Procesy szczególne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-S-PSZ-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy szczególne |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Treścią zajęć są normy prawne (kan. 1692-1716 Kodeksu Prawa Kanonicznego) regulujące następujące procesu szczególne: sprawy o separację małżonków, proces do dyspensy od małżeństwa zawartego a niedopełnionego, proces dotyczący domniemanej śmierci współmałżonka, sprawy o orzeczenie nieważności święceń. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawienie norm prawnych dotyczących wybranych procesów szczególnych określonych w kan. 1692-1716 Kodeksu Prawa Kanonicznego. Zdobyta wiedza pozwoli studentom we właściwym aplikowania norm prawnych w konkretnych przypadkach dotyczących wymienionych procesów. Wykład koncentruję się wokół następujących zagadnień: 1. Sprawy o separację małżonków: pojęcie spraw o separację; kompetentna władza do rozpatrzenia sprawy; próba pogodzenia małżonków; normy postępowania sądowego. 2. Proces zmierzający do uzyskania dyspensy od małżeństwa zawartego, lecz niedopełnionego: pojęcia wstępne; przyjęcie prośby o dyspensę papieską; rozpoczęcie i instrukcja procesu. 3. Proces o domniemaną śmierć współmałżonka: orzeczenie o domniemanej śmierci współmałżonka; dowodowy; etapy postępowania. 4. Sprawy i orzeczenie nieważności święceń: zagadnienia wstępne; zaskarżenie ważności święceń; etapy postępowania. ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach - 15 godz. przygotowanie do wykładów i ćwiczeń: 20 godz. konsultacje: 5 godz. przygotowanie prac pisemnych: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Suma godzin: 120 godz. Liczba ECTS: 4 |
Literatura: |
Podstawowa: T. Pawluk, Prawo kanoniczne według kodeksu Jana Pawła II, t. 4, Olsztyn 1990, s. 331-355. E. Sztafrowski, Podręcznik prawa kanonicznego, t. 4, Warszawa 1986, s. 168-171, 400-406. G. Dzierżon, Separacja stała podczas trwania węzła małżeńskiego, "Ius matrimoniale" 2000, nr 5 (11), s. 151-168. R. Sztychmiler, Stwierdzenie domniemanej śmierci współmałżonka, "Ius matrimoniale" 2002, nr 7 (13), s. 151-166. K. Dullak, Postępowanie o dyspensę w sprawach super rato, "Ius matrimoniale" 2003, nr 8 (14), s. 147-177. G. Leszczyński, Kościelna procedura administracyjna w Kodeksie Prawa Kanonicznego Jana Pawła II, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2008. W. Góralski, Postępowanie w sprawie o uzyskanie dyspensy super rato przed biskupem diecezjalnym, w: W. Kiwior, U. Nowicka, H. Stawniak (red.), Rozwiązanie małżeństwa w prawie kanonicznym, Warszawa 2013, s. 31-52. Uzupełniająca: J. Krukowski, Administracja w Kościele, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych EK 2 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych EK 3 - student posiada wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych UMIEJĘTNOŚCI: EK 4 - student umie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych EK 5 - student w oparciu o normy prawne analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych EK 6 - student potrafi sporządzać pismo, które stanowi podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego KOMPETENCJE: EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie procesów szczególnych EK 8 - student angażuje się aktywnie podczas prowadzonych zajęć EK 9 - student umiejętnie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA (EK 1-3): - na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowej terminologii z zakresu procesów szczególnych; nie ma uporządkowanej wiedzy na temat procesów szczególnych; nie posiada wiedzy na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych - na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym stopniu zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma słabo uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada ograniczoną wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych na ocenę 4 (db.) - student dobrze zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma poprawnie uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada wystarczającą wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych na ocenę 5 (bdb.) - student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma dobrze uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada dobrze usystematyzowaną wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych UMIEJĘTNOŚCI (EK 4-6): na ocenę 2 (ndst.) - student nie umie interpretować norm prawa kanonicznego dotyczących procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne źle analizuje i niepoprawnie ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; niepoprawnie sporządza pismo, które stanowi podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym zakresie umie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne nie zawsze właściwie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza pismo (które może zawierać ewentualne wady usuwalne) stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego na ocenę 4 (db.) - student umie poprawnie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne poprawnie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza pismo stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego na ocenę 5 (bdb.) - student umie bardzo dobrze interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne właściwie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza poprawnie pismo stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego KOMPETENCJE (EK 7-9): na ocenę 2 (ndts.) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować pracy indywidualnej dotyczącej przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; nie angażuje się aktywnie podczas prowadzonych zajęć; nie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych na ocenę 3 (dst.) - student nie zawsze właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; słabo angażuje się podczas prowadzonych zajęć; mało dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych na ocenę 4 (db.) - student właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; angażuje się podczas prowadzonych zajęć; dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych na ocenę 5 (bdb.) - student umiejętnie i właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; dużo angażuje się podczas prowadzonych zajęć; aktywnie uczestniczy w dyskusjach nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena prac pisemnych. 2. Ocena z egzaminu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.