Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Archaeology with Elements of Methodology

General data

Course ID: WH-MU-I-2-ArchMet-L
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Archaeology with Elements of Methodology
Name in Polish: Archeologia w muzealnictwie z elementami metodologii
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 OR 4.00 OR 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Archeologia z elementami metodologii - zajęcia dotyczą metod nieinwazyjnych i inwazyjnych, postępowania badawczego w archeologii, metod wnioskowania i interpretacji, podstaw źródłoznawstwa archeologicznego, badań interdyscyplinarnych, zagadnień historii archeologii, dokumentacji w badaniach archeologicznych, postępowania z zabytkami archeologicznymi, datowania zabytków archeologicznych, jak również prezentacji przeszłości człowieka z perspektywy badań archeologicznych.

Full description: (in Polish)

Archeologia z elementami metodologii - zajęcia dotyczą: (1) nieinwazyjnych i inwazyjnych – omówienie poszczególnych rodzajów metod, przykładów badań, a także różnic i ich znaczenia w procesie poznawczym przeszłości, (2) postępowania badawczego w archeologii - omówienie, poszczególnych elementów w procesie badawczym, (3) metod wnioskowania i interpretacji – omówienie sposobu stawiania hipotez, wnioskowania oraz interpretacji zjawisk z przeszłości, (4) podstaw źródłoznawstwa archeologicznego – omówienie klasyfikacji, typologii, rodzajów zabytków archeologicznych, stosowania analiz specjalistycznych, (5) badań interdyscyplinarnych – omówienia współpracy interdyscyplinarnej, badań specjalistycznych, (6) zagadnień historii archeologii – omówienie zmian w procesie badawczym i dokumentacyjnym w historii archeologii, prezentacja zasadniczych nurtów badawczych, (7) dokumentacji w badaniach archeologicznych – omówienie procesu i technik dokumentacji, (8) postępowania z zabytkami archeologicznymi – omówienie sposobu pozyskiwania, dokumentowania, zabezpieczania, konserwowania i przechowywania zabytków archeologicznych, (9) datowania zabytków archeologicznych – omówienie sposobu określania chronologii zabytków na bazie metod względnych i bezwzględnych

Bibliography: (in Polish)

PODSTAWOWA LITERATURA

1. Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, (red.) S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska, Poznań (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć).

2. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa 2002.

3. Ashmore W., Sharer R., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Warszawa, 2008.

4. Mazurowski R., Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej, Warszawa, 2013.

5. Ławecka D., Wstęp do archeologii. Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (DO WYBORU)

1. Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, 1994, Poznań.

2. Mamzer H., Archeologia i dyskurs. Rozważania metaarcheologiczne, Poznań 2004.

3. Harris E. C., Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa 1992.

4. Barker Ph., Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa 1994.

5. Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa 1996.

6. Misiewicz K., Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych. Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa 1998.

7. Rączkowski W., Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002.

8. Kobylinski Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 2001.

9. Piontek J., Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1985.

10. Coles J.. Archeologia doświadczalna, Warszawa 1997.

11. Archeologiczne Zdjęcie Polski, M. Konopka (red.). Warszawa 1981.

12. Zapłata R., Nieinwazyjne metody w badaniu i dokumentacji dziedzictwa kulturowego – aspekty skanowania laserowego w badaniach archeologicznych i architektonicznych, Warszawa, 2013.

13. Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin 2005.

14. Buko A., Urbańczyk P. (red.), Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć).

15. Kowalski A. P., Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei, Poznań 2001.

16. Soldani A., Jankowski D., Zabytki. Ochrona i opieka. Praktyczny komentarz do nowej ustawy. Tekst ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 2004.

* Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

OPIS ECTS – 5 pkt ECTS (1 pkt ECTS = 25/30 godz.)

Udział w konwersatorium –

60 godz.

Przygotowanie do konwersatorium –

20 godz.

Czas na przygotowanie referatu –

10 godz.

Samodzielna lektura –

30 godz.

Przygotowanie do kolokwium –

15 godz.

Udział w konsultacjach / zajęciach „wyjściowych” (muzeum itp.)

15 godz.

Łącznie –

około 150 godz. / 5 pkt. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie / ocena

Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi:

- niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia.

- dostateczny/3 - posiadanie podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię

- dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia

- bardzo dobry/5 - posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia, poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia / samodzielnie dobiera elementy niezbędne do rozwiązania zadanego problemu

Próg otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu powyżej 50%

2/niedostateczny – mniej/równe 50%

Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.

Elementy składowe zaliczenia końcowego (waga poszczególnych składowych) – system zaliczania:

I element - obecność i aktywny udział:

- ćwiczenia praktyczne (zaliczanie ciągłe) = maks. 15 pkt. / min. 13 pkt.

Łącznie 100% (1.0) - próg zaliczenia równy/powyżej 80% - zal.

II element:

- referaty = 50% (0.5)

- zaliczenie końcowe (pisemne/test) = 50% (0.5)

Łącznie 100% (1.0) - próg zaliczenia równy/powyżej 75% (0.75).

Łączne zaliczenie końcowe: min. 75% - zal

Sposób weryfikacji – kolokwium (pisemne / test).

Test dla systemu zdalnego - na platformie Moodle on-line.

Referaty do przygotowania i zaprezentowania on-line - do przesłania prowadzącemu.

Classes in period "Summer semester 2019/20" (past)

Time span: 2020-02-01 - 2020-09-20
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Classes, 60 hours more information
Coordinators: Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata
Group instructors: Rafał Zapłata
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Archeologia z elementami metodologii - zajęcia dotyczą metod nieinwazyjnych i inwazyjnych, postępowania badawczego w archeologii, metod wnioskowania i interpretacji, podstaw źródłoznawstwa archeologicznego, badań interdyscyplinarnych, zagadnień historii archeologii, dokumentacji w badaniach archeologicznych, postępowania z zabytkami archeologicznymi, datowania zabytków archeologicznych, jak również prezentacji przeszłości człowieka z perspektywy badań archeologicznych.

Full description: (in Polish)

Archeologia z elementami metodologii - zajęcia dotyczą: (1) nieinwazyjnych i inwazyjnych – omówienie poszczególnych rodzajów metod, przykładów badań, a także różnic i ich znaczenia w procesie poznawczym przeszłości, (2) postępowania badawczego w archeologii - omówienie, poszczególnych elementów w procesie badawczym, (3) metod wnioskowania i interpretacji – omówienie sposobu stawiania hipotez, wnioskowania oraz interpretacji zjawisk z przeszłości, (4) podstaw źródłoznawstwa archeologicznego – omówienie klasyfikacji, typologii, rodzajów zabytków archeologicznych, stosowania analiz specjalistycznych, (5) badań interdyscyplinarnych – omówienia współpracy interdyscyplinarnej, badań specjalistycznych, (6) zagadnień historii archeologii – omówienie zmian w procesie badawczym i dokumentacyjnym w historii archeologii, prezentacja zasadniczych nurtów badawczych, (7) dokumentacji w badaniach archeologicznych – omówienie procesu i technik dokumentacji, (8) postępowania z zabytkami archeologicznymi – omówienie sposobu pozyskiwania, dokumentowania, zabezpieczania, konserwowania i przechowywania zabytków archeologicznych, (9) datowania zabytków archeologicznych – omówienie sposobu określania chronologii zabytków na bazie metod względnych i bezwzględnych

Bibliography: (in Polish)

PODSTAWOWA LITERATURA

1. Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, (red.) S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska, Poznań (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć).

2. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa 2002.

3. Ashmore W., Sharer R., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Warszawa, 2008.

4. Mazurowski R., Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej, Warszawa, 2013.

5. Ławecka D., Wstęp do archeologii. Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (DO WYBORU)

1. Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, 1994, Poznań.

2. Mamzer H., Archeologia i dyskurs. Rozważania metaarcheologiczne, Poznań 2004.

3. Harris E. C., Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa 1992.

4. Barker Ph., Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa 1994.

5. Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa 1996.

6. Misiewicz K., Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych. Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa 1998.

7. Rączkowski W., Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002.

8. Kobylinski Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 2001.

9. Piontek J., Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1985.

10. Coles J.. Archeologia doświadczalna, Warszawa 1997.

11. Archeologiczne Zdjęcie Polski, M. Konopka (red.). Warszawa 1981.

12. Zapłata R., Nieinwazyjne metody w badaniu i dokumentacji dziedzictwa kulturowego – aspekty skanowania laserowego w badaniach archeologicznych i architektonicznych, Warszawa, 2013.

13. Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin 2005.

14. Buko A., Urbańczyk P. (red.), Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć).

15. Kowalski A. P., Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei, Poznań 2001.

16. Soldani A., Jankowski D., Zabytki. Ochrona i opieka. Praktyczny komentarz do nowej ustawy. Tekst ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 2004.

* Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Podstawowa wiedza z historii.

Classes in period "Summer semester 2020/21" (past)

Time span: 2021-02-01 - 2021-06-30
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Classes, 60 hours more information
Coordinators: Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata
Group instructors: Rafał Zapłata
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Archeologia z elementami metodologii - zajęcia dotyczą metod nieinwazyjnych i inwazyjnych, postępowania badawczego w archeologii, metod wnioskowania i interpretacji, podstaw źródłoznawstwa archeologicznego, badań interdyscyplinarnych, zagadnień historii archeologii, dokumentacji w badaniach archeologicznych, postępowania z zabytkami archeologicznymi, datowania zabytków archeologicznych, jak również prezentacji przeszłości człowieka z perspektywy badań archeologicznych.

Full description: (in Polish)

Archeologia z elementami metodologii - zajęcia dotyczą: (1) nieinwazyjnych i inwazyjnych – omówienie poszczególnych rodzajów metod, przykładów badań, a także różnic i ich znaczenia w procesie poznawczym przeszłości, (2) postępowania badawczego w archeologii - omówienie, poszczególnych elementów w procesie badawczym, (3) metod wnioskowania i interpretacji – omówienie sposobu stawiania hipotez, wnioskowania oraz interpretacji zjawisk z przeszłości, (4) podstaw źródłoznawstwa archeologicznego – omówienie klasyfikacji, typologii, rodzajów zabytków archeologicznych, stosowania analiz specjalistycznych, (5) badań interdyscyplinarnych – omówienia współpracy interdyscyplinarnej, badań specjalistycznych, (6) zagadnień historii archeologii – omówienie zmian w procesie badawczym i dokumentacyjnym w historii archeologii, prezentacja zasadniczych nurtów badawczych, (7) dokumentacji w badaniach archeologicznych – omówienie procesu i technik dokumentacji, (8) postępowania z zabytkami archeologicznymi – omówienie sposobu pozyskiwania, dokumentowania, zabezpieczania, konserwowania i przechowywania zabytków archeologicznych, (9) datowania zabytków archeologicznych – omówienie sposobu określania chronologii zabytków na bazie metod względnych i bezwzględnych

Bibliography: (in Polish)

PODSTAWOWA LITERATURA

1. Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, (red.) S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska, Poznań (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć).

2. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa 2002.

3. Ashmore W., Sharer R., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Warszawa, 2008.

4. Mazurowski R., Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej, Warszawa, 2013.

5. Ławecka D., Wstęp do archeologii. Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (DO WYBORU)

1. Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, 1994, Poznań.

2. Mamzer H., Archeologia i dyskurs. Rozważania metaarcheologiczne, Poznań 2004.

3. Harris E. C., Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa 1992.

4. Barker Ph., Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa 1994.

5. Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa 1996.

6. Misiewicz K., Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych. Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa 1998.

7. Rączkowski W., Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002.

8. Kobylinski Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 2001.

9. Piontek J., Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1985.

10. Coles J.. Archeologia doświadczalna, Warszawa 1997.

11. Archeologiczne Zdjęcie Polski, M. Konopka (red.). Warszawa 1981.

12. Zapłata R., Nieinwazyjne metody w badaniu i dokumentacji dziedzictwa kulturowego – aspekty skanowania laserowego w badaniach archeologicznych i architektonicznych, Warszawa, 2013.

13. Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin 2005.

14. Buko A., Urbańczyk P. (red.), Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć).

15. Kowalski A. P., Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei, Poznań 2001.

16. Soldani A., Jankowski D., Zabytki. Ochrona i opieka. Praktyczny komentarz do nowej ustawy. Tekst ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 2004.

* Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Podstawowa wiedza z historii.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Conversatorium, 60 hours more information
Coordinators: Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Rafał Zapłata
Group instructors: Rafał Zapłata
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (future)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Rafał Zapłata
Group instructors: Rafał Zapłata
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)