(in Polish) Komunikacja alternatywna i wspomagająca cz.I
General data
Course ID: | WH-P-PSL-KAiW-cz.I |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Komunikacja alternatywna i wspomagająca cz.I |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat) Rozwój mowy dziecka (wpływ niepełnosprawności na etapy rozwoju mowy). Funkcje mowy i języka. Kompetencja językowa i komunikacyjna. Partnerzy komunikacji. Zastępcze metody komunikacji. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) Omówienie wybranych metod AAC: Meoda Blissa, piktogramy, Makaton, PCS, SJM, PJM, Fonogesty, daktylografia, Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające). Diagnoza kompetencji komunikacyjnych. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się. |
Bibliography: |
(in Polish) Błeszyński J.J. (red.) Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, IMPULS, Kraków 2009 Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2006; Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002; Warrick A., Porozumiewanie się bez słów., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 1999; Grycman M., Kaniecka K. (1993). O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych” (w) Scholasticus Miesięcznik Popularnonaukowy 2 , Wyd. Popularnonaukowe Linea, Wrocław- Lublin Kaczmarek B.B. (2004). Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka. (w) Dykcik W., Twardowski A. (red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń PTP, Poznań Kaczmarek B.B. (2009). Znaczenie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji dla teorii i praktyki rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. (w) Żółkowska T., Konopska L. (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej. US, Wyd. Print Group, Szczecin Lechowicz A.(1997). Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem (w) Przyjaciel Dziecka, Nr 1-3 Cichocka – Segiet K., „Dziecko niemówiące na ścieżce edukacyjnej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych” i „Diagnoza kompetencji szkolnych oraz indywidualne programy nauczania w pracy z uczniem nieposługującym się mową werbalną” w: red. Konieczna A., „Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka”,. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010; Styczek I.; Logopedia.; Warszawa 1980; Biuletyny Stowarzyszenia “Mówić bez Słów” Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Słuchacz zna metody terapii wspomagających proces usuwania zaburzeń mowy. Słuchacz potrafi umiejętnie nawiązać kontakt z osobą poddaną terapii i jego rodzicami/opiekunami Słuchacz rozwija empatię i wrażliwość na problemy swoich pacjentów i innych osób dotkniętych zaburzeniami mowy. Słuchacz kształci swoje kompetencje komunikacyjne. Słuchacz posiada wiedzę pedagogiczną na temat rozwoju mowy, miejsca komunikacji w codziennym życiu człowieka z niepełnosprawnością Posiada podstawową wiedzę pedagogiczną na temat alternatywnych metod komunikowania się podczas działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), terapeutycznej, rehabilitacyjnej w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, ich prawidłowości i zakłóceń. Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z komunikacją alternatywną i wspomagającą. Posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat sposobów pracy z dzieckiem nie posługującym się mową werbalną. Zna wybrane systemy AAC, potrafi omówić ich specyfikę, wie jakie aspekty obejmuje diagnoza kompetencji komunikacyjnych dziecka z zaburzeniami komunikacji. Ma wiedzę dotyczącą edukacji uczniów z zaburzeniami komunikacji. Wie jakiego wsparcia wymagają uczniowie oraz do kogo powinien skierować rodziców dziecka z zaburzeniami w komunikacji. Ma świadomość konieczności stałego zdobywania i poszerzania wiedzy dotyczącej wprowadzania i stosowania różnych form komunikacji alternatywnej i wspomagającej Jest zdolny do konstruktywnego komunikowania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.