Methodology of canon law
General data
Course ID: | WK-N-MiM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of canon law |
Name in Polish: | Metodologia i metodyka prawa kanonicznego |
Organizational unit: | Faculty of Canon Law |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: - zapoznanie studentów z metodami badań naukowych w nauce prawa kanonicznego, ich uwarunkowaniach i wzajemnych zależnościach a także zasadach ich stosowania; - zaznajomienie studentów ze zbiorem skutecznych środków, rad i norm pisania pracy naukowej z zakresu prawa kanonicznego. Wymagania wstępne: bez warunków wstępnych |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne koncentrują się wokół następujących zagadnień: 1. Metodologia prawa kanonicznego - problematyka metodologii prawa kanonicznego; - zadania kanonisty; - poznanie prawa kościelnego; - źródła prawa kościelnego; - interpretacja prawa kościelnego; - stosowanie prawa kościelnego; - metody badania prawa kościelnego. 2. Metodyka prawa kanonicznego - pojęcie metodyki - charakterystyka działania naukowego - warsztat naukowy - cytowanie i sporządzanie przypisów - redagowanie pracy naukowej Metody oceny: studenci w celu uzyskania zaliczenia z wykładów i ćwiczeń z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego winni wykazać się znajomością omawianego tematu, co sprawdzane jest na podstawie referatów tematycznych oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. SOBAŃSKI R., Metodologia prawa kanonicznego, Katowice 2009. 2. GRACZYK K., Metodologia i metodyka prawa kanonicznego, Lublin 1999. 3. SEWERYNIAK H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997. 4. BOĆ J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997. Literatura uzupełniająca: 1. GEROSA L., Prawo Kościoła, Poznań 1999. 2. GHIRLANDA G., Wprowadzenie do prawa kościelnego, Kraków 1996. 3. HEMPEREK P., GÓRALSKI W., Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r., t. 1, cz. I, Lublin 1998. 4. SOBAŃSKI R., Kryzys czy odrodzenie nauki prawa kościelnego, Prawo Kanoniczne 24 (1981), n. 1-2, s. 23-36. 5. SUBERA J., Metodologia historyczno – prawna, Warszawa 1972. SUCH J., Wstęp do ogólnej metodologii nauk, Poznań 1973. 6. ŻYCIŃSKI J., Język i metoda, Kraków 1982. 7. Zasady pisowni słownictwa religijnego, (red.) R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii metodyki prawa kanonicznego EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego Umiejętności: EK 4 - student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego EK 5 - student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska metodologiczne EK 6 - student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego Kompetencje: EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ECTS (1 ECTS = 30 godz.) udział w wykładzie: 10 godz. udział w ćwiczeniach: 5 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz. suma godzin: 30 Liczba ECTS: 1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-3): ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie ma wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 3 (dst.): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 5 (bdb.): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego Umiejętności (EK 4-6): ocena 2 (ndst.): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstów z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 4 (db.): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego ocena 5 (bdb.): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego Kompetencje (EK 7-8): ocena 2 (ndst.): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych wypowiedzi krytycznych ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne ocena 4 (db.): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne ocena 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia 2. Ocena z egzaminu ustnego na koniec roku akademickiego oraz referatów tematycznych. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 5 hours
Lectures, 10 hours
|
|
Coordinators: | Helena Pietrzak | |
Group instructors: | Helena Pietrzak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 5 hours
Lectures, 10 hours
|
|
Coordinators: | Helena Pietrzak | |
Group instructors: | Helena Pietrzak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.