Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Komunikacja alternatywna i wspomagająca cz.I

General data

Course ID: WH-P-PSL-KAiW-cz.I
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Komunikacja alternatywna i wspomagająca cz.I
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat)

Rozwój mowy dziecka (wpływ niepełnosprawności na etapy rozwoju mowy).

Funkcje mowy i języka.

Kompetencja językowa i komunikacyjna.

Partnerzy komunikacji.

Zastępcze metody komunikacji.

Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)

Omówienie wybranych metod AAC: Meoda Blissa, piktogramy, Makaton, PCS, SJM, PJM, Fonogesty, daktylografia,

Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające).

Diagnoza kompetencji komunikacyjnych.

Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się.

Bibliography: (in Polish)

Błeszyński J.J. (red.) Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, IMPULS, Kraków 2009

Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2006;

Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002;

Warrick A., Porozumiewanie się bez słów., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 1999;

Grycman M., Kaniecka K. (1993). O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych” (w) Scholasticus Miesięcznik Popularnonaukowy 2 , Wyd. Popularnonaukowe Linea, Wrocław- Lublin

Kaczmarek B.B. (2004). Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka. (w) Dykcik W., Twardowski A. (red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń PTP, Poznań

Kaczmarek B.B. (2009). Znaczenie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji dla teorii i praktyki rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. (w) Żółkowska T., Konopska L. (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej. US, Wyd. Print Group, Szczecin

Lechowicz A.(1997). Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem (w) Przyjaciel Dziecka, Nr 1-3

Cichocka – Segiet K., „Dziecko niemówiące na ścieżce edukacyjnej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych” i „Diagnoza kompetencji szkolnych oraz indywidualne programy nauczania w pracy z uczniem nieposługującym się mową werbalną” w: red. Konieczna A., „Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka”,. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010;

Styczek I.; Logopedia.; Warszawa 1980;

Biuletyny Stowarzyszenia “Mówić bez Słów”

Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Słuchacz zna metody terapii wspomagających proces usuwania zaburzeń mowy.

Słuchacz potrafi umiejętnie nawiązać kontakt z osobą poddaną terapii i

jego rodzicami/opiekunami

Słuchacz rozwija empatię i wrażliwość na problemy swoich pacjentów i

innych osób dotkniętych zaburzeniami mowy.

Słuchacz kształci swoje kompetencje komunikacyjne.

Słuchacz posiada wiedzę pedagogiczną na temat rozwoju mowy, miejsca komunikacji w codziennym życiu człowieka z niepełnosprawnością

Posiada podstawową wiedzę pedagogiczną na temat alternatywnych metod komunikowania się podczas działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), terapeutycznej, rehabilitacyjnej w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, ich prawidłowości i zakłóceń.

Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z komunikacją alternatywną i wspomagającą.

Posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat sposobów pracy z dzieckiem nie posługującym się mową werbalną.

Zna wybrane systemy AAC, potrafi omówić ich specyfikę, wie jakie aspekty obejmuje diagnoza kompetencji komunikacyjnych dziecka z zaburzeniami komunikacji. Ma wiedzę dotyczącą edukacji uczniów z

zaburzeniami komunikacji. Wie jakiego wsparcia wymagają uczniowie oraz do kogo powinien skierować rodziców dziecka z zaburzeniami w komunikacji.

Ma świadomość konieczności stałego zdobywania i poszerzania wiedzy dotyczącej wprowadzania i stosowania różnych form komunikacji alternatywnej i wspomagającej

Jest zdolny do konstruktywnego komunikowania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)