Kanoniczny proces karny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-N-KPK-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kanoniczny proces karny |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | (tylko po angielsku) enter learning outcome code/codes |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z przebiegiem kanonicznego postępowania karnego oraz z istotnymi elementami poszczególnych czynności procesowych (administracyjnych i sądowych), a także z przygotowaniem do właściwego redagowania podstawowych pism związanych z całym postępowaniem karnym. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: WPROWADZENIE: pojęcie, funkcja, przedmiot i struktura kanonicznego procesu karnego. I. DOCHODZENIE WSTĘPNE: pojęcie, przedmiot, cel, podmiot, natura, zakończenie. II. PROCES KARNY NA DRODZE SĄDOWEJ: skarga karna, zapobiegawcze zarządzenia ordynariusza, adwokat, ustalenie przedmiotu sporu, postępowanie dowodowe, dyskusja nad sprawą, wyrok, apelacja. III. PROCES KARNY NA DRODZE ADMINISTRACYJNEJ: dopuszczalność procesu karno-administracyjnego, wezwanie oskarżonego i prawo do obrony, ocena środków dowodowych, dekret rozstrzygający, rekurs. IV. SKARGA O NAPRAWIENIE SZKÓD: obowiązek naprawienia szkód, rozstrzygnięcie kwestii o odszkodowanie w ramach dochodzenia wstępnego, w postępowaniu spornym, w ramach postępowania karnego. Metody oceny: Udział w zajęciach i wiedza pozytywna wykazana w egzaminie ustnym. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. A.G. MIZIŃSKI, Czynności prawne w dochodzeniu wstępnym kanonicznego postępowania karnego, Prawo, Administracja, Kościół nr 2/3(6/7)/2001, s. 122-123. 2. A.G. MIZIŃSKI, Elementy kanonicznego procesu karno-administracyjnego, Roczniki Nauk Prawnych Tom XII z. 2 (2003), s. 127-159. 3. A.G. MIZIŃSKI, Normy własne kanonicznego procesu karno-sądowego, Prawo, Administracja, Kościół 2-3(10-11)/2002, s. 141-174. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Borek D., Przestępstwa zastrzeżone dla kongregacji Nauki Wiary (normy materialne i proceduralne), Tarnów 2019, s. 121-237. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy: EK 1: student zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego EK 2: student ma uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego EK 3: student posiada wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego W zakresie umiejętności: EK 4: student potrafi samodzielnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego EK 5: student potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego EK 6: student potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego W zakresie kompetencji: EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ECTS [1 ECTS = 25 godz.] Udział w wykładach: 15 godz. Udział w ćwiczeniach: 5 godz. Przygotowanie do egzaminu: 30 godz. Konsultacje: 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz. Suma godzin: 75 [75/25=3] Liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowych pojęć z zakresu kanonicznego procesu karnego; nie posiada znajomości przebiegu kanonicznego procesu karnego; nie posiada wiedzy na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma słabo uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego ocena 4 (db): student dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma średnio uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada częściową wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma w pełni uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada kompletną wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego Umiejętności (EK 4-6) ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; nie potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnień z kanonicznego procesu karnego; nie potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; jedynie częściowo potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego; z trudnością potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; potrafi zadowalająco formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego; w przeważającej liczbie przypadków potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego ocena 5 (bdb): student potrafi bezbłędnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; potrafi doskonale formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnień z kanonicznego procesu karnego; celująco znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego Kompetencje (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia 2. Wynik z egzaminu ustnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Borek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Borek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS (1 ECTS = 30 godz.) 1. Udział w wykładzie i ćwiczeniach: 20 godz. 2. Przygotowanie do zajęć, dyskusji i analizy: 20 godz. 3. Przygotowanie do egzaminu: 30 godz. 4. Opracowanie prac pisemnych na ćwiczenia: 30 godz. suma godzin: (30=1) Liczba ECTS: pkt - udział w zajęciach, udział w dyskusjach i analizach pkt - przygotowanie do egzaminu pkt - przygotowanie prac pisemnych |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z przebiegiem kanonicznego postępowania karnego oraz z istotnymi elementami poszczególnych czynności procesowych (administracyjnych i sądowych), a także z przygotowaniem do właściwego redagowania podstawowych pism związanych z całym postępowaniem karnym. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: WPROWADZENIE: pojęcie, funkcja, przedmiot i struktura kanonicznego procesu karnego. I. DOCHODZENIE WSTĘPNE: pojęcie, przedmiot, cel, podmioty, natura, zakończenie. II. PROCES KARNY SĄDOWY: skarga kryminalna, zapobiegawcze zarządzenia ordynariusza, adwokat, ustalenie przedmiotu sporu, postępowanie dowodowe, dyskusja nad sprawą, wyrok, apelacja. III. PROCES KARNY ADMINISTRACYJNY: dopuszczalność procesu karno-administracyjnego, wezwanie oskarżonego i prawo do obrony, ocena środków dowodowych, dekret rozstrzygający, rekurs. IV. SKARGA O NAPRAWIENIE SZKÓD: obowiązek naprawienia szkód, rozstrzygnięcie kwestii o odszkodowanie: w ramach dochodzenia wstępnego; w postępowaniu spornym; w ramach procesu karnego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego. T. 5. Ks. 7, Procesy / Grzegorz Erlebach [et al.] ; red. nauk. Józef Krukowski, PALLOTINUM 2007. Codex Iuris Canonici, Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz Wydanie 2, redakcja naukowa Piotr Majer, Warszawa 2023. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. A.G. MIZIŃSKI, Czynności prawne w dochodzeniu wstępnym kanonicznego postępowania karnego, Prawo, Administracja, Kościół nr 2/3(6/7)/2001, s. 122-123. 2. A.G. MIZIŃSKI, Elementy kanonicznego procesu karno-administracyjnego, Roczniki Nauk Prawnych Tom XII z. 2 (2003), s. 127-159. 3. A.G. MIZIŃSKI, Normy własne kanonicznego procesu karno-sądowego, Prawo, Administracja, Kościół 2-3(10-11)/2002, s. 141-174. Materiały uzupełniające oraz aktualna literatura przedmiotu bedą zamieszczane na bieżąco w plikach zespołu MS Teams: 2022/23_L I WK-N-DCM. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: Wiedza z zakresu kanonicznego prawa karnego, kanonicznego postępowania sądowego w ogólności, kanonicznego procesu spornego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.