Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Historia kultury polskiej XIX w.

General data

Course ID: WH-MU-I-2-HistKulXIX
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Historia kultury polskiej XIX w.
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze specyfiką polskiej kultury XIX w., czyli z prądami artystycznymi oraz ideowymi kształtującymi przestrzeń kulturowej tożsamości epoki zaborów. W ramach wykładu student zostaje wyposażony w narzędzia do interpretacji zjawisk z zakresu nauki, literatury, sztuki oraz techniki, tworzących fenomen tzw. dziewiętnastowieczności. Wszystkie zjawiska omawiane też są w porządku zarówno diachronicznym, jak i synchronicznym, aby można było pokazać dynamikę przemian kształtujących kulturę XIX w. oraz jego niepowtarzalność jako "wielkiego stulecia Polaków", jak o nim pisała Alina Kowalczykowa.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu wprowadzenie studenta w zagadnienie tzw. dziewiętnastowieczności poprzez otwarcie różnych perspektyw myślenia o XIX w. i kształtujących go zjawiskach kulturowych. W jego ramach zarysowana zostaje chronologia epoki, omówione są wydarzenia militarne i społeczne, które kształtowały mapę polityczną Europy od Wielkiej Rewolucji Francuskiej po zakończenie I wojny światowej oraz mapę ziem polskich od ostatniego rozbioru w 1795 r. po odzyskanie niepodległości w 1918 r.W tym celu student zostaje wprowadzony w problematykę wojen Napoleńskich i zmian, które przynoszą one w życiu codziennym, polityce i kulturze Europy na progu XIX w. oraz kulturze polskiej, rozwijającej się w strukturach utworzonego wówczas Księstwa Warszawskiego. Zostaje zapoznany z rangą i znaczeniem takich wydarzeń historycznych, kształtujących oblicze XIX w., jak Wiosna Ludów, wojna francusko-pruska i Komuna Paryska, wreszcie I wojna światowa, a na ziemiach polskich powstanie listopadowe, powstanie styczniowe, rewolucja 1905 r. w Królestwie Kongresowym i oczywiście wydarzenia lat 1914-1918, a także te dokonujące się do roku 1924, kiedy to ostatecznie ukształtowane zostały granice II Rzeczypospolitej.

Na problematykę dynamiki i struktury zmian politycznych, określających specyfikę wieku XIX, nałożone zostają zagadnienia zmian i specyfiki kulturowej XIX w. Omawiane są wszystkie najważniejsze nurty myślowe XIX w. (romantyzm, scjentyzm, pozytywizm, dekadentyzm) wraz z projektowanymi przez nie prądami artystycznymi i stylami w sztuce (np. styl empire, historyzm, gotycyzm, mesjanizm, klasycyzm, parnasizm, impresjonizm, ekspresjonizm, groteska, secesja). Identyfikacja tychże prądów przebiega w korelacji z dziewiętnastowieczną myślą techniczną i jej odkryciami/wynalazkami (kolej, maszyna parowa, fotografia i film), a także z dziewiętnastowiecznym etosem nauki i wiedzy.

W ramach wykładu podejmowane są rozważania o tym, kiedy tak naprawdę kończy się wiek XIX i kiedy zamykają się ukształtowane w trakcie jego trwania projekty kulturowe, antropologiczne, kiedy zmienia się struktura zbiorowych wyobrażeń na temat świata, człowieka i historii. Rozważane będą kwestie związane z relacją między świadomością kulturową XIX w. a doświadczeniem nowoczesności jako doświadczeniem zmiany. Przestrzeń odwołań dla określonych wyżej rozważań tworzy zarówno szeroko rozumiana technika i sztuka, jak i literatura i publicystyka.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Muz1_W12 - student zna najważniejszą faktografię historii rozwoju kultury europejskiej (szczególnie polskiej) w XIX w.,, w tym w szczególności historii filozofii, literatury i sztuki XIX w.

Muz1_U02 - student potrafi samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze z zakresu kultury XIX wieku.

Muz1_U11 - student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną o kulturze XIX w. w pracy muzealnika, tzn. potrafi patrzeć na zjawiska oraz przedmioty materialne z tego czasu jako reprezentacje idei i zjawisk kształtujących tożsamość kulturową XIX wieku.

Muz1_K01 - student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy o kulturze XIX w., rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji

specjalistycznych w działalności muzealnej, mając świadomość dynamiki narzędzi badawczych w odniesieniu do XIX wieku.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania w przypadku prowadzenia zajęć metodą tutoringu: egzamin pisemny składający się z dwóch części: test na platformie Moodle (sprawdzający opanowanie materiałów opracowywanych przez studenta samodzielnie) oraz test z pytaniami z zakresu materiału realizowanego w trakcie przeprowadzonych wykładów. W obu testach sprawdza się znajomość chronologii i faktografii wieku XIX oraz rozumienie zjawisk i pojęć istotnych w opisie kultury wieku XIX.

Ocena z egzaminu jest średnią ocen uzyskanych z tych dwóch sprawdzianów.

Metody oceniania w przypadku prowadzenia zajęć tradycyjnych: egzamin pisemny składający się z dwóch części testu na Platformie Moodle

Kryteria oceny całości:

- ocena dostateczna - student posiada wiedzę faktograficzną, tzn. potrafi wymienić najważniejsze instytucje kultury, wydarzenia historyczne, kształtujące kulturę XIX w., potrafi nazwać najważniejsze prądy myślowe i artystyczne stulecia XIX wieku.

- ocena dostateczna plus - student potrafi wymienić i omówić najważniejsze wydarzenia historyczne, kształtujące kulturę XIX w., wskazując na ich konsekwencje dla kultury; student potrafi nazwać najważniejsze dokonania kulturowe, prądy myślowe i artystyczne stulecia, wskazując na ich chronologię, potrafi też wymienić i określić chronologię najważniejszych dzieł sztuki i literatury ukształtowanych w ramach prądów estetycznych, wymieniając ich twórców.

- ocena dobra - student potrafi wymienić i omówić najważniejsze wydarzenia historyczne, kształtujące kulturę XIX w., wskazując na ich konsekwencje dla kultury; student potrafi określić najważniejsze dyskusje światopoglądowe epoki, nazwać prądy myślowe i artystyczne stulecia, wskazać na ich chronologię oraz wykazać się ich rozumieniem, potrafi też wymienić, określić chronologię i scharakteryzować najważniejsze dzieła sztuki i literatury ukształtowane w ramach prądów estetycznych, wymieniając ich twórców.

- ocena dobra plus - student potrafi wymienić i omówić najważniejsze wydarzenia historyczne, kształtujące kulturę XIX w., wskazując na ich genezę i skutki; student potrafi nazwać najważniejsze prądy myślowe i artystyczne stulecia, wskazać na ich chronologię oraz wykazać się ich rozumieniem, a także zinterpretować je w odniesieniu do dynamiki historycznej XIX w., potrafi też wymienić, określić chronologię i scharakteryzować najważniejsze dzieła sztuki i literatury ukształtowane w ramach prądów estetycznych oraz zaprezentować ich twórców.

- ocena bardzo dobra - student potrafi wymienić i omówić najważniejsze wydarzenia historyczne, kształtujące kulturę XIX w., wskazując na ich genezę, przebieg i skutki; student potrafi nazwać najważniejsze prądy myślowe i artystyczne stulecia, wskazać na ich chronologię oraz wykazać się ich rozumieniem, a także zinterpretować je w odniesieniu do dynamiki historycznej XIX w., wymieniając ośrodki życia kulturalnego, w których rozwijały się one i logikę przekształceń, którym podlegały; potrafi też wymienić, określić chronologię i scharakteryzować najważniejsze dzieła sztuki i literatury ukształtowane w ramach prądów estetycznych oraz zaprezentować ich twórców, dokonując ogólnej charakterystyki ich dorobku.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)