(in Polish) Polskie prawo kościelne w świetle kodyfikacji
General data
Course ID: | WK-D-PPK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Polskie prawo kościelne w świetle kodyfikacji |
Organizational unit: | Faculty of Canon Law |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma za zadanie ukazać czym było prawo kanoniczne w Polsce, jak się rozwijało w stanowionych i wydawanych normach prawnych przez biskupów, synody prowincjalne i diecezjalne czy plenarne, a przede wszystkim w kodyfikacjach tego prawa. Będzie też miał za zadanie przedstawić te kodyfikacje poczynając od kodyfikacji z XIV wieku do wieku XIX. Nadto zapoznanie i przedstawienie studentom historii prawa kanonicznego w Polsce od strony wspomnianych kodyfikacji. |
Full description: |
(in Polish) Przybliżenie słuchaczom historii prawa kanonicznego w Polsce od strony kodyfikacji tego prawa na przestrzeni wieków XIV-XIX, a więc kodyfikacji przedtrydenckich (arcybpa Jarosława Bogorii Skotnickiego, arcybpa Mikołaja Trąby, arcybpa Jana Łaskiego) i potrydenckich (bpa Stanisława Karnkowskiego, arcybpa Jana Wężyka i kodyfikacji ks. Krzysztofa Żórawskiego). Kodyfikacje te zostaną ukazane od strony treściowej, podziału treści i metody redakcyjnej, jak też analizy źródeł tych kodyfikacji, pracy redakcyjnej i kodyfikacyjnej oraz wartości prawnej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. S. Tymosz, Ewolucja kościelnego prawa polskiego w świetle kodyfikacji do XIX wieku, Lublin 2008. 2. I. Subera, Synody prowincjonalne arcybiskupów gnieźnieńskich. Wybór tekstów ze zbioru Jana Wężyka z roku 1761, Warszawa 1981. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK - 1 - student zna podstawowe pojęcia czym jest partykularne (polskie) prawo kanoniczne i jego rola, znaczenie i wkład w życie i działalność Kościoła w Polsce; EK - 2 - student posiada rozszerzoną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; EK - 3 - student ma uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; EK - 4 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego oraz znajomość i zrozumienie roli prawa kanonicznego w kształtowaniu kultury prawnej. Umiejętności: EK - 5 - student potrafi określić, opisać i analizować najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa kanonicznego w Polsce; EK - 6 - student formułuje w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia z polskiego prawa synodalnego; posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych z zakresu prawa kanonicznego w Polsce; EK - 7 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, szczególnie w odniesieniu do różnych zbiorów i kodyfikacji kościelnego prawa polskiego; potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz formułować własne opinie; EK - 8 - student potrafi solidnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. Kompetencje: EK - 9 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswojenie sobie treści z zakresu tego prawa; EK - 10 - student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1 - 4): ocena 2(ndst) - student nie zna podstawowych pojęć odnoszących się do partykularnego (polskiego)prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; nie posiada też minimalnej, podstawowej wiedzy na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; nie ma uporządkowanej znajomości kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; nie posiada również minimalnej, podstawowej wiedzy na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego, ich podstawowej znajomości i znaczenia dla Kościoła w Polsce. ocena 3(dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też słabo uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma słabo uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego. ocena 4(db) - student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też średnio uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również częściową, w miarę dobrze uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego. ocena 5(bdb) - student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też w pełni uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma bardzo dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również pełną wiedzę, uporządkowaną kompletnie na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego. Umiejętności (EK 5 - 8): ocena 2(ndst) - student nie potrafi określić i opisać najważniejszych instytucji polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowania się i rozwoju oraz zagadnień związanych z polskim prawem synodalnym; nie posiada podstawowych i wystarczających umiejętności badawczych obejmujących formułowanie i analizę problemów związanych z tematyką historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi też w sposób podstawowy wykorzystać źródeł z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi również wykorzystać wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz formułować własnych opinii; nie potrafi też przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. ocena 3(dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób mierny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób częściowo poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada ograniczoną wiedzę co do podstawowych i wystarczających metod badawczych historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób ograniczony wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób ograniczony formułować własne opinie; potrafi też w miarę poprawnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. ocena 4(db) - student potrafi w dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytoryczny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada zadowalającą wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób poprawny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. ocena 5(bdb) - student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytorycznie pełny i wyczerpujący posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób pełny i wyczerpujący potrafi też okreslić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada zadowalającą i pełną wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób bardzo dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób poprawny i pełny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny i samodzielny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. Kompetencje (EK 9 - 10): ocena 2(ndst) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować swojej indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswojenia sobie treści z zakresu tego prawa; nie potrafi też aktywnie i twórczo angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 3(dst) - student potrafi w sposób ograniczony zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4(db) - student potrafi w sposób właściwy i w miarę poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 5(bdb) - student potrafi w sposób kompleksowy i poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób zadowalający, aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.