Computer-aided physics laboratory
General data
Course ID: | WM-FI-S1-E2-KWPF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Computer-aided physics laboratory |
Name in Polish: | Komputerowe wspomaganie pracowni fizycznej |
Organizational unit: | Faculty of Mathematics and Natural Sciences. School of Exact Sciences. |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | physical sciences |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FIZ1_W08; FIZ1_U06; FIZ1_U09; FIZ1_K02 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza z Fizyki I na poziomie szkoły wyższej. Podstawowe umiejętności z metod obliczeniowych, arkuszy kalkulacyjnych. |
Short description: |
(in Polish) Pracownia przedstawia możliwości zastosowania eksperymentów wspomaganych komputerowo w studenckiej pracowni fizycznej. Studenci korzystają z wybranych zasobów pomiarowych wyposażonych w czujniki i sprzężonych z komputerem w procesie wykonywania i analizy wyników eksperymentów. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta możliwościami wykorzystania komputerów do prowadzenia prostych doświadczeń fizycznych i analizy danych pomiarowych. 1. Zajęcie organizacyjne. 2. Graficzna prezentacja wyników pomiarowych w programie Scidavis. 3. Moduł Cobra 3 i czujniki pomiarowe. Prawo Hook'a. 4. Moduł pomiarowy Cobra 4. Interfejs bezprzewodowy. Charakterystyka prądowo-napięciowa. 5. Pakiet Measure Dynamics do analizy ruchów. Tracker. 6. Aplikacja Phyphox. Smartfon na sprężynie. 7. Prędkość dźwięku w powietrzu z Cobra3, Cobra 4, Phyphox. 8. Eksperyment fizyczny z Arduino. Obwód RC. Zadanie 1. 9. Eksperyment fizyczny z Arduino. Obwód RC. Zadanie 2. 10. Pomiary natężenia światła smartfonem i Arduino. Zadanie 1. 11. Pomiary natężenia światła smartfonem i Arduino. Zadanie 2. 12. Pomiary pola magnetycznego Ziemi za pomocą smartfonu. 13. Pomiar pola magnetycznego w aplikacji Phyphox. 14. Symulacja doświadczenia Rutherforda. 15. Symulacje komputerowe zjawisk fizycznych. Podsumowanie. |
Bibliography: |
(in Polish) 1) H. Szydłowski, "Pracownia fizyczna wspomagana komputerem", wyd. X, PWN, Warszawa 2003 2) Technologie informacyjne w poznawaniu wiedzy matematyczno-przyrodniczej / pod red. Marii Kozielskiej. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek; 2010 3) J.R. Taylor, "Wstęp do analizy błędu pomiarowego", PWN, Warszawa 1999 Fizyka dla szkół wyższych. Tom 1. OpenStax. 2017. Literatura uzupełniająca: D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, "Podstawy fizyki", t. 1-5, PWN, Warszawa 2007 https://physlets.org/tracker/ https://phet.colorado.edu/en/simulations/filter?subjects=physics&type=html,prototype |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) U1 - Gromadzi, przetwarza oraz przekazuje informacje (FIZ1_U02). U2 - Student posługuje się technologią informatyczną, w arkuszami kalkulacyjnymi, urządzeniami gromadzenia danych pomiarowych (FIZ1_U09). U3 - Stosuje metody numeryczne do rozwiązania problemów z obszaru fizyki (FIZ1_U15). K1 - Rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter (FIZ1_K03). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty U1, U2, U3 Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – student prawidłowo wybiera metody i dostępne narzędzia pomiarowe z fizyki klasycznej. Samodzielnie prowadzi pomiary wielkości fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej za pomocą komputera. Analizuje dane doświadczalne na komputerze, podaje wykresy, odzyskuje parametry aproksymacyjne, gromadzi dane i błędy pomiarowe. Na ocenę dobrą plus (4,5) – student prawidłowo wybiera większość metod i dostępnych narzędzi pomiarowych z fizyki klasycznej. Samodzielnie prowadzi większość pomiarów wielkości fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej za pomocą komputera. Analizuje większość danych doświadczalnych na komputerze, podaje główne wykresy, odzyskuje parametry aproksymacyjne. Na ocenę dobrą (4,0) – student wybiera podstawowe metody i narzędzia pomiarowe z fizyki klasycznej, potrzebuje niewielkiej pomocy. Prowadzi pomiary wielkości fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej za pomocą komputera korzystając z . Analizuje proste dane doświadczalne na komputerze, podaje główne wykresy, odzyskuje większość parametrów aproksymacyjnych. Na ocenę dostateczną plus (3,5) – student wybiera niektóre metody i narzędzia pomiarowe z fizyki klasycznej, potrzebuje pomocy. Prowadzi pomiary niektórych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej za pomocą komputera. Analizuje najprostsze dane doświadczalne na komputerze, podaje najważniejsze wykresy oraz parametry aproksymacyjne. Na ocenę dostateczną (3,0) – student stosuje tylko najprostsze metody i narzędzia pomiarowe z fizyki klasycznej. Prowadzi proste pomiary niektórych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej za pomocą komputera. Popełnia błędy w analizę danych doświadczalnych na komputerze, prawidłowo podaje tylko część wykresów i parametrów aproksymacyjnych. Efekt K1 Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – student formułuje pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia współczesnego eksperymentu fizycznego wspomaganego komputerowo oraz symulacji komputerowych w poznaniu zjawisk fizycznych. Na ocenę dobrą plus (4,5) – student formułuje podstawowe pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia eksperymentu fizycznego wspomaganego komputerowo oraz podstawowych symulacji komputerowych w poznaniu zjawisk fizycznych. Na ocenę dobrą (4,0) – student dobiera pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia eksperymentu fizycznego wspomaganego komputerowo oraz prostych symulacji komputerowych w poznaniu najważniejszych zjawisk fizycznych. Na ocenę dostateczną plus (3,5) – student dobiera ograniczone pytania, służące ograniczonemu wzrostu własnego zrozumienia współczesnego eksperymentu fizycznego wspomaganego komputerowo oraz typowych symulacji komputerowych w poznaniu najprostszych zjawisk fizycznych. Na ocenę dostateczną (3,0) – student dobiera dostępne pytania, służące zwiększeniu własnego zrozumienia współczesnego eksperymentu fizycznego wspomaganego komputerowo oraz typowych symulacji komputerowych w poznaniu trywialnych zjawisk fizycznych. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Iaroslav Shopa | |
Group instructors: | Iaroslav Shopa | |
Course homepage: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=35937 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniu: 30 godz. Samodzielna analiza danych pomiarowych: 20 godz. Konsultacje: 5 godz. SUMA GODZIN: 55 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. (1ECTS) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Pracownia przedstawia możliwości zastosowania eksperymentów wspomaganych komputerowo w studenckiej pracowni fizycznej. Studenci korzystają z wybranych zasobów pomiarowych wyposażonych w czujniki i sprzężonych z komputerem w procesie wykonywania i analizy wyników eksperymentów. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta możliwościami wykorzystania komputerów do prowadzenia prostych doświadczeń fizycznych i analizy danych pomiarowych. 1. Zajęcie organizacyjne. 2. Graficzna prezentacja wyników pomiarowych w programie Scidavis. 3. Moduł Cobra 3 i czujniki pomiarowe. Prawo Hook'a. 4. Moduł pomiarowy Cobra 4. Interfejs bezprzewodowy. 5. Pakiet Measure Dynamics do analizy ruchów. 6. Aplikacja Phyphox. Smartfon na sprężynie. 7. Prędkość dźwięku w powietrzu z PhyPhox i Cobra 4. 8. Pomiary pola magnetycznego z PhyPhox i Cobra 4. 9. Eksperyment fizyczny z Arduino. Obwód RC. 10. Pomiary natężenia światła smartfonem i Arduino. 11. Oscyloskop cyfrowy. Generator funkcyjny. 12. Digitalizacja wykresów liniowych i punktowych. 13. Analiza sygnału audio w czasie rzeczywistym. Visual Analyzer. 14. Symulacje komputerowe zjawisk fizycznych. 15. Woltomierze cyfrowe. |
|
Bibliography: |
(in Polish) H. Szydłowski, "Pracownia fizyczna wspomagana komputerem", wyd. X, PWN, Warszawa 2003 J.R. Taylor, "Wstęp do analizy błędu pomiarowego", PWN, Warszawa 1999 Fizyka dla szkół wyższych. Tom 1. OpenStax. 2017. Literatura uzupełniająca: D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, "Podstawy fizyki", t. 1-5, PWN, Warszawa 2007 https://physlets.org/tracker/ https://phet.colorado.edu/en/simulations/filter?subjects=physics&type=html,prototype |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Iaroslav Shopa | |
Group instructors: | Iaroslav Shopa | |
Course homepage: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=39373 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniu: 30 godz. Samodzielna analiza danych pomiarowych: 20 godz. Konsultacje: 5 godz. SUMA GODZIN: 55 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. (1 ECTS) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Pracownia przedstawia możliwości zastosowania eksperymentów wspomaganych komputerowo w studenckiej pracowni fizycznej. Studenci korzystają z wybranych zasobów pomiarowych wyposażonych w czujniki i sprzężonych z komputerem w procesie wykonywania i analizy wyników eksperymentów. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta możliwościami wykorzystania komputerów do prowadzenia prostych doświadczeń fizycznych i analizy danych pomiarowych. 1. Zajęcie organizacyjne. 2. Graficzna prezentacja wyników pomiarowych w programie Scidavis. 3. Moduł Cobra 3 i czujniki pomiarowe. Prawo Hook'a. 4. Moduł pomiarowy Cobra 4. Interfejs bezprzewodowy. Charakterystyka prądowo-napięciowa. 5. Pakiet Measure Dynamics do analizy ruchów. Tracker. 6. Aplikacja Phyphox. Smartfon na sprężynie. 7. Prędkość dźwięku w powietrzu z Cobra3, Cobra 4, Phyphox. 8. Eksperyment fizyczny z Arduino. Obwód RC. Zadanie 1. 9. Eksperyment fizyczny z Arduino. Obwód RC. Zadanie 2. 10. Pomiary natężenia światła smartfonem i Arduino. Zadanie 1. 11. Pomiary natężenia światła smartfonem i Arduino. Zadanie 2. 12. Pomiary pola magnetycznego Ziemi za pomocą smartfonu. 13. Pomiar pola magnetycznego w aplikacji Phyphox. 14. Symulacja doświadczenia Rutherforda. 15. Symulacje komputerowe zjawisk fizycznych. Podsumowanie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) H. Szydłowski, "Pracownia fizyczna wspomagana komputerem", wyd. X, PWN, Warszawa 2003 J.R. Taylor, "Wstęp do analizy błędu pomiarowego", PWN, Warszawa 1999 Fizyka dla szkół wyższych. Tom 1. OpenStax. 2017. Literatura uzupełniająca: D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, "Podstawy fizyki", t. 1-5, PWN, Warszawa 2007 https://physlets.org/tracker/ https://phet.colorado.edu/en/simulations/filter?subjects=physics&type=html,prototype |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.