 2 ECTS 1ECTS = 30h uczestnictwo w zajęciach 0,5ECTS = 15h studiowanie literatury 0,5ECTS = 15h przygotowanie do zajęć |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowe zagadnienia dotyczące historii designu ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Stanów Zjednoczonych. Program zakłada wyjaśnienie genezy wzornictwa, podstawowych kierunków i rozwoju historycznego oraz wyposaża studenta w aparat naukowy pozwalający na dalsze poszerzanie wiedzy po zakończeniu kursu. Dodatkowe miejsce poświęcone jest zagadnieniom związanym z prezentacją designu w muzeach oraz jego rola w wystawiennictwie współczesnym. |
|
Full description: |
(in Polish) Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Studenci uczą się zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Poznają sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa oraz analizują początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Studenci poznają wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci analizują genezę designu amerykańskiego, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie studenci uczą się o najważniejszych twórcach, projektach, nurtach oraz firmach projektowych, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Studenci omawiają zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs dostarcza studentom aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwala na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015. Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014. Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011. Józef A. Mrozek, Historia designu a historia sztuki, Kultura Współczesna 2/2009. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) n/d |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Anna Wiśnicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 2 ECTS 1ECTS = 30h uczestnictwo w zajęciach 0,5ECTS = 15h studiowanie literatury 0,5ECTS = 15h przygotowanie do zajęć |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) n/d |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.