Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Nauki przyrodnicze w muzeum (wstęp do metodologii badań)

General data

Course ID: WH-MU-I-2-NaukPrzy-W
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Nauki przyrodnicze w muzeum (wstęp do metodologii badań)
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a351HHrkWGyRwBohGHfkU4L95OvRdrHdwshv2hM9ddIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=405f91b2-3d19-4d86-b55a-003cf55f3787&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do muzealnictwa polskiego i europejskiego.

Full description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do Nauki o Muzeach. Wykłady obejmują powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp., jak również najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i naukę o budowie organizmów. Kolejne tematy zajmują się taksonomią w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej kończy wykłady o Naukach Przyrodniczych związanych z Muzeami.

Bibliography: (in Polish)

1. Biologia Campbella, Opracowanie zbiorowe , Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2016.

2. Arabas, I., Przyrodnicy, kolekcjonerzy i teoretycy muzealnictwa , „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 54/1, 2009, s.115-130.

3. Trojanowska, M., Parki i ogrody terapeutyczne, PWN, Warszawa, 2017

4. Majdecki. L. Historia ogrodów Warszawa 2007.

5. Majdecki L., Historia ogrodów: przemiany formy i konserwacja. Warszawa 1978.

6. Przewodnik Rosliny i Zwierzeta, Stichmann-Marny, U., Kretzschmar, E., Wyd. Multico, Warszawa, 2017.

7. The mind of God : the scientific basis for a rational world, Davies, P., Simon & Schuster, N.Y., 1992

9. Życie na krawędzi : rozwój cywilizacji i zagłada gatunków, Eldredge, N., Prószyński i S-ka, 2003

9. Klimat i człowiek, Schönwiese C-D., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa podawana na bieżąco podczas zajęć do każdego z tematów (zob. Moodle).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa przyrodniczego, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju dyscyplin przyrodniczych w powiązaniu z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie.

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o ziemi i środowisku w pracy muzealnika.

1 ECTS - 30 godz. - udział w zajęciach (Ms-TEams)

1 ECTS - 20 godz. - przygotowanie pracy semestralnej

1 ECTS - 30 godz. - lektury

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY

ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji - 40% oceny),

weryfikacja pisemnego opracowania (60% oceny)

Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur.

Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur i zajęć (zwiedzanie muzeów i ogrodów), oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta opracowania z pełnym aparatem badawczym, obejmującego historię wybranej muzealnej kolekcji z zakresu nauk biologicznych,historię ogrodu botanicznego, lub parku, oraz analizy wybranego obiektu z tej kolekcji, z ogrodu botanicznego, lub parku (n.p. rodzina roślin) z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii.

KRYTERIA OCENY

ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w naukach przyrodniczych. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub analizy wybranego obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.

Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków.

ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.

Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków.

ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.

ocena NDST - Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Classes in period "Summer semester 2020/21" (past)

Time span: 2021-02-01 - 2021-06-30
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Biniecka-Popoli, Beata Skrzydlewska
Group instructors: Małgorzata Biniecka-Popoli
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a763e90https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a0185a5c7e7422ba66377db11c47eda%40thread.tacv2/conversations?groupId=9847c7a3-91cc-4763-862e-2https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aae635b34d4cd4bb0855d50321bae1cb8%40thread.tacv2/conversations?groupId=4109eecee10a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3ac782c4a2ea231a13a72aae057%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3d19690c-37d4-4d10-972d-76ba8a1b5783&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Biniecka-Popoli, Beata Skrzydlewska
Group instructors: Małgorzata Biniecka-Popoli
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYp7Qxhqg_RtqARH2sZ3tTyAhPMY0IxQd1_8UPkPVCm41%40thread.tacv2/conversations?groupId=87b4ee3f-ccf1-47bb-a062-5206688de6e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1 ECTS - 30 godz. - udział w zajęciach (Ms-TEams)

1 ECTS - 20 godz. - przygotowanie pracy semestralnej

1 ECTS - 30 godz. - lektury


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do Nauki o Muzeach. Wykłady obejmują powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp., jak również najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i naukę o budowie organizmów. Kolejne tematy zajmują się taksonomią w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej kończy wykłady o Naukach Przyrodniczych związanych z Muzeami.

Bibliography: (in Polish)

1. Biologia Campbella, Opracowanie zbiorowe , Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2016.

2. Arabas, I., Przyrodnicy, kolekcjonerzy i teoretycy muzealnictwa , „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 54/1, 2009, s.115-130.

3. Trojanowska, M., Parki i ogrody terapeutyczne, PWN, Warszawa, 2017

4. Majdecki. L. Historia ogrodów Warszawa 2007.

5. Majdecki L., Historia ogrodów: przemiany formy i konserwacja. Warszawa 1978.

6. Przewodnik Rosliny i Zwierzeta, Stichmann-Marny, U., Kretzschmar, E., Wyd. Multico, Warszawa, 2017.

7. The mind of God : the scientific basis for a rational world, Davies, P., Simon & Schuster, N.Y., 1992

9. Życie na krawędzi : rozwój cywilizacji i zagłada gatunków, Eldredge, N., Prószyński i S-ka, 2003

9. Klimat i człowiek, Schönwiese C-D., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa podawana na bieżąco podczas zajęć do każdego z tematów (zob. Moodle).

Classes in period "Winter semester 2022/23" (in progress)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Biniecka-Popoli, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska
Group instructors: Małgorzata Biniecka-Popoli
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a351HHrkWGyRwBohGHfkU4L95OvRdrHdwshv2hM9ddIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=405f91b2-3d19-4d86-b55a-003cf55f3787&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1 ECTS - 30 godz. - udział w zajęciach (Ms-TEams)

1 ECTS - 20 godz. - przygotowanie pracy semestralnej

1 ECTS - 30 godz. - lektury

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)