Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Polskie prawo kościelne w świetle kodyfikacji

General data

Course ID: WK-D-PPK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Polskie prawo kościelne w świetle kodyfikacji
Organizational unit: Faculty of Canon Law
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie ukazać czym było prawo kanoniczne w Polsce, jak się rozwijało w stanowionych i wydawanych normach prawnych przez biskupów, synody prowincjalne i diecezjalne czy plenarne, a przede wszystkim w kodyfikacjach tego prawa. Będzie też miał za zadanie przedstawić te kodyfikacje poczynając od kodyfikacji z XIV wieku do wieku XIX. Nadto zapoznanie i przedstawienie studentom historii prawa kanonicznego w Polsce od strony wspomnianych kodyfikacji.

Full description: (in Polish)

Przybliżenie słuchaczom historii prawa kanonicznego w Polsce od strony kodyfikacji tego prawa na przestrzeni wieków XIV-XIX, a więc kodyfikacji przedtrydenckich (arcybpa Jarosława Bogorii Skotnickiego, arcybpa Mikołaja Trąby, arcybpa Jana Łaskiego) i potrydenckich (bpa Stanisława Karnkowskiego, arcybpa Jana Wężyka i kodyfikacji ks. Krzysztofa Żórawskiego). Kodyfikacje te zostaną ukazane od strony treściowej, podziału treści i metody redakcyjnej, jak też analizy źródeł tych kodyfikacji, pracy redakcyjnej i kodyfikacyjnej oraz wartości prawnej.

Bibliography: (in Polish)

1. S. Tymosz, Ewolucja kościelnego prawa polskiego w świetle kodyfikacji do XIX wieku, Lublin 2008.

2. I. Subera, Synody prowincjonalne arcybiskupów gnieźnieńskich. Wybór tekstów ze zbioru Jana Wężyka z roku 1761, Warszawa 1981.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK - 1 - student zna podstawowe pojęcia czym jest partykularne (polskie) prawo kanoniczne i jego rola, znaczenie i wkład w życie i działalność Kościoła w Polsce;

EK - 2 - student posiada rozszerzoną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce;

EK - 3 - student ma uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce;

EK - 4 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego oraz znajomość i zrozumienie roli prawa kanonicznego w kształtowaniu kultury prawnej.

Umiejętności:

EK - 5 - student potrafi określić, opisać i analizować najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa kanonicznego w Polsce;

EK - 6 - student formułuje w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia z polskiego prawa synodalnego; posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych z zakresu prawa kanonicznego w Polsce;

EK - 7 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, szczególnie w odniesieniu do różnych zbiorów i kodyfikacji kościelnego prawa polskiego; potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz formułować własne opinie;

EK - 8 - student potrafi solidnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

Kompetencje:

EK - 9 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswojenie sobie treści z zakresu tego prawa;

EK - 10 - student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1 - 4):

ocena 2(ndst) - student nie zna podstawowych pojęć odnoszących się do partykularnego (polskiego)prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; nie posiada też minimalnej, podstawowej wiedzy na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; nie ma uporządkowanej znajomości kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; nie posiada również minimalnej, podstawowej wiedzy na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego, ich podstawowej znajomości i znaczenia dla Kościoła w Polsce.

ocena 3(dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też słabo uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma słabo uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego.

ocena 4(db) - student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też średnio uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również częściową, w miarę dobrze uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego.

ocena 5(bdb) - student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też w pełni uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma bardzo dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również pełną wiedzę, uporządkowaną kompletnie na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego.

Umiejętności (EK 5 - 8):

ocena 2(ndst) - student nie potrafi określić i opisać najważniejszych instytucji polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowania się i rozwoju oraz zagadnień związanych z polskim prawem synodalnym; nie posiada podstawowych i wystarczających umiejętności badawczych obejmujących formułowanie i analizę problemów związanych z tematyką historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi też w sposób podstawowy wykorzystać źródeł z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi również wykorzystać wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz formułować własnych opinii; nie potrafi też przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

ocena 3(dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób mierny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób częściowo poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada ograniczoną wiedzę co do podstawowych i wystarczających metod badawczych historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób ograniczony wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób ograniczony formułować własne opinie; potrafi też w miarę poprawnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

ocena 4(db) - student potrafi w dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytoryczny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada zadowalającą wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób poprawny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

ocena 5(bdb) - student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytorycznie pełny i wyczerpujący posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób pełny i wyczerpujący potrafi też okreslić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada zadowalającą i pełną wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób bardzo dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób poprawny i pełny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny i samodzielny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

Kompetencje (EK 9 - 10):

ocena 2(ndst) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować swojej indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswojenia sobie treści z zakresu tego prawa; nie potrafi też aktywnie i twórczo angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 3(dst) - student potrafi w sposób ograniczony zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 4(db) - student potrafi w sposób właściwy i w miarę poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 5(bdb) - student potrafi w sposób kompleksowy i poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób zadowalający, aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)