Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Universal history of canon law

General data

Course ID: WK-N-HP2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Universal history of canon law
Name in Polish: Powszechna historia prawa kanonicznego
Organizational unit: Faculty of Canon Law
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 7.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

WK-S-HP

Short description:

Basic, yet needs basic knowledge of the history of the Church and the Roman law

Presenting students with the beginnings of canon law, its formation and development in the pre-Gratian era, through the period of classic canon law, the Council of Trent resolutions and their reception and meaning for the life of the Church and development of canon law, though the Corpus Iuris Canonici and the period of post-Trent law and then presenting the church legislation included in the 1917 Code of Canon Law and analysis of the canon law period after the II Vatican Council and the influence of council resolutions upon the shape of canon law norms in the 1983 Code of Canon Law.

The student should have basic knowledge of the history of the Church and the Roman law.

Full description:

The substantial contents of the lecture shall include the following issues: 1. Pre-Gratian period of canon law (ius ventum) – beginnings of canon law from establishing of the Church until Emperor Constantine; 2. Canon law under influence of Roman and Byzantine emperors and the impact of the Roman law upon Church law; 3. Canon law under the influence of German peoples from 7th till 12th century; 4. The era of classic canon law – ius novum; 5. The period of post-Trent canon law – ius novissimum (the Council of Trent resolutions and their impact upon the shape of canon law norms and their perception and meaning for the life of the Church and other canon law institutions, Corpus Iuris Canonici, the 1917 Canon Law Code and its meaning for the Church and canon law); 6. The period of canon law after the II Vatican Council (Vaticanum II resolutions, their impact on the new law, the influence of the council aggitnamento upon codification works, the 1983 Canon Law Code, its shape and various institutions of canon law).

Positive knowledge, attendance and activity during classes. A written or oral examination.

Bibliography:

Codex Iuris Canonici auctoritate Joannie Pauli pp. II promulgatus. Kodeks Prawa Kanonicznego. Przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu, Pallottinum 1984;T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. II, Zagadnienia wstępne i normy generalne, Olsztyn 1985, s. 44-141; W. Wójcik, Znaczenie uchwał Soboru Trydenckiego dla historii prawa kanonicznego, ZN KUL 8(1965) s. 3-12; R. Sobański, Europa obojga praw, Katowice 2006; P. Bertrandus Kurtscheid, Historia Iris canonici. Historia institutorum ab Ecclesiae fundatione usque ad Gratianum ad usum scholarum reimpressio, Roma 1951; L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999; J. Dudziak, Źródła prawa kanonicznego jako nośnik Tradycji. Refleksja historyczna od początków chrześcijaństwa do X wieku, [w:] Tradycja w Kościele, red. T. Dzidka, B. Sieńczak, J. Szczurek, Kraków 1994, s. 189-205.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

K_W01 - student zna podstawowe pojęcia czym jest prawo kanoniczne i jego znaczenie oraz wkład w życie i działalność Kościoła

K_W02 - student posiada wiedzę na temat początków, kształtowania się i rozwoju prawa kanonicznego w różnych jego instytucjach prawnych

K_W04 - student ma uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Kościele w różnych zbiorach prawnych poczynając od Dekretu Gracjana, Sobór Trydencki, poprzez Corpus Iuris Caninici. Kodeks Prawa kanonicznego z 1917 r, Sobór Watykański II i Kodeks Prawa kanonicznego z 1983 r.

K_W05 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych instytutów prawa kanonicznego jakie powstały, kształtowały się i funkcjonują w Kościele Powszechnym w jego ponad dwudziestowiekowej historii i potrafi je opisać i wyjaśnić

Umiejętności:

K_U03 - student potrafi określić, opisać i analizować najważniejsze instytucje prawa kanonicznego w aspekcie historycznym

K_U05 student formułuje w mowie i na piśmie instytucje prawa kanonicznego i zagdanienia z zakresu historii powszechnej prawa kanonicznego

K_U07 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego, jego rozwoju i ewolucji jego norm.

Kompetencje:

K_K01 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualna pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego i przyswojenie sobie treści z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego

K_K03 - student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział wdyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ECTS - [1 ECTS = 25 godz.]

udział w wykładzie - 15 godz.

udział w ćwiczeniach - 5 godz.

przygotowanie do ćwiczeń - 50 godz.

konsultacje - 10 godz.

czas na przygotowanie referatu, pracy - 60 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 60 godz.

Suma godzin - 200 godz.

Liczba ECTS: 8

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1 - 4):

ocena 2(ndst) - student nie zna podstawowych pojęć odnoszących się do powszechnego prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła; nie posiada też minimalnej, podstawowej wiedzy na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Kościele i rozwoju prawa kanonicznego; nie ma uporządkowanej znajomości kształtowania się prawa kanonicznego poprzez ustawodawstwo kościelne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa powstające na przestrzeni historii Kościoła; nie posiada również minimalnej, podstawowej wiedzy na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm powszechnego prawa kanonicznego, ich podstawowej znajomości i znaczenia dla Kościoła.

ocena 3(dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do powszechnego prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła; posiada też słabo uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Kościele i rozwoju prawa kanonicznego; ma słabo uporządkowaną znajomość kształtowania się powszechnego prawa kanonicznego poprzez ustawodawstwo kościelne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa powszechnego powstające na przestrzeni historii Kościoła; posiada również znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm powszechnego prawa kościelnego.

ocena 4(db) - student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do powszechnego prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła; posiada też średnio uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej i rozwoju prawa kanonicznego w Kościele; ma dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego poprzez ustawodawstwo kościelne powszechne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa powszechnego powstające na przestrzeni historii Kościoła; posiada również częściową, w miarę dobrze uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm powszechnego prawa kościelnego.

ocena 5(bdb) - student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do powszechnego prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła; posiada też w pełni uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej i rozwoju prawa kanonicznego; ma bardzo dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego poprzez powszechne ustawodawstwo kościelne i jego różne instytucje oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa powszechnego na przestrzeni historii Kościoła; posiada również pełną wiedzę, uporządkowaną kompletnie na temat najważniejszych instytucji powszechnego prawa kanonicznego, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm powszechnego prawa kanonicznego.

Umiejętności (EK 5 - 8):

ocena 2(ndst) - student nie potrafi określić i opisać najważniejszych instytucji powszechnego prawa kanonicznego w aspekcie historycznym oraz nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego; nie potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucji prawa kanonicznego, ich kształtowania się i rozwoju oraz zagadnień związanych z powszechnym prawem kościelnym; nie posiada podstawowych i wystarczających umiejętności badawczych obejmujących formułowanie i analizę problemów związanych z tematyką historii prawa kanonicznego; nie potrafi też w sposób podstawowy wykorzystać źródeł z zakresu historii prawa kanonicznego; nie potrafi również wykorzystać wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego oraz formułować własnych opinii; nie potrafi też przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

ocena 3(dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje powszechnego prawa kanonicznego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób mierny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego; w sposób częściowo poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z powszechnym prawem kanonicznym; posiada ograniczoną wiedzę co do podstawowych i wystarczających metod badawczych historię prawa kanonicznego; potrafi też w sposób ograniczony wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego oraz w sposób ograniczony formułować własne opinie; potrafi też w miarę poprawnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

ocena 4(db) - student potrafi w dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego powszechnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytoryczny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego; w sposób poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z powszechnym prawem kanonicznym; posiada zadowalającą wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego; potrafi też w sposób dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego oraz w sposób poprawny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

ocena 5(bdb) - student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje powszechnego prawa kanonicznego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytorycznie pełny i wyczerpujący posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego; w sposób pełny i wyczerpujący potrafi też okreslić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z kościelnym prawem powszechnym; posiada zadowalającą i pełną wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego; potrafi też w sposób bardzo dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego oraz w sposób poprawny i pełny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny i samodzielny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.

Kompetencje (EK 9 - 10):

ocena 2(ndst) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować swojej indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii powszechnego prawa kanonicznego i przyswojenia sobie treści z zakresu tego prawa; nie potrafi też aktywnie i twórczo angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 3(dst) - student potrafi w sposób ograniczony zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 4(db) - student potrafi w sposób właściwy i w miarę poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 5(bdb) - student potrafi w sposób kompleksowy i poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób zadowalający, aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 5 hours more information
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Bożena Szewczul
Group instructors: Bożena Szewczul
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab7Xh5_Trxu59pwAVLJa08t-f-nF6KzwIvlmLyauGoo41%40thread.tacv2/conversations?groupId=d249ba62-832d-4fd4-bceb-b013405d36bb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu historii Kościoła, a także prawa rzymskiego.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 5 hours more information
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Bożena Szewczul
Group instructors: Bożena Szewczul
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTYHiul6Mf2BeWt04obANbQUY-ypE2XWeOq9Y7_oMfqE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=787e4f69-1dd6-4191-a318-c672b4af25f8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu historii Kościoła, a także prawa rzymskiego.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)