(in Polish) Historia kultury polskiej XX i XXI w.
General data
Course ID: | WH-MU-I-2-HisKuPl-LC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Historia kultury polskiej XX i XXI w. |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze interdyscyplinarnym, stanowią uzupełnienie do kursu wykładów pod tym samym tytułem. Analiza tekstów kultury (m.in. dzieł sztuki, pokazów i obiektów audiowizualnych) ma pogłębić wiedzę o zdarzeniach, nurtach i kierunkach wyróżniających polską kulturę w XX i XXI w., a także zapoznać z twórczością najwybitniejszych polskich artystów i designerów, czy też influencerów. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają za zadanie przybliżyć główne przemiany kulturowe XX i XXI w., jak również rozwinąć umiejętność interpretowania różnych kontekstów (np. dziejowych, obyczajowych, aksjologicznych) wpływających na rozwój polskiej literatury i sztuki w latach 1918-2020. W trakcie zajęć student zapoznaje się z naczelnymi procesami ideowymi, cywilizacyjnymi, społecznymi i estetycznymi zachodzącymi w Polsce (od okresu międzywojennego do współczesności); przyswaja informacje o ważnych dziełach, tendencjach i stylach w sztuce; poznaje też popularne strategie artystyczne i działania twórcze (z pogranicza poezji, teatru i sztuk plastycznych); rozwija umiejętności krytycznej i refleksyjnej oceny zjawisk para-artystycznych, mass mediów i kultury popularnej, przejawów globalizacji, wirtualizacji oraz estetyzacji codzienności. Student dowiaduje się również o sposobach inicjowania i zarządzania instytucjami kultury XX i XXI w., w szczególności placówkami oświatowymi, muzeami sztuki i miejscami pamięci (muzea historyczne, martyrologiczne). Zajęcia dotyczą następujących zagadnień: - życie kulturalne w okresie międzywojennym - warunki rozwoju literatury w czasie wojny i okupacji - awangarda i manifesty - nowoczesność i socrealizm - konstruktywizm w sztuce polskiej - działania transgresyjne - postmodernizm - komunikacja wizualna - estetyzacja codzienności - nowe technologie i media - konsumpcjonizm i pop-kultura |
Bibliography: |
(in Polish) Dzieje historii sztuki w Polsce. Kształtowanie się instytucji naukowych w XIX i XX wieku, red. A. Labuda, Poznań 1996. Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Kraków 2001. Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozielecki, Warszawa 1999. Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009. Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998. Wikowska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000, 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia osiągane są na drodze ćwiczeniowo-praktycznej, a weryfikowane poprzez ocenianie ciągłe, nadzór nad zadaniami i prezentacjami w ciągu semestru i ostateczną pracę zaliczeniową. Student w obszarze: WIEDZA Muz1_W12 zna najważniejszą faktografię historii rozwoju kultury europejskiej w poszczególnych epokach, w tym w szczególności historii filozofii, literatury i sztuki UMIEJĘTNOŚCI Muz1_U02 potrafi samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze, a także samodzielnie wyszukiwać specjalistyczną literaturę i opracowania z zakresu muzealnictwa i muzeologii. Muz1_U11 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika. KOMPETENCJE Muz1_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składają się: - ocenianie ciągłe - aktywność na zajęciach (wypowiedź ustna, systematyczna realizacja zadań, kart pracy itp.) - prezentacja wybranego tematu - praca zaliczeniowa (opis wystawy) Ocena BDB (5) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przemian kulturowych XX i XXI w.; biegle posługuje się terminami i pojęciami dotyczącymi twórczości literackiej i artystycznej; dostrzega związek między praktykami oraz wytworami kultury (obrazami, pokazami i widowiskami), a sytuacją społeczno-historyczną; wyjaśnia funkcje sztuki współczesnej; opisuje nowe sposoby kontaktu z kulturą; przedstawia instytucje kultury (placówki oświatowe, muzea sztuki i miejsca pamięci - muzea historyczne, martyrologiczne), w szczególności ich kształtowanie się, strukturę i rodzaje działalności; omawia wybrany przez siebie temat i uzupełnia wypowiedź prezentacją multimedialną; zna i korzysta z literatury fachowej, popularnonaukowej oraz zasobów internetowych; w pracy zaliczeniowej stosuje metody i narzędzia poznane na zajęciach. Ocena DB (4) - student ma ogólną wiedzę na temat prezentowanych na ćwiczeniach przemian kulturowych XX i XXI w.; rozpoznaje popularne nurty w sztuce polskiej (awangarda, socrealizm, abstrakcjonizm, postmodernizm, mix media); zna konteksty niezbędne przy interpretacji tekstów kultury; analizuje wybrane dzieła i zjawiska para-artystyczne; wymienia dokonania słynnych artystów i ich wpływ na rozwój sztuki polskiej; charakteryzuje instytucje kultury związane z omawianym okresem; przedstawia wybrany przez siebie temat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; oddaje poprawną pracę zaliczeniową. Ocena DST (3) – student opanował w minimalnym stopniu informacje o twórczości literackiej i artystycznej XX i XXI w.; ogólnie rozumie zmiany w sztuce polskiej (od okresu międzywojennego do współczesności); przedstawia zjawiska para-artystyczne (ready mades, instalacje, action painting, happening, performance, street art); zna omawiane na zajęciach dzieła z różnych dziedzin sztuki (literatura, architektura, plastyka, teatr, nowe media); wymienia dokonania najwybitniejszych polskich artystów; omawia wybrany przez siebie temat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; przygotowuje zwięzłą pracę zaliczeniową; ma jednak problem z zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Ocena NDST (2) – student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną; jego wiedza jest wybiórcza i nieuporządkowana; lekceważy obowiązek uczestnictwa w zajęciach; ignoruje przygotowanie wypowiedzi z zadanego tematu; nie oddaje systematycznie prac; nie widzi konieczności podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji; nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.