Special processes
General data
Course ID: | WK-N-PSZ2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Special processes |
Name in Polish: | Procesy szczególne |
Organizational unit: | Faculty of Canon Law |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) PK_W09, PK_W10, PK_W16, PK_U04, PK_U05, PK_U06, PK_K05 |
Short description: |
(in Polish) Pogłębione zapoznanie się z procedurami specjalnymi dotyczącymi przenoszenia i usuwania proboszczów, orzekania nieważności święceń i dyspensy od obowiązków wynikających ze święceń. |
Full description: |
(in Polish) WPROWADZENIE I. PROCEDURA USUNIĘCIA PROBOSZCZA: 1. Przyczyny, 2. Władza kompetentna, 3. Postępowanie 4. Skutki II. PROCEDURA PRZENIESIENIA PROBOSZCZA: 1. Przyczyny, 2. Władza kompetentna, 3. Postępowanie 4. Skutki III. PROCES O NIEWAŻNOŚĆ ŚWIĘCEŃ: 2. Przyczyny nieważności święceń, 2. Prawo do zaskarżenia, 3. Władza kompetentna, 4. Pismo skargowe i jego skutki, 5. Postępowanie: a. Postępowanie administracyjne, b. Postępowanie sądowe, 6. Orzeczenie nieważności święceń i jego skutki IV. POSTĘPOWANIE W SPRAWIE DYSPENSY OD OBOWIĄZKÓW WYNIKAJĄCYCH ZE ŚWIĘCEŃ: 1. Kompetencje, 2. 3. Dyspensa od celibatu prezbiterów: a. Przyczyny udzielenia dyspensy, b. Procedura (przypadki zwyczajne i nadzwyczajne, niebezpieczeństwo śmierci), 4. Dyspensa od celibatu diakonów, 5. Skutki papieskiego reskryptu |
Bibliography: |
(in Polish) G. LESZCZYŃSKI, Kościelna procedura administracyjna w Kodeksie Prawa Kanonicznego Jana Pawła II, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2008, 157-194. J. KRUKOWSKI, Prawo administracyjne w Kościele, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, 409-425. W. KIWIOR, Dyspensa od celibatu prezbiterów i diakonów, w: PK 2011/3-3 (2011) 117-145. L. DEL ALMO - J. CALVO, Sprawy orzeczenie nieważności święceń, w: Kodeks Prawa kanonicznego. Komentarz, red. wydania polskiego P. MAJER, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Kraków 2011, 1283-1286. J. KRUKOWSKI, Sprawy o orzeczenie nieważności święceń, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, V, Księga VII. Procesy, red. J. KRUKOWSKI, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2007, 392-399. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu wybranych procesów specjalnych EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych UMIEJĘTNOŚCI: EK 4 - student potrafi dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procesów specjalnych i przedstawić jej wyniki EK 5 - student formułuje w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procesów specjalnych i potrafi je przedstawić w świetle odpowiednich przepisów EK 6 - student znajduje i właściwie wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procesów specjalnych KOMPETENCJE: EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mająca na celu przyswojenie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] WYKŁADY: 3 ECTS udział w wykładach: 15 godz. indywidualne studium: 42 godz. konsultacje: 3godz. przygotowanie do egzaminu: 15 godz. ĆWICZENIA: 2 ECTS udział w ćwiczeniach: 5 godz. osobiste studium: 30 godz. konsultacje: 2 godz. przygotowanie do kolokwium: 13 godz. SUMA GODZIN: 125 godz. liczba ECTS: 5 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) OCENA EK 1-8 ocena 2 (ndst): - student nie zna podstawowej terminologii z zakresu wybranych procesów specjalnych; nie zna podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych - student nie potrafi dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procesów specjalnych; nie umie sformułować w mowie zagadnień z zakresu wybranych procesów specjalnych i nie potrafi tego przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; nie umie znaleźć i właściwie wykorzystać fontes cognoscendi i literatury z zakresu wybranych procesów specjalnych - student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie uczestniczy w dyskusjach, nie formułuje swojego stanowiska i nie wyraża konstruktywnych uwag krytycznych. ocena 3 (dst): - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu wybranych procesów specjalnych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych - student potrafi w ograniczonym stopniu dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procesów specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi częściowo sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procesów specjalnych i potrafi częściowo to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; z błędami znajduje i w ograniczonym stopniu wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procesów specjalnych - student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych; sporadycznie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4 (db): - student zna dobrze podstawową terminologię z zakresu wybranych procesów specjalnych; ma dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych; posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych - student potrafi właściwie dokonać wykładni przepisów dotyczących wybranych procesów specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi zadowalająco sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procesów specjalnych i potrafi dobrze to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; w większości przypadków prawidłowo znajduje i dobrze wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procesów specjalnych - student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych; często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne ocena 5 (bdb): - student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu wybranych procesów specjalnych; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych - student całkowicie poprawnie potrafi dokonać wykładni przepisów dotyczących wybranych procesów specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi bezbłędnie sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procesów specjalnych i potrafi bardzo dobrze to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procesów specjalnych - student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach 2. zaangażowanie podczas zajęć (dyskusje,formułowanie swojego stanowiska, konstruktywne uwagi) 3. zaliczenie ćwiczeń 2. ocena z egzaminu ustnego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.