Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procesy szczególne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WK-S-PSZ-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Procesy szczególne
Jednostka: Wydział Prawa Kanonicznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Treścią zajęć są normy prawne (kan. 1692-1716 Kodeksu Prawa Kanonicznego) regulujące następujące procesu szczególne: sprawy o separację małżonków, proces do dyspensy od małżeństwa zawartego a niedopełnionego, proces dotyczący domniemanej śmierci współmałżonka, sprawy o orzeczenie nieważności święceń.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie przedstawienie norm prawnych dotyczących wybranych procesów szczególnych określonych w kan. 1692-1716 Kodeksu Prawa Kanonicznego. Zdobyta wiedza pozwoli studentom we właściwym aplikowania norm prawnych w konkretnych przypadkach dotyczących wymienionych procesów.

Wykład koncentruję się wokół następujących zagadnień:

1. Sprawy o separację małżonków: pojęcie spraw o separację; kompetentna władza do rozpatrzenia sprawy; próba pogodzenia małżonków; normy postępowania sądowego.

2. Proces zmierzający do uzyskania dyspensy od małżeństwa zawartego, lecz niedopełnionego: pojęcia wstępne; przyjęcie prośby o dyspensę papieską; rozpoczęcie i instrukcja procesu.

3. Proces o domniemaną śmierć współmałżonka: orzeczenie o domniemanej śmierci współmałżonka; dowodowy; etapy postępowania.

4. Sprawy i orzeczenie nieważności święceń: zagadnienia wstępne; zaskarżenie ważności święceń; etapy postępowania.

ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

udział w wykładzie: 30 godz.

udział w ćwiczeniach - 15 godz.

przygotowanie do wykładów i ćwiczeń: 20 godz.

konsultacje: 5 godz.

przygotowanie prac pisemnych: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Suma godzin: 120 godz.

Liczba ECTS: 4

Literatura:

Podstawowa:

T. Pawluk, Prawo kanoniczne według kodeksu Jana Pawła II, t. 4, Olsztyn 1990, s. 331-355.

E. Sztafrowski, Podręcznik prawa kanonicznego, t. 4, Warszawa 1986, s. 168-171, 400-406.

G. Dzierżon, Separacja stała podczas trwania węzła małżeńskiego, "Ius matrimoniale" 2000, nr 5 (11), s. 151-168.

R. Sztychmiler, Stwierdzenie domniemanej śmierci współmałżonka, "Ius matrimoniale" 2002, nr 7 (13), s. 151-166.

K. Dullak, Postępowanie o dyspensę w sprawach super rato, "Ius matrimoniale" 2003, nr 8 (14), s. 147-177.

G. Leszczyński, Kościelna procedura administracyjna w Kodeksie Prawa Kanonicznego Jana

Pawła II, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2008.

W. Góralski, Postępowanie w sprawie o uzyskanie dyspensy super rato przed biskupem diecezjalnym, w: W. Kiwior, U. Nowicka, H. Stawniak (red.), Rozwiązanie małżeństwa w prawie kanonicznym, Warszawa 2013, s. 31-52.

Uzupełniająca:

J. Krukowski, Administracja w Kościele, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych

EK 2 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych

EK 3 - student posiada wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych

UMIEJĘTNOŚCI:

EK 4 - student umie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych

EK 5 - student w oparciu o normy prawne analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych

EK 6 - student potrafi sporządzać pismo, które stanowi podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego

KOMPETENCJE:

EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie procesów szczególnych

EK 8 - student angażuje się aktywnie podczas prowadzonych zajęć

EK 9 - student umiejętnie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA (EK 1-3):

- na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowej terminologii z zakresu procesów szczególnych; nie ma uporządkowanej wiedzy na temat procesów szczególnych; nie posiada wiedzy na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych

- na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym stopniu zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma słabo uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada ograniczoną wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych

na ocenę 4 (db.) - student dobrze zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma poprawnie uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada wystarczającą wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych

na ocenę 5 (bdb.) - student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma dobrze uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada dobrze usystematyzowaną wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych

UMIEJĘTNOŚCI (EK 4-6):

na ocenę 2 (ndst.) - student nie umie interpretować norm prawa kanonicznego dotyczących procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne źle analizuje i niepoprawnie ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; niepoprawnie sporządza pismo, które stanowi podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego

na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym zakresie umie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne nie zawsze właściwie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza pismo (które może zawierać ewentualne wady usuwalne) stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego

na ocenę 4 (db.) - student umie poprawnie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne poprawnie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza pismo stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego

na ocenę 5 (bdb.) - student umie bardzo dobrze interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne właściwie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza poprawnie pismo stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego

KOMPETENCJE (EK 7-9):

na ocenę 2 (ndts.) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować pracy indywidualnej dotyczącej przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; nie angażuje się aktywnie podczas prowadzonych zajęć; nie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych

na ocenę 3 (dst.) - student nie zawsze właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; słabo angażuje się podczas prowadzonych zajęć; mało dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych

na ocenę 4 (db.) - student właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; angażuje się podczas prowadzonych zajęć; dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych

na ocenę 5 (bdb.) - student umiejętnie i właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; dużo angażuje się podczas prowadzonych zajęć; aktywnie uczestniczy w dyskusjach nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych

Na ocenę końcową składają się:

1. Ocena prac pisemnych.

2. Ocena z egzaminu końcowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)