Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia fundamentalna i Chrystologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WK-S-TC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia fundamentalna i Chrystologia
Jednostka: Wydział Prawa Kanonicznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Wymagania wstępne:

Wiedza z lekcji religii z zakresu szkoły średniej.

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Podstawowy

Cele przedmiotu:

Podstawowe wiadomości na temat Objawienia Bożego. Pogłębienie zagadnień związanych z historycznością Jezusa Chrystusa, Jego świadomością mesjańską i boską w kontekście Tajemnicy Paschalnej.

Wymagania wstępne:

Jest to kurs podstawowy. Fakultatywnie oczekiwana pozytywna wiedza wyniesiona z lekcji religii lub katechezy na wcześniejszych etapach edukacji.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Objawienie: pojęcie, rodzaje, natura, treść. Istota chrześcijaństwa. Osoba i wydarzenie Jezusa Chrystusa: świadectwa chrześcijańskie i niechrześcijańskie. Świadomość mesjańska i boska Jezusa Chrystusa. Problematyka cudu. Zmartwychwstanie: wartość apologetyczna, katecheza pierwotna, podstawy wiary.

Metody oceny:

Kolokwium pisemne w połowie semestru (min. 60% poprawnych odpowiedzi). Odpowiedź ustna na wylosowane zagadnienie podczas zaliczenia końcowego. Zaliczenie z oceną przed sesją. Kryterium zaliczenia: wiedza pozytywna na podstawie notatek z wykładów lub zalecanych lektur.

Literatura:

Obowiązkowe:

H. Seweryniak, Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płocki Inst. Wyd., Płock 2001.

S. Rosa, Teologia fundamentalna. Chrystologia, Biblos Tarnów 2003.

J. Kulisz, Wprowadzenie do teologii fundamentalnej, WAM Kraków1995.

T. Dzidek (red.), Teologia fundamentalna, WN PAT Kraków 2003.

S. Grzechowiak, Teologia fundamentalna. Skrypt, Gniezno 1996.

Uzupełniające:

W. Kasper, Jezus Chrystus, Pax Warszawa 1983.

G. Strzelczyk, Traktat o Jezusie Chrystusie, w: E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka, t. I, Warszawa 2005.

W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. I, TN KUL Lublin 1972, s. 261-344.

Tajemnice życia Jezusa, „Communio” (edycja polska) 2003 nr 1 – cały numer.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 – student zna podstawową terminologię z zakresu teorii teologii fundamentalnej i chrystologii

EK 2 - student zna podstawy teorii teologii fundamentalnej i chrystologii

EK 3 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat Objawienia Bożego oraz zagadnień związanych z historycznością Jezusa Chrystusa, Jego świadomością mesjańską i boską w kontekście Tajemnicy Paschalnej

Umiejętności:

EK 4 - student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla teologii fundamentalnej i chrystologii

EK 5 - student potrafi samodzielnie zdobywać i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej i chrystologii w oparciu o dostępne źródła

EK 6 - student potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące teologii fundamentalnej i chrystologii

EK 7 - student posiada analityczne i syntetyczne spojrzenie na elementy konstytutywne teologii fundamentalnej i chrystologii

Kompetencje:

EK 8- student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju intelektualnego oraz religijnego w zakresie teologii fundamentalnej i chrystologii

EK 9 - student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role w zadaniach realizowanych przez Kościół, zwłaszcza w zakresie teologii fundamentalnej i chrystologii

EK 10 - student potrafi komunikować się z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami z teologii i kanonistyki, przekazywać i bronić swoich przemyśleń, umie wypowiadać się w sprawach dotyczących teologii fundamentalnej i chrystologii

ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:

udział w wykładach: 30 godz.

przygotowanie do kolokwium: 5 godz.

samodzielna lektura: 10 godz.

przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.

suma godzin: 60

Liczba ECTS: 2

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- egzaminu: dst – dst plus– 50-60%, db– db plus 60-85%, bdb– 85-100%;

EK nr 1 określany jako - zna pojęcia z zakresu teologii fundamentalnej i chrystologii

Na ocenę:

Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu chrystologii i teologii fundamentalnej.

Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu chrystologii i teologii fundamentalnej, potrafi ogólnie odnieść je do wiedzy z zakresu teologii systematycznej.

Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu chrystologii i teologii fundamentalnej, właściwie odnosi je do całości zagadnień z zakresu teologii systematycznej.

Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu chrystologii i teologii fundamentalnej i odnosi je do całości dzieła zbawczego Chrystusa.

EK nr 2 określany jako - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł teologicznych z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętności badawcze z zakresu teologii obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych źródeł, idei i poglądów, dobór metod i konstruowania narzędzi badawczych pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów, posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych

Ndst (2): Nie potrafi przygotować propozycji doboru treści chrystologicznych spełniającej podstawowe kryteria

Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję doboru treści chrystologicznych w odpowiedzi na zadane kryteria

Db (4): Przygotowuje pełną propozycję doboru treści chrystologiczno-soteriologicznych, adekwatną do zadanych kryteriów

Bdb (5): Przygotowana propozycja doboru treści chrystologicznych wyróżnia się oryginalnym rozwiązaniem złożonych problemów i bardzo dobrym doborem metod i narzędzi badawczych.

EK nr 3 określany jako - interesuje się dokonaniami naukowymi ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii z podejmowanego zagadnienia

Na ocenę:

Ndst (2): Nie odczuwa potrzeby pogłębienia swoich kompetencji w zakresie teologii dogmatycznej

Dst (3): Analizuje zdobyte kompetencje z zakresu teologii dogmatycznej

Db (4): Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie

Bdb (5): Posiada zaawansowane plany zawodowe dotyczące badanej dyscypliny teologicznej, potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, uważnie śledzi zachodzące zmiany w rozwijającej się myśli teologicznej chrystologicznej, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Pater
Prowadzący grup: Dariusz Pater
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 8 godz.

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godz.

Konsultacje: 2 godz.

SUMA GODZIN: 50 = 2 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poznanie zasadniczych elementów nauki katolickiej dotyczącej Osoby Chrystusa i Jego dzieła zbawczego, zarówno w przekroju historycznym jak i w ujęciu systematycznym.

Pogłębiona wiedza w zakresie teologiczno-dogmatycznej nauki

o tożsamości Jezusa Chrystusa i o Jego zbawczym dziele.

Rozumienie miejsca chrystologii w całości chrześcijańskiej

teologii i jej interakcjach z innymi dziedzinami wiedzy i życia.

Pełny opis:

1. Główne koncepcje chrystologiczne

2. Najważniejsze proroctwa mesjańskie Starego Testamentu. Znaczenie tytułu "Syn Człowieczy".

3. Objawienie tajemnicy Chrystusa w ewangeliach synoptycznych; Chrystologia św. Pawła.

4. Główne idee chrystologii św. Jana.

5. Pierwsze herezje chrystologiczne.

6. Nestorianizm i Sobór Efeski 431 r.

7. Monofizytyzm i Sobór Chalcedoński 451 r.

8. Monoteletyzm i Sobór Konstantynopolitański III 680-681 r.

9. Człowieczeństwo Chrystusa w Tradycji dogmatycznej Kościoła oraz ludzka świadomość Chrytusa.

10. Chrystologia św. Tomasza, św. św. Bonawentury i bł. Jana Dunsa Szkota: Spór o motyw Wcielenia.

11. Charakterystyka chrystologii prawosławnej, luterańskiej, teologii wyzwolenia. Osoba Chrystusa we współczesnym judaizmie, u Świadków Jehowy i w New Age.

12. Główne interpretacje śmierci Chrystusa i koncepcje zbawienia w teologii.

13. Chrystus jako Pośrednik. Jego funkcja królewska, prorocka i kapłańska.

14. Uniwersalizm i personalizm odkupienia.

15. Faza triumfująca Odkupienia.

Literatura:

Wybrane teksty Starego Testamentu

Ewangelia według świętych Mateusza, Marka, Łukasza i Jana

Dokumenty Kościoła:

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o kościele „Lumen gentium”.

Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, Watykan 1979

Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994, nn. 422-682.

Jezus Chrystus jedyny Zbawiciel świata, wczoraj, dziś i na wieki. Oficjalny dokument Papieskiego Komitetu Obchodów Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Katowice 1997.

Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja „Dominus Jesus” (06.08.2000), Watykan 2000.

Wybrane podręczniki i publikacje:

Jean Daniélou, Bóg i my. W stronę Chrystusa. Kraków 1965

Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. I, Lublin 1972

Langkammer H., U podstaw chrystologii Nowego Testamentu, Wrocław 1976

Nossol A., Nowe drogi chrystologii katolickiej, „Communio” 3(1983), nr 3, s. 79–97.

Santorski A., Chrystologia, Warszawa 1993.

Santorski A., Soteriologia. Tajemnica Odkupienia, Warszawa 2002.

Ratzinger J./Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu I, Kraków 2007

Ratzinger J./Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu II,Kielce 2011

Gonzalez C.I., Cristologia. Tu sei la nostra Salvezza, Casale Monferrato 1988.

Kulisz J., Mostowska-Baliszewska A., Spór o Jezusa Chrystusa w ciągu dziejów, Warszawa 1998.

Müller G.L., Chrystologia – Nauka o Jezusie Chrystusie. Podręcznik teologii dogmatycznej,(traktat V),red. W. Beinert, tł. W. Szymona, Wyd. M., Kraków 1998.

Bartnik Cz. S., Chrystus - Syn Boga Żywego, Lublin 2000

Buxakowski J., Jezus Chrystus – Osoba i czyn, Pelplin 2000.

Łukaszuk T.D., Ty jesteś Chrystus, Syn Boga Żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000.

Szymik J., O cudzie Wcielenia, czyli o tym, że Bogu i człowiekowi cudownie jest być razem, Katowice 2001.

Ch. Schönborn kard., Bóg zesłał Syna swego. Chrystologia, tłum. L. Balter, Pallottinum, Poznań 2002.

Szymik J., W światłach Wcielenia. Chrystologia kultury, Katowice – Ząbki 2004.

Strzelczyk G., Traktat o Jezusie Chrystusie, w: Dogmatyka, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, t.1, Warszawa 2005, s. 235-470.

Paluch M.OP, Traktat o zbawieniu, w: Dogmatyka...,t. 3, Warszawa 2006, s. 233-500.

Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość prawdy o Jezusie Chrystusie i dziele zbawczym w wymiarze katechizmowym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Bachanek
Prowadzący grup: Grzegorz Bachanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 30 godz.

Praca własna studenta: 10 godz.

Przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 godz.

Razem: 50 godz.=2 ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest syntetyczne ukazanie tajemnicy Chrystusa, Jego Osoby i dzieła. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe wiadomości na temat Objawienia Bożego i źródeł poznania Jezusa Chrystusa.

Pełny opis:

1. Oczekiwanie na Chrystusa

2. Bóstwo Chrystusa Pana w Piśmie Świętym

3. Biblijne spojrzenie na prawdziwe człowieczeństwo Jezusa Chrystusa

4. Refleksja chrystologiczna pierwszych wieków. Nauczanie Soborów Powszechnych

5. Ujęcie systematyczne tajemnicy Wcielenia

6. Tajemnica Odkupienia w Piśmie Świętym. Historia refleksji soteriologicznej.

7. Zbawcze misteria Chrystusa

8. Chrystus jako jedyny Pośrednik i Odkupiciel.

9. Powszechność Odkupienia. Chrystus jako wyzwoliciel z sytuacji beznadziejnych

10. Znaczenie Wcielenia. Chrystus w sztuce chrześcijańskiej

11. Pojęcie teologii fundamentalnej. Człowiek otwarty na Boga

12. Objawienie Boże

13. Problem pozakościelnych wizerunków Jezusa Chrystusa.

14. Starożytne źródła niechrześcijańskie o Jezusie Chrystusie, odkrycia archeologiczne

15. Pierwotne źródła chrześcijańskie

Literatura:

• Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallotinum 2002, nr 422-682

• Bartnik Cz., Dogmatyka katolicka, t. I, Lublin 1999, s. 497- 810.

• Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I, oprac. A. Baran, H. Pietras, Kraków 2002.

• Dreyfus F., Czy Jezus wiedział, że jest Bogiem?, Poznań 1995

• Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. I, Lublin 1972.

• Jan Paweł II, Wierzę w Jezusa Chrystusa Odkupiciela, Warszawa 1991.

• Jezus Chrystus. Ikona kultury, red. M. Jacniacka, B. Krasucka, Biblioteka Encyklopedii Katolickiej t. 4, Lublin 2004.

• Naumowicz J., Cztery przyjścia Pana, Poznań 2007.

• Ratzinger J./Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, Kraków 2007.

• Salij J., Tajemnice Biblii, Poznań 2003.

• Salij J., Rozpacz pokonana, 1983, s. 30-87.

• Schönborn Ch., Bóg zesłał Syna swego. Chrystologia, Poznań 2002.

• Seweryniak H., Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2005.

• Dzidek T. (red.), Teologia fundamentalna, Kraków 2003.

• Weigel G., Czym jest katolicyzm? Dziesięć kontrowersyjnych pytań, Kraków 2003.

Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość Katechizmu Kościoła Katolickiego, nr 422-682

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)