Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia filozoficzna i metafizyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WK-N-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia filozoficzna i metafizyka
Jednostka: Wydział Prawa Kanonicznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

prawo kanoniczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PK_W12.

PK_U13.

PK_U14.

PK_K06.

Wymagania wstępne:

Znajomość katechizmowa doktryny wiary, w tym podstaw antropologii chrześcijańskiej.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami metafizyki i antropologii filozoficznej dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka (jego genealogii), struktury ontycznej, zasad przyczynowości i celowości; sposobów rozumienia prawdy i dobra; poznanie głównych koncepcji człowieka w historii filozofii.

Wymagania wstępne: znajomość i rozumienie podstawowych terminów filozoficznych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej i metafizyki (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent studiów prawa kanonicznego będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp.

Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich.

W drugim etapie wykładów następuje przejście do zagadnień metafizyki klasycznej (tomistycznej). Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp.;

Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii i metafizyki, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia prawnicze.

Treści merytoryczne:

1. Antropologia jako nauka; rodzaje i metodyka jej uprawiania.

2. Geneza człowieka; ewolucjonizm i kreacjonizm.

a). Paleontologia i jej artefakty co do poligenezy człowieka.

3. Antropologia filozoficzna (redukcjonizm antropologiczny).

4. Antropologia personalistyczna (człowiek osobą powołaną).

5. Antropologia oświeceniowa i jej wpływ na współczesne myślenie.

6. Człowiek istotą cielesnoduchową.

7. Człowiek jako istota nastawiona pozytywnie wobec wartości.

8. Człowiek wobec śmierci; zagadnienie nieśmiertelności duszy ludzkiej.

9. Człowiek istotą społeczną; konieczność budowania zobiektywizowanych wg. prawdy relacji interpersonalnych.

10. Człowiek a potrzeba metafizyki: wychowanie do prawdy. KOLOKWIUM USTNE.

Literatura:

1. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, .https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682.

2. W. Kowalski, Metafizyka ekologiczna, w: Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 5-24.

3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: j.w. s. 25-34.

4. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.

5. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.

KODEKSU PRAWA KANONICZNEGO Z 1983 ROKU

5. A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2001.

6. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.

7.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009.

8. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PK_W12.

PK_U13.

PK_U14.

PK_K06.

Wiedza:

Absolwent ma ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej, a szczególnie etycznej istocie prawa oraz o teologicznej naturze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła.

Umiejętności.

Absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Potrafi także kreatywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Kompetencje społeczne;

Absolwent jest gotów do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.

ECTS 3.

10 godzin wykładowych - 1 punkt. (fatycznych - jako nakład pracy - 25).

25 godzin przygotowanie do kolokwium ustnego - 1 punkt.

25 godzin - napisanie i opublikowanie eseju na MOODLE - 1 punkt.

Metody i kryteria oceniania:

Metody formalne:

1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.

2. Informacja zwrotna.

3. Lektura esejów.

4. Kolokwium ustne.

Kryteria merytoryczne stopniowania oceny:

Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (opisaną w efektach kształcenia) wiedzą na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje tak samo - umiejętności i kompetencje, wykazane na bazie napisanych esejów.

Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.

Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.

Kryteria procentowe oceny końcowej:

Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.

Do 30% - opublikowanie esejów na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna)

Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem merytorycznej wiedzy (kolokwium ustne).

Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKb5LNR4TlIwqgBxG-ywsFMf_Tc99sEunB8RGfYM1jio1%40thread.tacv2/conversations?groupId=453897a5-db32-460b-9b02-490adddfb0b1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Wymagania wstępne: znajomość i rozumienie podstawowych terminów filozoficznych.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii i metafizyki, dla:

a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka,

b) rozumienia struktury ontycznej człowieka,

c) zasad przyczynowości i celowości działania;

d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka;

e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna).

Pełny opis:

Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej i metafizyki (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent studiów prawa kanonicznego będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp.

Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich.

W drugim etapie wykładów następuje przejście do zagadnień metafizyki klasycznej (tomistycznej). Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp.;

Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii i metafizyki, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia prawnicze.

Literatura:

1. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki, Kraków 2002.

2. M. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991.

3. A.B. Stępień, Wprowadzenie do metafizyki, Kraków 1964.

4. T. Stępień, Podstawy tomistycznego rozumienia człowieka, Warszawa 2003.

5. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.

6. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Poznań 1956.

7. A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2001.

8. Antropologia, red. A. Malinowski - J. Strzałko, Warszawa – Poznań 1989.

9. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990.

10. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009.

11. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682.

12. N. Morciniec, Monogeneza a różnorodność języków. Co na temat języka mówi Biblia?, http://www.morciniec.eu/20,monogeneza_a_roznorodnosc_jezykow_co_na_temat_jezyka_mowi_biblia.

13. W. Żmudziński, Adam i Ewa, http://www.rozmawiamy.jezuici.pl/forum/113/n/134/.

14. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. p. ECTS - aktywne uczestnictwo w wykładach, które są wyznaczone planem zajęć (30 GODZ.).

1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego, i zaliczenie go na co najmniej dost. (25 GODZ.)

1. p. ECTS - opublikowanie eseju na MOODLE, zaliczonego przez prof. na ocenę najmniej dostateczną (25 GODZ.)


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii i metafizyki, dla:

a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka,

b) rozumienia struktury ontycznej człowieka,

c) zasad przyczynowości i celowości działania;

d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka;

e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna).

Pełny opis:

Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej i metafizyki (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent studiów prawa kanonicznego będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp.

Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich.

W drugim etapie wykładów następuje przejście do zagadnień metafizyki klasycznej (tomistycznej). Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp.;

Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii i metafizyki, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia prawnicze.

Literatura:

1. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, .https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682.

2. W. Kowalski, Metafizyka ekologiczna, w: Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 5-24.

3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: j.w. s. 25-34.

4. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.

5. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.

KODEKSU PRAWA KANONICZNEGO Z 1983 ROKU

5. A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2001.

6. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.

7.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009.

8. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)