Wstęp do Pisma Świętego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-S-WS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do Pisma Świętego |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 8 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia biblijne. Po zakończeniu cyklu wykładów student powinien posiąść umiejętność posługiwania się skrótami ksiąg biblijnych, znać metody interpretacji tekstów biblijnych, jak również znać historię tekstu Pisma św. (w tym ważniejsze rękopisy), jego kanonu, naukę o natchnieniu oraz historię polskich przekładów Biblii. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Tekst biblijny: języki biblijne - materiały piśmiennicze - historia tekstu hebrajskiego - Targumim - Septuaginta - historia tekstu NT - Vulgata, Peszitta i innne - krytyka tekstu - Biblia w języku polskim 2. Kanon ksiąg biblijnych: kanon i kanoniczność - kryteria - historia kanonu: ST (u Żydów i chrześcijan) i NT - księgi deuterokanoniczne - apokryfy ST i NT (w zarysie) 3. Natchnienie bilbijne 4. Podstawy hermeneutyki 5. Wprowadzenie do ksiąg Nowego Testamentu |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA: 1. Wiedza: student zna podstawowe teksty biblijne, istotne dla rozumienia kultury współczesnej; postrzega wpływ przekładów Biblii na kształtowanie języka i kultury polskiej; charakteryzuje poszczególne starożytne przekłady Biblii oraz świadectwa tekstu biblijnego; tłumaczy rolę autorów Pisma św. w procesie jego powstawania; wskazuje różne metody interpretacji Biblii; odróżnia teksty Pisma św. od innych pism tradycji biblijnej (apokryfy). 2. Umiejętności: student rozpoznaje w tekstach kultury odwołania, inspiracje, aluzje mające źródło w Biblii; rozumie poddaje krytyce niewłaściwe użycie Biblii; tłumaczy kluczowe wątki biblijne w perspektywie tradycji literackiej i kulturowej. 3. Kompetencje: student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Biblii; zachowuje zdrowy krytycyzm w odczytywaniu i odnoszeniu się do opinii i poglądów dotyczących Biblii; stara się uczestniczyć w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego. OPIS ECTS: aktywność studenta nakład pracy w godz. udział w wykładzie 30 przygotowanie do wykł. 10 przygotowanie do kolokw. 20 _____________________________ 60 godz./30 godz= 2 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.