Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy zawodu muzealnika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-SP-M-II-2-PodZaw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy zawodu muzealnika
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU2_W03

KU2_W19

KU2_K05

KU2_K09


Skrócony opis:

W trakcie wykładów i wizyt w wybranych muzeach przedstawiana jest specyfika różnych rodzajów muzeów i poszczególnych stanowisk w każdym z nich. Począwszy od dyrektora aż po asystenta, kierowników działów i sekcji, bibliotekarzy, archiwistów, pracowników działów konserwatorskich i przygotowania wystaw i publikacji - dokonany jest przegląd koniecznych kwalifikacji i koniecznych do wypełnienia zadań. Prezentowane są szczególne problemy prawne i etyczne przy akcesji i deakcesji elementów zbiorów muzealnych a także przy udostępnianiu obiektów w formie np. wystaw. Prezentowane są problemy z używaniem języka w muzeach jako napisów, podpisów pod eksponatami czy tekstów w broszurach i katalogach.

Pełny opis:

Kim jest muzealnik. Działalność podstawowa a misja muzeum, definicje muzeum. Organizacja muzeum - działy merytoryczne, edukacyjne, przygotowawcze, usługowe techniczne i finansowe. Kwalifikacje pracowników: dyrektor - menadżer - specjalista - muzealnik, wstępny zarys problematyki zarządzania muzeum, zespołem ludzkim. zbiorami, i wizerunkiem instytucji. Tworzenie misji, polityki i planu działania muzeum.

Przedstawienie zadań kustosza, zasady inwentaryzacji - zasady prawne i etyczne, kustosz a kurator, adiunkt i asystent jako stanowiska pomocnicze.

Przygotowanie i prowadzenie projektu badawczego,wstępne informacje o historii i celach zbieractwa i kolekcjonerstwa (protomuzea) przygotowanie scenariusza wystawy, programu edukacyjnego, realizacja wystawy, programu edukacyjnego, sposoby ocen realizacji założeń i celów imprez muzealnych.

Zasady obchodzenia się z różnego rodzaju obiektami w muzeum (muzealium a eksponat).

Zasady organizacji konferencji naukowych i upowszechniania wyników prac naukowych w muzeum.

1. Kim jest muzealnik - różne koncepcje zawodu.

2. Definicja muzeum ICOM a prawo polskie

3. Misja muzeum, polityka muzeum i plan pracy

4. Działy w muzeum

5. Obowiązki dyrektora

6. Obowiązki kustosza

7. Kwalifikacje muzealnika na różnych stanowiskach pracy w muzeum

8. Przygotowanie wystawy - zarys dziejów wystawiennictwa w nowożytnej Europie

9. Scenariusz wystawy

10. Edukator muzealny - przygotowanie programu edukacyjnego

11. Publikacje muzealne - ich rodzaje i przeznaczenie

12. Język w muzeum - obowiązki redaktora tekstu w muzeum

13. Zasady obchodzenia się z muzealium

14. Biblioteka i archiwum muzealne.

Nie wszystkie tematy mieszczą się w ciągu dwugodzinnego wykładu.

Literatura:

- Notatki z wykładów oraz:

- Mordyński K. Percepcja wystawy a kształtowanie przestrzeni ekspozycyjnej, Muzealnictwo 2015, nr 56;

- Szeląg Paulina, Wprowadzenie do historii edukacji muzealnej w Polsce, [w:] Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, T. 2. Warszawa 2012;

- Świecimski Jerzy, Ekspozycja muzealna jako dzieło sztuki, [w:] Muzealnictwo 1992, nr 34;

- Matassa Freda, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012, rozdział 1; 3; 5 – 11;

- Czajkowski Jerzy, Muzea na wolnym powietrzu w Europie. Rzeszów –Sanok 1984, rozdział 6, ss. 113 – 128;

- Żygulski Zdzisław Jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982, część 2, ss. 75 – 115; część 3, ss. 129 – 185;

- Borusiewicz Mirosław, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w nowych definicjach muzeum, Kraków 2012, R. 1, ss. 13 – 37; R. 2, ss. 62 - 74; R. 3, ss. 105 – 142.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do

dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalizacji.

Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie studiowanej specjalizacji.

Umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi

etyczne jako elementarne reguły życia społecznego.

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze

studiowaną specjalizacją

W szczególności:

1, Ma podstawową wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi;

2. Ma podstawową wiedzę o zasadach inwentaryzacji i digitalizacji w instytucjach kultury, bibliotekach i archiwach;

3. Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie ;

4. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum;

5. Potrafi pracując w zespole zorganizować wystawę ;

6. Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.

Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz.

przygotowanie do zajęć - 30 godz.

lektura - 30 godzin.

Recenzje z wizyt w muzeach - 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne na ocenę.

Podstawą zaliczenia jest poprawna odpowiedź na trzy wylosowane pytania. Na ocenę ma wpływ aktywność na zajęciach i uczestnictwo w planowanych wizytach w wybranych muzeach.Ocenę bardzo dobrą otrzymują egzaminowani, którzy odpowiedzą w sposób wyczerpujący na wszystkie pytania. Ocena dobra przysługuje za odpowiedź wyczerpującą przynajmniej na jedno pytanie oraz satysfakcjonującą na pozostałe, Dostateczna - to odpowiedź zadowalająca na wszystkie pytania lub wyczerpująca i zadowalająca na dwa z trzech i braku właściwej odpowiedz na jedno z nich. Odpowiedz niezadowalająca na więcej niż jedno pytanie skutkuje oceną niedostateczną.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)