Contemporary Drama in Poland and Abroad
General data
Course ID: | WH-SP-T-II-2-Drama-L |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary Drama in Poland and Abroad |
Name in Polish: | Nowy dramat w Polsce i na świecie |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FP2t_W05 FP2t_W09 FP2t_W19 FP2t_U05 FP2t_K04 KU2_W01 KU2_K11 KU2_W06 KU2_U12 |
Short description: |
Level: The seminar is open to all students interested in contemporary drama and theater. Objectives: The aim of the seminar is to familiarize students with the latest drama in Poland and the world in its various forms. Prerequisites: Curiosity. |
Full description: |
Course contents: Subject of the seminar is the latest Polish and foreign dramaturgy. We will deal with the works of writers young and middle generation. In the first semester we will read the dramas by Polish authors. In the second semester we will read the plays of foreign authors. Using the tools of cultural poetics and performatic we will try to read the chosen plays as a DRAMATIZATION of the conflicts of modern man lives in different social situations and cultural circumstances. |
Bibliography: |
(in Polish) Babecki, Miłosz: Strategie medialne w tekstach najnowszej dramaturgii polskiej, Olsztyn 2010. Baluch, Wojciech (red): Dramat made (in) Poland : współczesny dramat polski we współczesnej polskiej rzeczywistości, Kraków 2006 Bartosiak, Mariusz: Autopoetyka dramatu, Wydawnictwo Primum Verbum, Poznań 2014. Bartosiak, Mariusz, Leyko, Małgorzata (red):, Kulturowe konteksty dramatu współczesnego, Kraków 2008. Bennett, Benjamin: Theater as Problem. Modern Drama and Its Place in Literature, Ithaca – London 1990. Berry, S. Kathleen: The Dramatic Arts and Cultural Studies. Acting against the Grain, Falmer Press, New York - London 2000. Borowski, Mateusz Sugiera, Małgorzata: Polska dramatyczna, T. 1, Dramat i dramatyzacje w XX wieku, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012. Borowski, Mateusz: W poszukiwaniu realności: przemiany formy dramatycznej końca XX wieku a nowe mimesis, Kraków 2006. Burzyńska Anna: Anty-teoria literatury, Universitas, Kraków 2006. Degler, Janusz (red.): Problemy teorii dramatu i teatru. T.1, 2, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003. Drozdowski, Rafał, Fatyga, Barbara, Filiciak, Mirosław, Krajewski, Marek, Szlendak (wsp.): Praktyki kulturalne Polaków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Toruńskiego, Toruń 2014. Fischer-Lichte, Erica: Estetyka performatywności, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Księgarnia Akademicka, Kraków 2008. Grabowski, Artur; Kopciński, Jacek: Dramat w tekście-tekst w dramacie, IBL, Warszawa 2013. Greenblatt, Stephen: Poetyka kulturowa: pisma wybrane, red. i wstęp Krystyna Kujawińska-Courtney, Universitas, Kraków 2006. Herzfeld, Michael: Zażyłość kulturowa: poetyka społeczna w państwie narodowym, przekł. Michał Buchowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Iser, Wolfgang: Czym jest antropologia literatury? Różnica między fikcjami wyjaśniającymi a odkrywającymi, przekł. A. Kowalczyk-Pawlik, „Teksty Drugie” nr 5/2006 Kopciński, Jacek (red.): Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej, IBL, Warszawa 2016. Krajewska, Anna: Dramat współczesny. Teoria i interpretacja, Poznań 2005. Lehmann, Hans-Thies: Teatr postdramatyczny, przeł. Dorota Sajewska, Małgorzata Sugiera, Kraków 2004. Oliphant, D., Bradford, R. (edit): New directions in textual studies, Austin 1990. Leyko, Małgorzta; Pełka, Artur (red.): Dramat po dramacie. Przemiany form dramatycznych w Niemczech po 1945 roku Łódź 2012. Markowski, Michał Paweł; Nycz, Ryszard (red.): Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, wstęp R. Nycz, Universitas, Kraków 2006. Walas, Teresa; Nycz, Ryszard (red.): Kulturowa teoria literatury. 2, Poetyki, problematyki, interpretacje, Kraków 2012. Nycz, Ryszard: Antropologia literatury - kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia, „Teksty Drugie” nr 6/2007Nycz, Ryszard, Zeidler-Janiszewska, Anna (red.): Nowoczesność jako doświadczenie, Universitas, Kraków 2006. Popczyk-Szczęsna, Beata; Figzał, Magdalena (red.): Dramat i doświadczenie, Uniwersytet Śląski, Katowice 2015. Pyzik, Teresa: Warsztatowe problemy dramaturgii. Wybór tekstów, Łódź – Warszawa 1980. Ratajczakowa, Dobrochna: Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań, 2015. Sarrazac, Jean-Pierre (red.): Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2007. Schechner, Richard: Performance Theory, Routledge, New York 1988. Schechner, Richard, Performance Studies. An Introduction, Routledge, London 2002. Skórzyńska, Agata: Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2007. Steiner, Georg: Po wieży Babel. Problemy języka i przekładu, tł. Wojciech Kubiński, Kraków 2000. Turner, Victor: Gry społeczne, pola i metafory, tł. Wojciech Usakiewicz, Kraków 2005 Ubersfeld, Ann: Czytanie teatr I, tł. Joanna Żurowska, PWN, Warszawa 2002 Ulea, Vera: A Concept of Dramatic Genre and the Comedy of a New Type: Chess, Literature and Film, Carbondal: Southern Illinois University Press, 2002. Winkin Yves, Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, przeł. A. Karpowicz, wstęp W J. Burszta, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007. Worthen, W.B: Dramat: między literaturą a przedstawieniem, tł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 50 godzin - uczestnictwo w zajęciach 50 godzin - przygotowanie do zajęć (lektury, konteksty) 25 godzin - przygotowanie prezentacji/performansu Filologia polska: - Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii teorii teatru i dramatu europejskiego, dzieł a teatralnego, procesu twórczego nad dziełem teatralnym. - Student zna uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu historii teatru europejskiego, historii przemian form dramatu europejskiego, najważniejszych doktryn teatralnych (historycznych i współczesnych), zna warsztat krytyka teatralnego, zna języki teatru i dramatu współczesnego. - Student zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła dramatycznego i teatralnego, zasady budowy i cele recenzji teatralnej. - Student potrafi integrować swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretację dzieła teatralnego w celu opisu jego konstrukcji artystycznej i odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. - Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka teatru i dramatu, teoretyka doktryn teatralnych, krytyka teatralnego, kierownika literackiego w teatrze współczesnym, organizatora życia teatralnego. Kulturoznawstwo: - Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej kulturoznawstwa w aspekcie wiedzy o dramacie współczesnym, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w przyszłej działalności zawodowej. - Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalizacji - w aspekcie wiedzy o dramacie współczesnym. - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji, pozwalającą na specjalizowanie się w wybranym kierunku badań kulturoznawczych - w aspekcie wiedzy o dramacie współczesnym. - Student potrafi w oryginalnej perspektywie dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów dramatycznych, stosując metody typowe oraz innowacyjnie wytworzone w toku samodzielnych działań badawczych, w celu określenia znaczeń tekstów dramatycznych, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Assessment: They will be assessed commitment to work on texts and class participation. The basis of assessment is the essay, and performative reading of the text. |
Practical placement: |
(in Polish) Zgodne z programem specjalizacji teatralnej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.