Laboratory Diagnostics
General data
Course ID: | WMCM-LE-DL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Laboratory Diagnostics |
Name in Polish: | Diagnostyka laboratoryjna |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
OR
3.00
(differs over time)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza z zakresu Biochemii z elementami chemii, fizjologii oraz patofizjologii |
Short description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie studentów z najnowocześniejszą medycyną laboratoryjną - podstawowym narzędziem diagnostycznym lekarza praktyka. Student zostanie zapoznany z podstawami instrumentalnymi i metodologicznymi wykonywania badań laboratoryjnych, z możliwymi błędami przedanalitycznymi, pozna parametry laboratoryjne kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów oraz nauczy się analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych. |
Full description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie studentów z nowoczesną medycyną laboratoryjną - podstawowym narzędziem diagnostycznym lekarza praktyka. Student pozna parametry laboratoryjne kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów oraz nauczy się analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych. Przedmiot realizowany jest w semestrze zimowym na 4. roku kształcenia na kierunku lekarskim i obejmuje 26h seminariów i 14h ćwiczeń praktycznych - analiza przypadków klinicznych i wyników badań laboratoryjnych. Szczegółowa tematyka zajęć w zakresie seminariów obejmuje następujące zagadnienia: 1. Rola diagnostyki laboratoryjnej we współczesnej medycynie, organizacja medycznego laboratorium diagnostycznego. Podstawowe pojęcia: problem zapewnienia jakości wyniku, pojęcie normy, wartości referencyjnych i metodyka badań. 2. Diagnostyka biochemiczna - podstawowe rodzaje badań biochemicznych i ich swoistość narządowa oraz zastosowanie kliniczne. 3. Diagnostyka hematologiczna cz.1: interpretacja morfologii krwi obwodowej, gospodarka Fe, nowoczesne parametry hematologiczne. 4. Diagnostyka hematologiczna cz.2: obraz mikroskopowy i badania laboratoryjne szpiku kostnego. 5. Podstawy serologii grup krwi i transfuzjologii. 6. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu krzepnięcia. 7. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu wewnątrzwydzielniczego. 8. Diagnostyka laboratoryjna chorób nowotworowych z uwzględnieniem diagnostyki genetycznej i molekularnej. 9. Diagnostyka biochemiczna w chorobach cywilizacyjnych. Badaniach przesiewowe i komercjalizacja badań laboratoryjnych: korzyści i zagrożenia. 10. Analityka ogólna i badania płynów z jam ciała. 11. Nowoczesna molekularna diagnostyka laboratoryjna w wybranych chorobach. 12. Badania laboratoryjne w zaburzeniach równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej organizmu. 13. Kolokwium ustne dopuszczające do egzaminu - omówienie wyników badań laboratoryjnych przez studenta. Tematyka ćwiczeń: 1. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: biochemia i immunochemia. 2. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: hematologia. 3. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: układ krzepnięcia. 4. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: stany nagłe i stany zagrożenia życia. 5. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: badanie ogólne moczu, badania płynów z jam ciała. 6. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: wirusologia i toksykologia. 7. Serologia grup krwi - ćwiczenia praktyczne. |
Bibliography: |
(in Polish) Podręcznik obowiązkowy: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej wyd.5 B. Solnica, A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski lub wydania poprzednie. Literatura dodatkowa: Diagnostyka laboratoryjna pod redakcją naukowa Bogdana Solnicy Badania laboratoryjne w hematologii B.Mariańska, J.Fabijańska- Mitek, J.Windyga Gazometria krwi tętniczej i równowaga kwasowo-zasadowa I.A. Hennessey, A.G. Japp |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna: WMKL_E.W39 - rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań; WMKL_E.W40 - podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; WMKL_E.W41 - możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych; W zakresie umiejętności student potrafi: WMKL_E.U24 - interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy; WMKL_B.U9 - obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów; WMKL_C.U11 - powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych; WMKL_C.U19 - interpretować wyniki badań toksykologicznych; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do oceny kolokwium ustnego studentów stosowane są następujące kryteria: - Ocena bardzo dobra (5): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu bardzo dobrym - Ocena ponad dobra (4,5): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu ponad dobrym - Ocena dobra (4): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu dobrym - Ocena dość dobra (3,5): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu dość dobrym - Ocena dostateczna (3): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu dostatecznym Egzamin testowy oceniany jest wg następujących kryteriów: <60% pkt – niedostateczny (2); 60-67% pkt – dostateczny (3); 68-75% pkt – dość dobry (3,5); 76-83% pkt – dobry (4,0); 84-91% pkt - ponad dobry (4,5); 92-100% pkt – bardzo dobry (5). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wszystkich zajęciach oraz uzyskanie minimum oceny dostatecznej z kolokwium ustnego - analiza przypadku/ wyników badań laboratoryjnych pacjenta w oparciu o krótką epikryzę. W ramach przedmiotu nie przewidziano egzaminu w terminie zerowym. W przypadku nieobecności na zajęciach student musi odpowiedzieć z tematu w którym nie uczestniczył u koordynatora przedmiotu lub osoby przez niego wyznaczonej. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
SEM
SEM
SEM
TU CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
SEM
SEM
SEM
W CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
TH CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
FR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 14 hours
Seminar, 26 hours
|
|
Coordinators: | Beata Chełstowska | |
Group instructors: | Beata Chełstowska, Agnieszka Częścik, Marzena Iwanowska, Adam Kaczmarek, Paweł Kozłowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - credit Seminar - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie studentów z najnowocześniejszą medycyną laboratoryjną - podstawowym narzędziem diagnostycznym lekarza praktyka. Student zostanie zapoznany z podstawami instrumentalnymi i metodologicznymi wykonywania badań laboratoryjnych, z możliwymi błędami przedanalitycznymi, pozna parametry laboratoryjne kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów oraz nauczy się analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie studentów z nowoczesną medycyną laboratoryjną - podstawowym narzędziem diagnostycznym lekarza praktyka. Student pozna parametry laboratoryjne kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów oraz nauczy się analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych. Przedmiot realizowany jest w semestrze zimowym na 4. roku kształcenia na kierunku lekarskim i obejmuje 26h seminariów i 14h ćwiczeń praktycznych - analiza przypadków klinicznych i wyników badań laboratoryjnych. Szczegółowa tematyka zajęć w zakresie seminariów obejmuje następujące zagadnienia: 1. Rola diagnostyki laboratoryjnej we współczesnej medycynie, organizacja medycznego laboratorium diagnostycznego. Podstawowe pojęcia: problem zapewnienia jakości wyniku, pojęcie normy, wartości referencyjnych i metodyka badań. 2. Diagnostyka biochemiczna - podstawowe rodzaje badań biochemicznych i ich swoistość narządowa oraz zastosowanie kliniczne. 3. Diagnostyka hematologiczna cz.1: interpretacja morfologii krwi obwodowej, gospodarka Fe, nowoczesne parametry hematologiczne. 4. Diagnostyka hematologiczna cz.2: obraz mikroskopowy i badania laboratoryjne szpiku kostnego. 5. Podstawy serologii grup krwi i transfuzjologii. 6. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu krzepnięcia. 7. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu wewnątrzwydzielniczego. 8. Diagnostyka laboratoryjna chorób nowotworowych z uwzględnieniem diagnostyki genetycznej i molekularnej. 9. Diagnostyka biochemiczna w chorobach cywilizacyjnych. Badaniach przesiewowe i komercjalizacja badań laboratoryjnych: korzyści i zagrożenia. 10. Analityka ogólna i badania płynów z jam ciała. 11. Nowoczesna molekularna diagnostyka laboratoryjna w wybranych chorobach. 12. Badania laboratoryjne w zaburzeniach równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej organizmu. 13. Kolokwium ustne dopuszczające do egzaminu - omówienie wyników badań laboratoryjnych przez studenta. Tematyka ćwiczeń: 1. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: biochemia i immunochemia. 2. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: hematologia. 3. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: układ krzepnięcia. 4. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: stany nagłe i stany zagrożenia życia. 5. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: badanie ogólne moczu, badania płynów z jam ciała. 6. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: wirusologia i toksykologia. 7. Serologia grup krwi - ćwiczenia praktyczne. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Podręcznik obowiązkowy: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej wyd.5 B. Solnica, A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski lub wydania poprzednie. Literatura dodatkowa: Diagnostyka laboratoryjna pod redakcją naukowa Bogdana Solnicy Badania laboratoryjne w hematologii B.Mariańska, J.Fabijańska- Mitek, J.Windyga Gazometria krwi tętniczej i równowaga kwasowo-zasadowa I.A. Hennessey, A.G. Japp |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
SEM
CW
CW
SEM
CW
CW
SEM
TU SEM
CW
CW
SEM
CW
CW
W CW
CW
CW
CW
CW
CW
TH CW
CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 14 hours
Seminar, 26 hours
|
|
Coordinators: | Beata Chełstowska | |
Group instructors: | Beata Chełstowska, Agnieszka Częścik, Anita Gadziomska, Adam Kaczmarek, Paweł Kozłowski, Roman Pińkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - credit Seminar - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie studentów z najnowocześniejszą medycyną laboratoryjną - podstawowym narzędziem diagnostycznym lekarza praktyka. Student zostanie zapoznany z podstawami instrumentalnymi i metodologicznymi wykonywania badań laboratoryjnych, z możliwymi błędami przedanalitycznymi, pozna parametry laboratoryjne kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów oraz nauczy się analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie studentów z nowoczesną medycyną laboratoryjną - podstawowym narzędziem diagnostycznym lekarza praktyka. Student pozna parametry laboratoryjne kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów oraz nauczy się analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych. Przedmiot realizowany jest w semestrze zimowym na 4. roku kształcenia na kierunku lekarskim i obejmuje 26h seminariów i 14h ćwiczeń praktycznych - analiza przypadków klinicznych i wyników badań laboratoryjnych. Szczegółowa tematyka zajęć w zakresie seminariów obejmuje następujące zagadnienia: 1. Rola diagnostyki laboratoryjnej we współczesnej medycynie, organizacja medycznego laboratorium diagnostycznego. Podstawowe pojęcia: problem zapewnienia jakości wyniku, pojęcie normy, wartości referencyjnych i metodyka badań. 2. Diagnostyka biochemiczna - podstawowe rodzaje badań biochemicznych i ich swoistość narządowa oraz zastosowanie kliniczne. 3. Diagnostyka hematologiczna cz.1: interpretacja morfologii krwi obwodowej, gospodarka Fe, nowoczesne parametry hematologiczne. 4. Diagnostyka hematologiczna cz.2: obraz mikroskopowy i badania laboratoryjne szpiku kostnego. 5. Podstawy serologii grup krwi i transfuzjologii. 6. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu krzepnięcia. 7. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu wewnątrzwydzielniczego. 8. Diagnostyka laboratoryjna chorób nowotworowych z uwzględnieniem diagnostyki genetycznej i molekularnej. 9. Diagnostyka biochemiczna w chorobach cywilizacyjnych. Badaniach przesiewowe i komercjalizacja badań laboratoryjnych: korzyści i zagrożenia. 10. Analityka ogólna i badania płynów z jam ciała. 11. Nowoczesna molekularna diagnostyka laboratoryjna w wybranych chorobach. 12. Badania laboratoryjne w zaburzeniach równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej organizmu. 13. Kolokwium ustne dopuszczające do egzaminu - omówienie wyników badań laboratoryjnych przez studenta. Tematyka ćwiczeń: 1. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: biochemia i immunochemia. 2. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: hematologia. 3. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: układ krzepnięcia. 4. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: stany nagłe i stany zagrożenia życia. 5. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: badanie ogólne moczu, badania płynów z jam ciała. 6. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: wirusologia i toksykologia. 7. Serologia grup krwi - ćwiczenia praktyczne. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Podręcznik obowiązkowy: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej wyd.5 B. Solnica, A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski lub wydania poprzednie. Literatura dodatkowa: Diagnostyka laboratoryjna pod redakcją naukowa Bogdana Solnicy Badania laboratoryjne w hematologii B.Mariańska, J.Fabijańska- Mitek, J.Windyga Gazometria krwi tętniczej i równowaga kwasowo-zasadowa I.A. Hennessey, A.G. Japp |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 20 hours
Lectures, 20 hours
Seminar, 20 hours
|
|
Coordinators: | Beata Chełstowska | |
Group instructors: | Beata Chełstowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - credit Lectures - examination Seminar - credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.