Metodologia i metodyka prawa kanonicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-N-MiM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia i metodyka prawa kanonicznego |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: - zapoznanie studentów z metodami badań naukowych w nauce prawa kanonicznego, ich uwarunkowaniach i wzajemnych zależnościach a także zasadach ich stosowania; - zaznajomienie studentów ze zbiorem skutecznych środków, rad i norm pisania pracy naukowej z zakresu prawa kanonicznego. Wymagania wstępne: bez warunków wstępnych |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne koncentrują się wokół następujących zagadnień: 1. Metodologia prawa kanonicznego - problematyka metodologii prawa kanonicznego; - zadania kanonisty; - poznanie prawa kościelnego; - źródła prawa kościelnego; - interpretacja prawa kościelnego; - stosowanie prawa kościelnego; - metody badania prawa kościelnego. 2. Metodyka prawa kanonicznego - pojęcie metodyki - charakterystyka działania naukowego - warsztat naukowy - cytowanie i sporządzanie przypisów - redagowanie pracy naukowej Metody oceny: studenci w celu uzyskania zaliczenia z wykładów i ćwiczeń z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego winni wykazać się znajomością omawianego tematu, co sprawdzane jest na podstawie referatów tematycznych oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. SOBAŃSKI R., Metodologia prawa kanonicznego, Katowice 2009. 2. GRACZYK K., Metodologia i metodyka prawa kanonicznego, Lublin 1999. 3. SEWERYNIAK H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997. 4. BOĆ J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997. Literatura uzupełniająca: 1. GEROSA L., Prawo Kościoła, Poznań 1999. 2. GHIRLANDA G., Wprowadzenie do prawa kościelnego, Kraków 1996. 3. HEMPEREK P., GÓRALSKI W., Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r., t. 1, cz. I, Lublin 1998. 4. SOBAŃSKI R., Kryzys czy odrodzenie nauki prawa kościelnego, Prawo Kanoniczne 24 (1981), n. 1-2, s. 23-36. 5. SUBERA J., Metodologia historyczno – prawna, Warszawa 1972. SUCH J., Wstęp do ogólnej metodologii nauk, Poznań 1973. 6. ŻYCIŃSKI J., Język i metoda, Kraków 1982. 7. Zasady pisowni słownictwa religijnego, (red.) R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii metodyki prawa kanonicznego EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego Umiejętności: EK 4 - student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego EK 5 - student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska metodologiczne EK 6 - student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego Kompetencje: EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ECTS (1 ECTS = 30 godz.) udział w wykładzie: 10 godz. udział w ćwiczeniach: 5 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz. suma godzin: 30 Liczba ECTS: 1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (EK 1-3): ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie ma wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 3 (dst.): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 5 (bdb.): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego Umiejętności (EK 4-6): ocena 2 (ndst.): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstów z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 4 (db.): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 5 (bdb.): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego Kompetencje (EK 7-8): ocena 2 (ndst.): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych wypowiedzi krytycznych ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne ocena 4 (db.): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne ocena 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia 2. Ocena z egzaminu ustnego na koniec roku akademickiego oraz referatów tematycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Helena Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Helena Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.