Kanoniczne formy życia konsekrowanego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-S-FŻK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kanoniczne formy życia konsekrowanego |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a54727ec2e710430fa360c31ea89399ad%40thread.tacv2/conversations?groupId=b94ae1a1-b74c-474f-9a89-1756b677f22f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: PK_W06; PK_W07; PK_W16; UMIEJĘTNOSCI: PK_U01; PK_U04; PK_U05; PK_U06; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: PK_K01; PK_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z formami życia konsekrowanego w Kościele katolickim i ukazanie ważniejszych zagadnień związanych z poszczególnymi formami poświęcenia się Bogu: warunki przyjęcia, formacja, przyczyny odejścia i wydalenia, zarząd dobrami materialnymi. |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wstępne dotyczące życia konsekrowanego, definicja, najważniejsze grupy instytutów, pojęcie rad ewangelicznych, autonomia i egzempcja instytutów, ich łączenie i podział. 2. Pojęcie indywidualnych form życia konsekrowanego: stan wdów i wdowców, ordo virginum, stan życia pustelniczego. 3. Pojęcie wspólnotowych form życia konsekrowanego: instytuty zakonne, świeckie, stowarzyszenia życia apostolskiego, nowe formy życia ewangelicznego. 4. Prawo własne instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego - kompetencje biskupa diecezjalnego i Stolicy Apostolskiej. 5. Założenie i znoszenie instytutów życia konsekrowanego. 6. Zarząd instytutów życia konsekrowanego (przełożeni, rady, kapituły). 7. Warunki ważnego przyjęcia kandydatów do nowicjatu i ich formacja. 8. Obowiązki i prawa członków instytutów. 9. Apostolstwo instytutów. 10. Sposoby wyłączania członków z instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego. 11. Zarząd dobrami materialnymi (osobowość prawna, nabywanie, alienacja, zaciąganie długów, funkcja ekonoma). 12. Konferencje wyższych przełożonych, zakres ich władzy i obowiązki. 13. Instytuty świeckie i stowarzyszenia życia apostolskiego. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kanony 573-746. 2. B.W. Zubert, Instytuty życia konsekrowanego i stowarzyszenia życia apostolskiego, Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, Księga II. Lud Boży. Część III, Lublin 1990. 3. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011, kanony 573-746. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J. Kałowski, Życie braterskie we wspólnocie. Studium prawno-historyczne, Warszawa 1999. 2. M. Daniluk, Encyklopedia Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego, pojęcia, terminy, instytucje, dokumenty, czasopisma, Lublin 2000. 3. K. Konecki, Konsekracja dziewic w odnowie liturgicznej Soboru Watykańskiego II, Włocławek 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EK 1 - student ma znajomość podstawowej terminologii z dziedziny prawa instytutów życia konsekrowanego, stowarzyszeń życia apostolskiego i innych form życia konsekrowanego EK 2 - student formułuje w sposób uporządkowany zasadnicze zagadnienia na temat form życia konsekrowanego EK 3 - student prezentuje ugruntowaną wiedzę dotyczącą istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego UMIEJĘTNOŚCI: EK 4 - student jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny form życia konsekrowanego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni EK 5 - student ujmuje słownie oraz pisemnie zagadnienia z prawa form życia konsekrowanego i jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego EK 6 - student potrafi znajdować fontes cognoscendi i literaturę związaną z prawem form życia konsekrowanego, zna zasady właściwe różnym formom życia konsekrowanego, może udzielić porad prawnych w zakresie prawa własnego instytutu oraz sytuacji prawnej danej osoby konsekrowanej KOMPETENCJE: EK 7 - student potrafi samodzielnie pracować według wcześniej ustalonego przez siebie planu, mając za cel przyswojenie sobie treści z dziedziny prawa dotyczącego życia konsekrowanego EK 8 - student uczestniczy aktywnie w prowadzonych zajęciach, zabierając głos w dyskusjach, wyrażając i dokumentując swe stanowisko nawet krytyczne ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.] udział w wykładzie: 30 godzin udział w ćwiczeniach 15 godz. przygotowanie do egzaminu i zaliczenia na ocenę: 20 godzin konsultacje: 5 godzin przygotowanie referatów: 5 godzin studium podanej literatury: 15 godzin suma godzin: 90 godzin Liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii oraz zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie potrafi też posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego nie jest ugruntowana i dostateczna. ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię, ma mało uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie potrafi też w dostatecznym zakresie posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego nie jest ugruntowana w dostatecznym stopniu. ocena 4 (db): student zna dobrze podstawową terminologię i ma uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Potrafi posługiwać się nimi w zadowalającym stopniu i w sposób wystarczająco uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego jest częściowo ugruntowana. ocena 5 (bdb): student zna bardzo dobrze podstawową terminologię i zasadnicze zagadnienia z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Potrafi w pełni posługiwać się nimi. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego jest wystarczająco ugruntowana. UMIEJĘTNOŚCI: ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz nie umie przedstawić wyników tejże wykładni. Nie potrafi też ująć słownie i pisemnie zagadnień z prawa form życia konsekrowanego i nie jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Nie potrafi znajdować fontes cognoscendi i literatury związanej z przedmiotem. ocena 3 (dst): student jest w stanie w ograniczonym stopniu dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni. Nie potrafi dostatecznie ująć słownie i pisemnie zagadnień z prawa form życia konsekrowanego i ukazać ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Znajduje tylko częściowo fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. ocena 4 (db): student w zadawalającym stopniu dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz może przedstawić wyniki tejże wykładni. Potrafi w sposób właściwy ująć słownie i pisemnie zagadnienia z prawa życia konsekrowanego i ukazać je w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Właściwie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. ocena 5 (bdb.): student kompetentnie dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz przedstawia wyniki tejże wykładni. Potrafi bardzo dobrze ująć słownie i pisemnie zagadnienia z prawa form życia konsekrowanego i ukazać je w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Bezbłędnie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. KOMPETENCJE: (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie wykonać pracy ani wcześniej jej zaplanować i zorganizować mając na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie bierze udziału w prowadzonych zajęciach, nie zabiera głosu w dyskusjach i nie wyraża ani nie dokumentuje swego stanowiska. ocena 3 (dst): student tylko w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej próbował z trudem zaplanować i zorganizować mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Od czasu do czasu bierze udział w prowadzonych zajęciach, niekiedy zabiera głos w dyskusjach, nie potrafi wyrażać i dokumentować własnego stanowiska. ocena 4 (db): student potrafi dobrze i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko. ocena 5 (bdb): student potrafi kompetentnie i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zręcznie zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko także krytyczne. Na ocenę końcową składają się: 1.Obecność na zajęciach 2.Udział w dyskusji 3.Wykonanie i ocena realizowanych zadań 4. Egzamin ustny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Szewczul | |
Prowadzący grup: | Bożena Szewczul | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aICpg7CYt49qlJZGWoshS5QXzMO9Gek41UcimP8xX8kM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9c917fc3-0a43-483d-bc01-fc5ccce43d78&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student powinien posiąść podstawową wiedzę o istnieniu w Kościele osób konsekrowanych (należących do różnych form tego rodzaju życia), które obok duchowieństwa i wiernych świeckich dążą do świętości poprzez podjęcie rad ewangelicznych: czystości ubóstwa i posłuszeństwa. Powinien poznać formy życia konsekrowanego podane w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 roku i poza Kodeksem. |
|
Pełny opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z ważniejszymi zagadnieniami życia konsekrowanego w Kościele katolickim. Ukazanie form tego rodzaju życia regulowanych w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. i poza nim. W dalszej kolejności - omówienie najbardziej powszechnych form poświęcenia życia Bogu poprzez wyjaśnienie wymaganych warunków do podjęcia formacji w określonym rodzaju konsekracji, złożenia ślubów lub innych zobowiązań i ewentualne możliwości opuszczenia danej formy życia konsekrowanego. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kanony 573-746. 2. E. Gambari, Życie zakonne po Soborze Watykańskim II, Kraków 1998. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J. Kałowski, Konstytucje jako zabezpieczenie celu i zadań instytutów życia konsekrowanego, Prawo Kanoniczne 36 (1993) nr 3-4, s. 5-19. 2. B. Szewczul, Ewangeliczna rada ubóstwa według kan. 600 KPK/1983, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 1 – 2, s. 77-99. |
|
Wymagania wstępne: |
Umiejętność pracy z Kodeksem Prawa Kanonicznego z 1983 roku, wykorzystanie odpowiednich materiałów dotyczących historii i prawa form życia konsekrowanego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.