Law on religious denominations
General data
Course ID: | WK-S-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Law on religious denominations |
Name in Polish: | Prawo wyznaniowe |
Organizational unit: | Faculty of Canon Law |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Level of the course: Intermediate Objectives of the course: To acquire the knowledge about the State-Church relations in the Polish legal system. Prerequisites: |
Full description: |
Course contents: TOPICS OF CLASSES 1. Systems of relations between the State and the Church in historical aspect 2. Sources of law on religious denominations 3, Principles of the State-Church relations in the Constitution of the Polish Republic 4. Juridical personality of the Catholic Church and other religious denominations 5. Respect for the autonomy of the Churches in terms of administrative and civil aspect 6. Denominational educational system and religious instruction in public schools 7. Chaplaincy of specific social groups 8. Cultural activities of the Church 9. The powers of property of ecclesiasticlal legal persons 10. Taxation of ecclesiastical institutions and the clergy 11. Social insurance of the clergy 12. The protection of marriage and family 13. Civil and criminal liability protection of freedom of conscience and religion Methods of assessment: Condition of receiving credit: participation in classes and lectures Form of receiving credit: oral exam The criteria: positive knowledge |
Bibliography: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008; 2. K. Orzeszyna, Podstawy relacji między państwem a kościołami w konstytucjach państw członkowskich i traktatach Unii Europejskiej, Lublin 2007. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 3. W. Góralski, Wstęp do prawa wyznaniowego, Płock 2003; 4. M. Winiarczyk-Kossakowska, Ustawy III Rzeczypospolitej o stosunku państwa do Kościołów chrześcijańskich, Warszawa 2005; 5. M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2005; 6. A. Mezglewski, H. Misztal, P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK 1 Student zna źródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawową terminologię EK 2 Student ma wiedzę na temat modeli relacji państwo-Kościół w historii i współcześnie oraz gwarancji wolności sumienia i religii, a także zasad relacji państwo-Kościół w Konstytucji RP EK 3 Student ma uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych Umiejętności EK 4 Student potrafi analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół EK 5 Student potrafi wykorzystać środki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii EK 6 Student znajduje i wykorzystuje rzetelnie źródła i literaturę z zakresu prawa wyznaniowego Kompetencje EK 7 Student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa wyznaniowego EK 8 Student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: udział w wykładzie: 16 godz. przygotowanie do wykładów: 24 godz. przygotowanie do egzaminu: 85 godz. suma godzin: 125 [125/25=5] liczba ECTS: 5 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna zródeł prawa wyznaniowego, jego miejsca w systemie prawa oraz podstawowej terminologii z zakresu prawa wyznaniowego; student nie ma wiedzy na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student nie ma uporzadkowanej znajomosci problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada znacznie ograniczona wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma słabo uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych. ocena 4 (db): student zna podstawowe podstawowe zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz zna podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada czesciowa wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma srednio uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych. ocena 5 (bdb): student zna w pełni zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada pełna wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma w pełni uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych. Umiejetnosci (EK 4-6) ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizowac, streszczac i prezentowac problematyki dotyczacej wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student nie potrafi wykorzystac srodków prawnych dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student nie potrafi znalezc i wykorzystac rzetelnie zródeł i literatury z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizowac, streszczac i prezentowac problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student z błedami znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 4 (db): student potrafi własciwie analizowac, streszczac i prezentować problematykę dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac niektóre srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student w przewazajacej liczbie przypadków znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie analizowac, streszczac i prezentowac problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student własciwie znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. Kompetencje (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanowac i zorganizowac indywidualnej pracy majacej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student nie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec, nie bierze udziału w dyskusjach, nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student okazjonalnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4 (db): student potrafi własciwie zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student bardzo czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.