Historia techniki z elementami metodologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-2-HisTech-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia techniki z elementami metodologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W04 Muz1_W05 Muz1_U03 Muz1_U07 Muz1_K01 |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynając konwersatorium posiada podstawową wiedzę o terminie technika, jej istocie, uwarunkowaniach etycznych. |
Skrócony opis: |
Podczas trwania konwersatorium analizie poddane zostanie pojęcie techniki, jej istoty i związków z etyką oraz estetyką. Przedstawiona zostanie skrócona historia technik konstruujących druk i obraz w ich wersji analogowej i cyfrowej. Zajęcia teoretyczne poprzedzane są wizytą w miejscu, gdzie wybrana technika jest praktykowana, np. w: Muzeum Drukarstwa, Muzeum Maszyn Biurowych, ciemni fotograficznej, wytwórni filmowej, pracowni digitalizacji. W ten sposób student styka się faktycznie z techniką i uzyskuje ogólną wiedzę na jej temat, którą następnie konfrontuje z tekstami metodologicznymi i analitycznymi dotyczącymi tychże artefaktów. |
Pełny opis: |
„Pozbawieni swobody, przykuci jesteśmy wszędzie do techniki, czy jej potakujemy z zapałem, czy też przeczymy. Ale najgorzej zdani jesteśmy na jej łaskę wówczas, gdy traktujemy ją jako coś neutralnego: przedstawiając ja bowiem w ten sposób , jak to się dziś robi ze szczególną skwapliwością, stajemy się zupełnie ślepi na istotę techniki” [M.Heidegger,1953]. Podczas trwania ćwiczeń analizie poddane zostanie pojęcie techniki, jej istoty i związków z etyką oraz estetyką. Przedstawiona zostanie skrócona historia technik konstruujących druk i obraz w ich wersji analogowej i cyfrowej. Zajęcia teoretyczne poprzedzane są wizytą w miejscu, gdzie wybrana technika jest praktykowana, np. w: Muzeum Drukarstwa, Muzeum Maszyn Biurowych, ciemni fotograficznej, wytwórni filmowej, pracowni digitalizacji. W ten sposób student styka się faktycznie z techniką i uzyskuje ogólną wiedzę na jej temat, którą następnie konfrontuje z tekstami metodologicznymi i analitycznymi dotyczącymi tychże artefaktów. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
• ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach. • potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum. • ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena podsumowująca: • na ocenę 5: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; • na ocenę 4,5: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie jednak konieczności ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; • na ocenę 4: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; nie ma jednak pełnej świadomości interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; • na ocenę 3,5: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, ale nie edukacyjnych w muzeum; nie ma jednak świadomości interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; • na ocenę 3: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; nie potrafi jednak wykorzystać zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych ani w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, ani edukacyjnych w muzeum; nie ma również świadomości interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; • na ocenę 2: student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie rozwoju historycznego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach; zatem nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych ani w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, ani edukacyjnych w muzeum; nie ma świadomości interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; Ocena podsumowująca na podstawie: - obecności na zajęciach; - przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny); - dwóch testów cząstkowych, których zaliczenie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego; - testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - 2 punkty (60 godz.) • udział w ćwiczeniach/aktywność w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem – 15 godz. • praca własna, bez udziału nauczyciela – 15 godz. • przygotowanie do zajęć i pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie (literatura przygotowana na platformie Moodle, testy realizowane na platformie Moodle) – 15 godz. • konsultacje (na platformie MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5ebceab93621465d9eb2e76e2da1e3be%40thread.tacv2/conversations?groupId=7caafe7f-3da9-42c9-81fa-5fcaaf6da4ec&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3) – 10 godz. • przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę – 10 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.