(in Polish) Antyk dla medycyny
General data
Course ID: | WMCM-LE-ADM-fak |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Antyk dla medycyny |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zainteresowanie aspektami medycznymi antyku, w tym dziś stosowanymi w medycynie (zwłaszcza w zakresie retoryki) strategiami pochodzącymi z antyku Pozytywne nastawienie :) |
Short description: |
(in Polish) Tematyka przedmiotu jest połączeniem najbardziej istotnych treści pochodzących z antyku grecko-rzymskiego, przydatnych dla współczesnej medycyny, zagadnień z historii medycyny i filozofii starożytnej oraz bardzo potrzebne dziś medykom wiadomości na temat komunikacji między lekarzem i pacjentem (co stanowi treść retoryki, również wypracowanej przez antyk). Materiał historyczno-filozoficzny z autorskim opracowaniem m.in. nieznanych nowołacińskich traktatów medycznych lekarzy z terenu Polski i Śląska oraz retoryczno-komunikacyjny, pozwalający na uzmysłowienie i praktykowanie taktyk komunikacyjnych najbardziej potrzebnych w relacjach lekarz-pacjent. |
Full description: |
(in Polish) Tematyka (opis szczegółowy): Blok filozoficzno-historyczny: 1. Związki medycyny i filozofii w antyku grecko-rzymskim. 2. Zdrowie, choroba, leczenie w starożytnej Grecji i Rzymie. 3. Kobieta a medycyna antyczna i nowożytna 4. Podobieństwa między retoryką a medycyną w literaturze antyku (np. w Gorgiaszu Platona, w ujęciu Firmicusa Maternusa). 5. Medycy nowołacińscy Europy 6. Nowołacińskie traktaty medyczne, ich nowatorskie idee, wartość naukowa i literacka (autorzy także z terenu Polski) Blok retoryczny: 7. Retoryka - wielki dorobek antyku a medycyna: ujęcie diachroniczne. Retoryka w medycynie jako nauce. 8. Kwestia wiarygodności i autorytetu czyli retoryka roli i zadań lekarza. Komunikacja między lekarzem a pacjentem a zasady teorii retorycznej 9. Trudne rozmowy: jak rozmawiać o śmierci – retoryczne i prawne aspekty. 10. Retoryka w promocji leków oraz medycyny alternatywnej. Pseudomedycyna (cudowne kuracje i leki na wszystko) a retoryka – jak szukać argumentów i kontrargumentów. 11. Krytyka i obrona medycyny (np. strategie perswazyjne, stosowane przez ruchy antyszczepionkowe oraz przez lekarzy) 12. Retoryka w kształceniu studentów medycyny. 13. Retoryka w popularyzacji zdrowia, zdrowego stylu życia oraz przeżywania choroby (blogi, porady, poradniki, programy telewizyjne, media społecznościowe) 14. Retoryka w opisywaniu doświadczenia choroby i zdrowienia przez pacjentów 15. Test zaliczeniowy |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura dostarczana przez Wykładowcę, obejmująca zarówno teksty źródłowe greckie, łacińskie i nowołacińskie, jak i artykuły naukowe nt. tych zagadnień antyku, które wpłynęły na medycynę nowożytną. W zakresie komunikacji z pacjentami i środowiskiem pracy zostaną wykorzystane podręczniki do retoryki PWN, których Wykładowczyni jest współautorką. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student poznając meandry starożytnej myśli medycznej zdobywa wiedzę o nazewnictwo patomorfologicznym, społecznym wymiarze zdrowia i choroby, analizując dorobek antyczny filozofii i retoryki poszerza wiedze o wpływie środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych. Antyczne i współczesne techniki retoryczne objaśniają studentowwi znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem; Potrafi odnieść się do pojęć i wydarzeń z historii medycyny, medycyny ludów pierwotnych i najdawniejszych cywilizacji oraz wskazać charakterystyczne cechy medycyny średniowiecznej oraz kształtowania się nowożytnej medycyny łacińskiej. Student potrafi posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym stosować w podstawowym zakresie psychologiczne, oparte na antycznych zasadach retorycznych interwencje motywujące i wspierające, a także komunikować się ze współpracownikami, udzielając informacji zwrotnej i wsparcia, właściwie adresować swoje wypowiedzi , w tym naukowe, do danej grupy odbiorców. Ponadto jest gotów do: stałego dokształcania się także na temat historii medyny i jej wartości, mając świadomość własnych ograniczeń i potrzeb edukacyjnych oraz planowania własnej aktywności edukacyjnej; Ćwiczenia retoryki i komunikacji usprawnią go do nawiązania i utrzymania głębokiego i pełnego szacunku kontaktu z chorym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę bardzo dobrą - wykonywanie wszystkich ćwiczeń seminaryjnych oraz odpowiednie zaliczenie testu końcowego Na ocenę dobrą możliwe jest opuszczenie wykonania dwu ćwiczeń i odpowiednie zliczenie testu. Na ocenę dostateczną dopuszcza się opuszczenie wykonania zadań seminaryjnych oraz zaliczenie testu na 60 %. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU SEM
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Gaj | |
Group instructors: | Beata Gaj | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af85skHU2WLLiMAC0CwvQ3EJqDD41gN5ms-IvKGr2uOM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=39c90318-3408-4870-83a1-30385ee67f78&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Jak w opisie głównym |
|
Full description: |
(in Polish) Jak w opisie głównym |
|
Bibliography: |
(in Polish) jak w opisie głównym |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) jak w opisie głównym Link do zajęć w MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af85skHU2WLLiMAC0CwvQ3EJqDD41gN5ms-IvKGr2uOM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=39c90318-3408-4870-83a1-30385ee67f78&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.