Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Monographic lecture - Manifestations of collegiality in the particular Church

General data

Course ID: WK-D-KK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Monographic lecture - Manifestations of collegiality in the particular Church
Name in Polish: Przejawy kolegialności w Kościele partykularnym
Organizational unit: Faculty of Canon Law
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

1. Zagadnienia wstępne, wyjaśnienie pojęć

2. Kolegialna struktura hierarchii w świetle Nowego Testamentu

3. Kolegialność hierarchii w okresie patrystycznym

4. Nowe formy kolegialnego działania

5. Próby wypaczenia idei kolegialności

6. Kolegialność w okresie między I i II Soborem Watykańskim

7. Kolegialność biskupów w projektach i dyskusjach soborowych

8. Nauka Soboru Watykańskiego II na temat kolegialności

9 Władza w Kościele partykularnym

10 Rady diecezjalne przejawem kolegialności w Kościele partykularnym

11. Inne przejawy kolegialności

Full description: (in Polish)

1. Zagadnienia wstępne, wyjaśnienie pojęć

2. Kolegialna struktura hierarchii w świetle Nowego Testamentu

3. Kolegialność hierarchii w okresie patrystycznym

4. Nowe formy kolegialnego działania

5. Próby wypaczenia idei kolegialności

6. Kolegialność w okresie między I i II Soborem Watykańskim

7. Kolegialność biskupów w projektach i dyskusjach soborowych

7.1. Zagadnienie kolegialności w pierwszym schemacie Konstytucji Lumen Gentium

7.2. Nowe ujęcie kolegialności w drugim schemacie

7.3. Poprawki wprowadzone w trzecim schemacie

7.4. Postulaty wysunięte w czasie głosowania nad III rozdziałem Konstytucji

8. Nauka Soboru Watykańskiego II na temat kolegialności

8.1. Pojęcie Kolegium Biskupów

8.2. Warunki przynależności do Kolegium

8.3. Władza Kolwe3gium Biskupów

8.4. Władza Kolegium a władza Papieża

9 Władza w Kościele partykularnym

10 Rady diecezjalne przejawem kolegialności w Kościele partykularnym

10.1. Rady obligatoryjne

10.2. Rady fakultatywne

11. Inne przejawy kolegialności

Bibliography: (in Polish)

1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917, Romae 1917

2. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983, Pallottinum 1984

3. Sztafrowski E., Kolegialne działanie biskupów na tle Vaticanum II, Warszawa 1975

4. Sztafrowski E. Kolegialność hierarchii kościelnej przed Soborem Watykańskim II, Prawo Kanoniczne 16(1973) nr 1-2, s. 17-43

5. Sztafrowski E. Konferencje Biskupów, Warszawa 1984

6. Pawluk T. Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. II, Olsztyn 1986

7. Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. II/1, red J. Krukowski, Pallottinum 2005i

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W zakresie wiedzy:

EK 1: student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu przedmiotu

EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z ustroju Kościoła powszechnego

EK 3: student posiada wiedzę na temat materialnego prawa konstytucyjnego Kościoła i systemu sprawowania władzy w Kościele

W zakresie umiejętności:

EK 4: student samodzielnie potrafi analizować normy kodeksu i dokumenty dotyczące wykonywania władzy rządzenia w Kościele

EK 5: student potrafi formułować, zarówno w mowie jak i na piśmie, zagadnienia prawne; potrafi także odróżniać instytucje

kościelne od państwowych

EK 6: student potrafi znaleźć źródła informacji i poprawnie wykorzystać funkcjonowanie instytucji istniejących w Kościele zarówno z prawa Bożego, jak i ludzkiego

W zakresie kompetencji:

EK 7: student potrafi zorganizować indywidualną pracę w celu przyswojenia treści z zakresu historii i funkcjonowania Kościoła

EK 8: student aktywnie angażuje się w prowadzone zajęcia, w dyskusję, stawia konstruktywne uwagi krytyczne, jest zdolny stosować wiedzę w kategoriach odpowiedzialności

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny:Udział w wykładach, zaliczenie kolokwium, aktywność podczas zajęć, zdanie egzaminu.

Egzamin ustny w sesji zerowej i ustny w określonym terminie sesji egzaminacyjnej.

Wiedza pozytywna, aktywność.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)