Podstawy zawodu muzealnika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-SP-M-II-2-PodZaw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zawodu muzealnika |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W03 KU2_W19 KU2_K05 KU2_K09 |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów i wizyt w wybranych muzeach przedstawiana jest specyfika różnych rodzajów muzeów i poszczególnych stanowisk w każdym z nich. Począwszy od dyrektora aż po asystenta, kierowników działów i sekcji, bibliotekarzy, archiwistów, pracowników działów konserwatorskich i przygotowania wystaw i publikacji - dokonany jest przegląd koniecznych kwalifikacji i koniecznych do wypełnienia zadań. Prezentowane są szczególne problemy prawne i etyczne przy akcesji i deakcesji elementów zbiorów muzealnych a także przy udostępnianiu obiektów w formie np. wystaw. Prezentowane są problemy z używaniem języka w muzeach jako napisów, podpisów pod eksponatami czy tekstów w broszurach i katalogach. |
Pełny opis: |
Kim jest muzealnik. Działalność podstawowa a misja muzeum, definicje muzeum. Organizacja muzeum - działy merytoryczne, edukacyjne, przygotowawcze, usługowe techniczne i finansowe. Kwalifikacje pracowników: dyrektor - menadżer - specjalista - muzealnik, wstępny zarys problematyki zarządzania muzeum, zespołem ludzkim. zbiorami, i wizerunkiem instytucji. Tworzenie misji, polityki i planu działania muzeum. Przedstawienie zadań kustosza, zasady inwentaryzacji - zasady prawne i etyczne, kustosz a kurator, adiunkt i asystent jako stanowiska pomocnicze. Przygotowanie i prowadzenie projektu badawczego,wstępne informacje o historii i celach zbieractwa i kolekcjonerstwa (protomuzea) przygotowanie scenariusza wystawy, programu edukacyjnego, realizacja wystawy, programu edukacyjnego, sposoby ocen realizacji założeń i celów imprez muzealnych. Zasady obchodzenia się z różnego rodzaju obiektami w muzeum (muzealium a eksponat). Zasady organizacji konferencji naukowych i upowszechniania wyników prac naukowych w muzeum. 1. Kim jest muzealnik - różne koncepcje zawodu. 2. Definicja muzeum ICOM a prawo polskie 3. Misja muzeum, polityka muzeum i plan pracy 4. Działy w muzeum 5. Obowiązki dyrektora 6. Obowiązki kustosza 7. Kwalifikacje muzealnika na różnych stanowiskach pracy w muzeum 8. Przygotowanie wystawy - zarys dziejów wystawiennictwa w nowożytnej Europie 9. Scenariusz wystawy 10. Edukator muzealny - przygotowanie programu edukacyjnego 11. Publikacje muzealne - ich rodzaje i przeznaczenie 12. Język w muzeum - obowiązki redaktora tekstu w muzeum 13. Zasady obchodzenia się z muzealium 14. Biblioteka i archiwum muzealne. Nie wszystkie tematy mieszczą się w ciągu dwugodzinnego wykładu. |
Literatura: |
- Notatki z wykładów oraz: - Mordyński K. Percepcja wystawy a kształtowanie przestrzeni ekspozycyjnej, Muzealnictwo 2015, nr 56; - Szeląg Paulina, Wprowadzenie do historii edukacji muzealnej w Polsce, [w:] Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, T. 2. Warszawa 2012; - Świecimski Jerzy, Ekspozycja muzealna jako dzieło sztuki, [w:] Muzealnictwo 1992, nr 34; - Matassa Freda, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012, rozdział 1; 3; 5 – 11; - Czajkowski Jerzy, Muzea na wolnym powietrzu w Europie. Rzeszów –Sanok 1984, rozdział 6, ss. 113 – 128; - Żygulski Zdzisław Jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982, część 2, ss. 75 – 115; część 3, ss. 129 – 185; - Borusiewicz Mirosław, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w nowych definicjach muzeum, Kraków 2012, R. 1, ss. 13 – 37; R. 2, ss. 62 - 74; R. 3, ss. 105 – 142. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalizacji. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie studiowanej specjalizacji. Umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną specjalizacją W szczególności: 1, Ma podstawową wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi; 2. Ma podstawową wiedzę o zasadach inwentaryzacji i digitalizacji w instytucjach kultury, bibliotekach i archiwach; 3. Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie ; 4. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; 5. Potrafi pracując w zespole zorganizować wystawę ; 6. Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej. Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do zajęć - 30 godz. lektura - 30 godzin. Recenzje z wizyt w muzeach - 10 godz. Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne na ocenę. Podstawą zaliczenia jest poprawna odpowiedź na trzy wylosowane pytania. Na ocenę ma wpływ aktywność na zajęciach i uczestnictwo w planowanych wizytach w wybranych muzeach.Ocenę bardzo dobrą otrzymują egzaminowani, którzy odpowiedzą w sposób wyczerpujący na wszystkie pytania. Ocena dobra przysługuje za odpowiedź wyczerpującą przynajmniej na jedno pytanie oraz satysfakcjonującą na pozostałe, Dostateczna - to odpowiedź zadowalająca na wszystkie pytania lub wyczerpująca i zadowalająca na dwa z trzech i braku właściwej odpowiedz na jedno z nich. Odpowiedz niezadowalająca na więcej niż jedno pytanie skutkuje oceną niedostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.