Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Law on religious denominations

General data

Course ID: WK-S-W
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Law on religious denominations
Name in Polish: Prawo wyznaniowe
Organizational unit: Faculty of Canon Law
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Level of the course: Intermediate

Objectives of the course:

To acquire the knowledge about the State-Church relations in the Polish legal system.

Prerequisites:

Full description:

Course contents:

TOPICS OF CLASSES

1. Systems of relations between the State and the Church in historical aspect

2. Sources of law on religious denominations

3, Principles of the State-Church relations in the Constitution of the Polish Republic

4. Juridical personality of the Catholic Church and other religious denominations

5. Respect for the autonomy of the Churches in terms of administrative and civil aspect

6. Denominational educational system and religious instruction in public schools

7. Chaplaincy of specific social groups

8. Cultural activities of the Church

9. The powers of property of ecclesiasticlal legal persons

10. Taxation of ecclesiastical institutions and the clergy

11. Social insurance of the clergy

12. The protection of marriage and family

13. Civil and criminal liability protection of freedom of conscience and religion

Methods of assessment:

Condition of receiving credit: participation in classes and lectures

Form of receiving credit: oral exam

The criteria: positive knowledge

Bibliography:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008;

2. K. Orzeszyna, Podstawy relacji między państwem a kościołami w konstytucjach państw członkowskich i traktatach Unii Europejskiej, Lublin 2007.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. W. Góralski, Wstęp do prawa wyznaniowego, Płock 2003;

4. M. Winiarczyk-Kossakowska, Ustawy III Rzeczypospolitej o stosunku państwa do Kościołów chrześcijańskich, Warszawa 2005;

5. M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2005;

6. A. Mezglewski, H. Misztal, P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK 1

Student zna źródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawową terminologię

EK 2

Student ma wiedzę na temat modeli relacji państwo-Kościół w historii i współcześnie oraz gwarancji wolności sumienia i religii, a także zasad relacji państwo-Kościół w Konstytucji RP

EK 3

Student ma uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych

Umiejętności

EK 4

Student potrafi analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół

EK 5

Student potrafi wykorzystać środki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii

EK 6

Student znajduje i wykorzystuje rzetelnie źródła i literaturę z zakresu prawa wyznaniowego

Kompetencje

EK 7

Student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa wyznaniowego

EK 8

Student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

udział w wykładzie: 16 godz.

przygotowanie do wykładów: 24 godz.

przygotowanie do egzaminu: 85 godz.

suma godzin: 125 [125/25=5]

liczba ECTS: 5

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza (EK 1-3)

ocena 2 (ndst): student nie zna zródeł prawa wyznaniowego, jego miejsca w systemie prawa

oraz podstawowej terminologii z zakresu prawa wyznaniowego; student nie ma wiedzy na temat

modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci

sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student nie ma

uporzadkowanej znajomosci problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu,

nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych

ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce

w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada

znacznie ograniczona wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i

współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji

panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma słabo uporzadkowana znajomosc

problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji

publicznych zwiazków wyznaniowych.

ocena 4 (db): student zna podstawowe podstawowe zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce

w systemie prawa oraz zna podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada

czesciowa wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i

współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji

panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma srednio uporzadkowana znajomosc

problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji

publicznych zwiazków wyznaniowych.

ocena 5 (bdb): student zna w pełni zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie

prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada pełna

wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz

gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji

RP; student ma w pełni uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczacej

osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków

wyznaniowych.

Umiejetnosci (EK 4-6)

ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizowac, streszczac i prezentowac problematyki

dotyczacej wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student nie

potrafi wykorzystac srodków prawnych dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student nie

potrafi znalezc i wykorzystac rzetelnie zródeł i literatury z zakresu prawa wyznaniowego.

ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizowac, streszczac i prezentowac

problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji

panstwo-Kosciół; student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu wykorzystac srodki

prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student z błedami znajduje i wykorzystuje

rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego.

ocena 4 (db): student potrafi własciwie analizowac, streszczac i prezentować problematykę dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac niektóre srodki prawne dla ochrony

wolnosci sumienia i religii; student w przewazajacej liczbie przypadków znajduje i wykorzystuje

rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego.

ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie analizowac, streszczac i prezentowac

problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji

panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci

sumienia i religii; student własciwie znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z

zakresu prawa wyznaniowego.

Kompetencje (EK 7-8)

ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanowac i zorganizowac indywidualnej pracy majacej na

celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego;

student nie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec, nie bierze udziału w dyskusjach,

nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych.

ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanowac i zorganizowac

indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie

tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student okazjonalnie angazuje sie w przebieg

prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz

konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 4 (db): student potrafi własciwie zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace

majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa

wyznaniowego; student czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec

biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi

krytyczne.

ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie

tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student bardzo czesto aktywnie angazuje sie w

przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne

wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)