Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WK-N-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Wydział Prawa Kanonicznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

prawo kanoniczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PK_W02.

PK_W03

PK_U06.

PK_K06.

PK-K04.


Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw katechetycznych, dobra wola - jako słuchacza pojęć domagających się sumiennego uwewnętrznia.

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają studenta w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych, ich genezy, znaczenia i wkładu w myśl etyczną.

W szczególności celem zajęć jest:

1). Zapoznanie z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi;

2). Wyrobienie umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji;

3). Przygotowanie do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. (Identyfikacja i rozstrzygnięcie dylematów moralnych).

4). Zaznajomienie z złożoną rzeczywistością etyczną, dla umiejętności samokształcenia się i pracy w zespole (odnalezienie się na rynku pracy).

Pełny opis:

Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych:i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną.

Celem zajęć (w szczególności) jest zapoznanie studenta z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi. W dalszej kolejności konieczne jest wyrobienie u studenta umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji.

Ostatecznie celem zasadniczym będzie przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. Chodzi o identyfikację i rozstrzyganie różnych dylematów moralnych, a wszystko w celu zdobycia umiejętności i motywacji do samokształcenia się, pracy w zespole (aby móc odnaleźć się na rynku pracy).

Literatura:

1. W. Gasparski, Decyzje i etyka. Co o etyce każdy decydent powinien wiedzieć?, Warszawa 2022;

2. A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Kraków 2015;

3. J. Kapiszewski - P. Kołodziński, Etyka. Podręcznik, Gdynia 2019.

4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 § 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.

5. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997;

6. W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988;

7. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993;

8. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio - 1998;

9. Jan Paweł II, Veritatis splendor - 1895;

10. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

W-02; Absolwent ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej, a szczególnie etycznej istocie prawa oraz o teologicznej naturze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła.

Umiejętności:

U-06: Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w codziennym życiu i w wykonywaniu zawodu prawnika oraz potrafi ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy.

Kompetencje społeczne:

K-04: Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu publicznego.

K-06: Absolwent jest gotów do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.

Metody i kryteria oceniania:

Metody formalne oceny studenta:

1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.

2. Informacja zwrotna.

3. Lektura esejów.

4. Kolokwium ustne.

Kryteria treściowe stopniowania oceny:

Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się podstawową wiedzą terminologiczną z etyki katolickiej i ogólnej (kolokwium ustne), prezentuje adekwatne co do efektów kształcenia umiejętności (potrafi napisać esej naukowy, sformatować i zredagować), i kompetencje - na bazie podjętej dyskusji lub opublikowanego na e-laerningu eseju potrafi wykazać swoją asertywność i afirmację wartości chrześcijańskich, konieczność i umiejętność pracy w grupie (poszanowanie etyki), itp.

Ocena 4: Jak powyżej, to znaczy: student prezentuje wysoki poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.

Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.

Kryteria procentowe oceny finalnej:

Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.

Do 30% - opublikowanie esejów na e-learningu (poprawność merytoryczna i formalna)

Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem wiedzy (kolokwium ustne).

Minimum zaliczeniowe - 60%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aC7lN9ZQlNP-p8T7ZbE-ZoVH1wuZw5o7qkatXWOnDiPw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9129bb9-6928-4b00-9713-2da7960e038f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. p. ECTS - zajęcia wykładowe (25 godz. - faktycznych, roboczych).

1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego.

1. p. ECTS - opublikowanie, ocenionego przynajmniej na ocenę dost., eseju na MOODLE - UKSW.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają studenta w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych, ich genezy, znaczenia i wkładu w myśl etyczną.

W szczególności celem zajęć jest:

1). Zapoznanie z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi;

2). Wyrobienie umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji;

3). Przygotowanie do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. (Identyfikacja i rozstrzygnięcie dylematów moralnych).

4). Zaznajomienie z złożoną rzeczywistością etyczną, dla umiejętności samokształcenia się i pracy w zespole (odnalezienie się na rynku pracy).

Pełny opis:

Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych: i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną.

Celem zajęć (w szczególności) jest zapoznanie studenta z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi. W dalszej kolejności konieczne jest wyrobienie u studenta umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji.

Ostatecznie celem zasadniczym będzie przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. Chodzi o identyfikację i rozstrzyganie różnych dylematów moralnych, a wszystko w celu zdobycia umiejętności i motywacji do samokształcenia się, pracy w zespole (aby móc odnaleźć się na rynku pracy).

Literatura:

1. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991;

2. R. Tokarczuk, Klasycy praw natury, Lublin 1988.

3. A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Kraków 2015.

4. T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974;

5. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997;

6. W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988;

7. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993;

8. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio.

9. Jan Paweł II, Veritatis splendor.

10. Franciszek, Konstytucja apostolska o uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium.

11. M. Rutkowski, O kryterium genetycznym w sporze o aborcję raz jeszcze. Odpowiedź na zarzuty, Etyka Praktyczna (2) 2011, s. 85-91.

12. M. Soniewicka, Tragedia patriotyzmu - problem konfliktu cnót liberalnych na poziomie globalnym, Etyka Praktyczna (3) 2012, s. 24-40.

13. W. Janikowski, Zasada podwójnego skutku, zasada moralnej symetrii a kwestia legalizacji eutanazji, Etyka Praktyczna (1) 2010, s. 77-86.

Wymagania wstępne:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aC7lN9ZQlNP-p8T7ZbE-ZoVH1wuZw5o7qkatXWOnDiPw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9129bb9-6928-4b00-9713-2da7960e038f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. p. ECTS - zajęcia wykładowe (25 godz. - faktycznych, roboczych).

1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego - 25 godz.

1. p. ECTS - opublikowanie, ocenionego przynajmniej na ocenę dost., eseju na MOODLE - UKSW. 25 godz.


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają studenta w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych, ich genezy, znaczenia i wkładu w myśl etyczną.

W szczególności celem zajęć jest:

1). Zapoznanie z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi;

2). Wyrobienie umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji;

3). Przygotowanie do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. (Identyfikacja i rozstrzygnięcie dylematów moralnych).

4). Zaznajomienie z złożoną rzeczywistością etyczną, dla umiejętności samokształcenia się i pracy w zespole (odnalezienie się na rynku pracy).

Pełny opis:

Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych: i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną.

Celem zajęć (w szczególności) jest zapoznanie studenta z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi. W dalszej kolejności konieczne jest wyrobienie u studenta umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji.

Ostatecznie celem zasadniczym będzie przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. Chodzi o identyfikację i rozstrzyganie różnych dylematów moralnych, a wszystko w celu zdobycia umiejętności i motywacji do samokształcenia się, pracy w zespole (aby móc odnaleźć się na rynku pracy).

Literatura:

1. W. Gasparski, Decyzje i etyka. Co o etyce każdy decydent powinien wiedzieć?, Warszawa 2022;

2. A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Kraków 2015;

3. J. Kapiszewski - P. Kołodziński, Etyka. Podręcznik, Gdynia 2019.

4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 & 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku

, "TEKA Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie", 2020, vol. XIII, nr 1, s.21-32. DOI:10.32084/tekapr.2020.13.1-3.

5. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997;

6. W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988;

7. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993;

8. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio - 1998;

9. Jan Paweł II, Veritatis splendor - 1895;

10. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)