Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Interculturality, cultural identity, film

General data

Course ID: WH-SP-F-II-1-MieToz2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Interculturality, cultural identity, film
Name in Polish: Międzykulturowość i tożsamość kulturowa a film
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

KU2_W06

KU2_W10

KU2_U04

KU2_U11

KU2_K07

F-spec2_W09

F-spec2_U05

F-spec2_K04

Short description:

The course will be an analysis and interpretation of documentaries and feature films and other audiovisual artifacts that illustrate or problematize issues of intercultural and cultural identity.

Full description:

The object of the course is the analysis and interpretation of documentaries and feature films and other audio-visual artifacts that reflects issues of interculturalism and the cultural identity. How some specific historical, social or religious experience connected with a certain cultural circle or pattern can be transcribed in the filmic language and addressed to recipients outside of that circle? To what extent the film language depends on the cultural norm? What is motion picture universality? What is the cultural strangeness in the cinema? Does exist and how does manifest itself a cultural identity of a film industry of the specific geographical region or language? Does cinema participate in creating of a discourse of the cultural identity/ difference? What is marketing of the cultural image in cinema? How a cultural stereotype becomes an audiovisual product? Is the film industry and its institutions a tool of a cultural policy? What tells us amateur movies available on the internet about a cultural identity of contemporary Poles? These are the questions we try to answer in the first row approaching the effects of international film projects, as "Russia-Poland. New gaze "," Israel-Poland. New gaze", Ansichtssache "and documentaries and feature films from all over the world, and some audiovisual works distributed on the Internet.

Bibliography:

1. Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni. Rozdziały: Stereotypy narodowe a pojęcie tożsamości zbiorowej i Tożsamość jednostki a identyfikacja narodowa i przyswojenie kultury narodowej. Warszawa 2012, ss. 89-112.

2. Ewa Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Podrozdział: Etniczność. Warszawa 2009, ss. 379-388.

3. Wojciech Burszta, Międzykulturowość – znamię czasów oraz Od wielokulturowości do międzykulturowości, z monokulturą w tle. W: Kultura Współczesna 2/2008.

4. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ z dnia 10 grudnia 1948. http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf

5. Ruth Benedict: Istota społeczeństwa, oraz: Jednostka i wzór kultury, w: taż: Wzory kultury, Warszawa 2008, s. 318-347, 348-378.

6. Claude Levi-Strauss, Rasa i historia. w: Rasa a nauka, Warszawa 1961, s. 123-180.

7. Claude Levi-Strauss, Rasa i kultura, w: tenże: Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993, s. 21-54.

8. Claude Levi-Strauss, J.J. Rousseau, twórca nauk humanistycznych, Twórczość 6/1984.

9. Jonathan Lear, Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego. Warszawa 2013, ss. 3-56.

10. Pier Paolo Pasolini: Po ludobójstwie. Rozdziały: "Akulturacja i akulturacja", "Ludobójstwo" oraz "Młodzi nieszczęśliwcy". Warszawa 2012.

11. Edward W. Said, Wprowadzenie, w: tenże: Orientalizm, Warszawa 1991, s. 23-57.

12. Alain Finkielkraut: Wspaniałomyślna zdrada, oraz W stronę społeczeństwa wielokulturowego. W: tenże: Porażka myślenia, Warszawa 1992, s. 55-88, 91-110.

13. Zygmunt Bauman, Studium przypadku z zakresu socjologii asymilacji: w pułapce wieloznaczności. W: tenże: Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, Warszawa 1995, s. 143-215.

14. Aleksander Hertz, W służbie kultury polskiej, w: tenże: Żydzi w kulturze polskiej, Warszawa 1988, s. 271-298.

15. Francis Fukuyama: Ostatni człowiek, Poznań 1997, s. 102-126 (Interes narodowy, W stronę unii pokojowej).

16. Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2008 (rozdz. Cywilizacja uniwersalna: modernizacja i westernizacja, s. 77-115; Zachód, cywilizacje i Cywilizacja, s. 531-569).

17. Gordon Mathews, Supermarket kultury, Warszawa 2005 (rozdz. O znaczeniach kultury, s. 20-45; Poszukiwanie ojczyzny w supermarkecie kultury, s. 238-266, 274-281).

18. Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2010 (rozdz. 19, Semiotyka strukturalna, s. 188-207).

19. Alicja Helman, Kino na pograniczu kultur. W: Kultura współczesna 2/2011.

20. Tadeusz Lubelski, Nasza komedia narodowa, w: Kino polskie jako kino narodowe. Pod red. Tadeusza Lubelskiego i Macieja Stroińskiego, Kraków 2009, s. 205-232.

Filmy fabularne:

1. Między słowami, reż. Sofia Coppola

2. Tron we krwi, reż. Akira Kurosawa

3. Ghost Dog, reż Jim Jarmusch

4. Mamma Roma, reż. Pier Paolo Pasolini

5. Bandyta, reż. Maciej Dejczer

6. Truposz, reż. Jim Jarmusch

7. Ukryte, reż Michael Haneke

8. Underground, reż. Emir Kusturica

9. Dzień świra, reż. Marek Koterski

10. Cienie zapomnianych przodków, reż. Sergiej Paradżanow

11. Ogniem i mieczem, reż. Jerzy Hoffman

12. Krzyżacy, reż. Aleksander Ford

13. Wróżby kumaka, reż. Robert Gliński

14. 1612, reż. Władimir Chotinienko

15. Hanoi-Warsaw, reż. Katarzyna Klimkiewicz

16. Mary koszmary, reż. Yael Bartana

17. Zamach, reż. Yael Bartana

18. Mur i wieża, reż. Yael Bartana

Filmy dokumentalne:

1. Kiniarze z Kalkuty, reż. Andrzej Fidyk

2. Rodzina człowiecza, reż. Władysław Ślesicki

3. Cały dzień razem, reż. Marcin Koszałka

4. Przyrzeczona, reż. Lesław Dobrucki

5. Jak w niebie, reż. Filip Marczewski

6. Koniec Rosji, reż. Michał Marczak

7. Nasiona, reż. Wojciech Kasperski

8. Elektryczka, reż. Maciej Cuske

9. Sacrum, reż. Aliona Polunina

10. Mój Kieślowski, Irina Wołkowa

11. Zagórz – przystanek końcowy, reż. Julia Ishakowa

12. 52 procent, reż. Rafał Skalski

13. Pierwszy dzień, reż. Marcin Sauter

14. Nic do stracenia, reż. Katarzyna Klimkiewicz

15. HOSTANDALIEN, reż. Keren Shavit, Adi Omry

Efekty kształcenia i opis ECTS:

The main aim of the course is to introduce students to the issues of interculturalism and a cultural identity through the medium of cinema and to possess basic tools of critical interpretation which enable an evaluation of a film with the consideration of its cultural specificity.

Participant classes after completing the full course should be able to write film reviews dating from the exotic cinema culture, and also to use film examples in the analysis of interculturalism. The participant is aware of his own and shared responsibility for the preservation of cultural heritage of Poland and Europe as signs of a human identity in the modern globalized world.

Assessment methods and assessment criteria:

Attendance (allowed two absences in a semester), annual work (a paper).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)