Security of data processing in healthcare
General data
Course ID: | WMCM-LE-BIWOZ-fak |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0912) Medicine
|
Course title: | Security of data processing in healthcare |
Name in Polish: | Bezpieczeństwo informatyczne w ochronie zdrowia |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W ramach konwersatorium omówione zostaną zagadnienia odnoszące się do powszechnie używanych w systemie ochrony zdrowia nowoczesnych technologii. Wykorzystanie rozwiązań informatycznych w podmiotach leczniczych niesie ryzyko ich podatności na cyberataki. W związku z tym w ramach przedmiotu należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie i ciągłą poprawę bezpieczeństwa użytkowanych systemów i aplikacji. |
Full description: |
(in Polish) 1. Zasoby informacyjne systemu ochrony zdrowia. 1.1. Wprowadzenie do zasobów systemu ochrony zdrowia. 1.2. Omówienie Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych. 1.3. Omówienie Platformy udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych. 1.4. Omówienie Dziedzinowych systemów teleinformatycznych systemu informacji w ochronie zdrowia. 1.5. Omówienie regionalnych systemów e-Zdrowie. 2. System Informatyczny Wspomagania Działalności NFZ – SIWDzNFZ. 2.1. Wprowadzenie do systemu informatycznego narodowego płatnika. 2.2. SIWDzNFZ - subskrypcje oraz konserwacja. 2.3. SIWDzNFZ - proces integracji i migracji danych. 3. Cyberbezpieczeństwo systemu ochrony zdrowia. 3.1. Podatność medycznych rozwiązań informatycznych na cyberataki. 3.2. Ocena bezpieczeństwa urządzeń medycznych. 3.3. Poprawa bezpieczeństwa użytkowanych systemów i aplikacji. 3.4. Usprawnienie przepływu informacji elektronicznej. 4. Rejestry rozproszone w systemie ochrony zdrowia. 4.1. Identyfikacja i omówienie rejestrów rozproszonych w systemie ochrony zdrowia. 4.2. Bezpieczeństwo rejestrów rozproszonych na przykładzie Krajowego Rejestru Nowotworów. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: red. I. Lipowicz, G. Szpor, M. Świerczyński, Telemedycyna i e-zdrowie. Prawo i informatyka, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: 1. K. Świtała, Pacjent jako beneficjent ograniczeń jawności elektronicznej dokumentacji medycznej, Warszawa 2018 2. B. Michalak, Zapis peryferyjny vs zapis transgraniczny. Interoperacyjność elektronicznego rekordu pacjenta [w:] Cyfrowe usługi publiczne w Europie, Poznań 2017 3. K. Świtała, B. Michalak, Zapewnienie ochrony prywatności w rozwiązaniach e-zdrowia w smart city [w:] Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w Smart City red. G. Szpor, Warszawa 2015 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Na ocenę niedostateczną: - student nie zna podstawowych narzędzi informatycznych i biostatystycznych wykorzystywanych w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej; - student nie zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza; - student nie potrafi przestrzegać praw pacjenta; - student nie posiada wiedzy na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych; - student nie potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi. Na ocenę dostateczną: - student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej; - student zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza; - student potrafi przestrzegać praw pacjenta; - student posiada wiedzę na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych; - student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi. Na ocenę dobrą: - student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej, na poziomie satysfakcjonującym; - student na poziomie satysfakcjonującym zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza; - student potrafi przestrzegać praw pacjenta, na poziomie satysfakcjonującym; - student na poziomie satysfakcjonującym, posiada wiedzę na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych; - student na poziomie satysfakcjonującym, potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi. Na ocenę bardzo dobrą: - student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej, posiadając rozbudowany poziom wiedzy; - student zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza, posiadając rozbudowany poziom wiedzy; - student potrafi przestrzegać praw pacjenta, posiadając rozbudowany poziom wiedzy; - student posiada rozbudowany poziom wiedzy na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych; - student posiadając rozbudowany poziom wiedzy, potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi. Punkty ECTS: 2 (50 h/2*25 h) Udział w konwersatorium: 15 Przygotowanie do egzaminu: 20 Literatura: 15 Zajęcia prowadzone są zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 14/2021 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w semestrze letnim w roku akademickim 2020/2021 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia: konwersatorium, studium przypadku. Pisemne zaliczenie (platforma Moodle). 1 – udział w konwersatorium 1 – przygotowanie do zaliczenia Całkowita ECTS 2 Konwersatorium-test końcowy w oparciu o materiał dydaktyczny zakresu całego przedmiotu (konwersatorium) Samokształcenie; - praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, zaliczenie; studiowanie literatury, powtarzanie materiału, aktywność na zajęciach itd.). Test (1 termin, 10 pyt.) jednokrotnego wyboru z zakresu treści merytorycznych przedmiotu Skala ocen w oparciu o punktację uzyskaną w teście (1 termin): 89-100 bdb 79-88 db+ 70-78 db 69-65 dst+ 60-64 dst 0-59 ndst |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Bartłomiej Michalak | |
Group instructors: | Bartłomiej Michalak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.