Medical Ethics
General data
Course ID: | WMCM-LE-EM-sem |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Medical Ethics |
Name in Polish: | Etyka medyczna |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Etyka medyczna to dziedzina wiedzy, która umożliwia optymalizację opieki zdrowotnej poprzez całościowe a nie ograniczone jedynie do kwestii ściśle medycznych podejście do pacjenta i jego bliskich. Seminaria służą po pierwsze utrwalaniu przekazanej podczas wykładów wiedzy z zakresu etyki, po drugie praktycznemu przetestowaniu nabytych umiejętności i kwalifikacji społecznych podczas omawiania przypadków i dyskusji tematycznych. Po trzecie najbardziej aktywni studenci samodzielnie przygotowują i prezentują zadane tematy etyczne a pozostali uczestnicy seminarium mogą prowadzić dyskusję. W ten sposób wszyscy studenci doskonalą praktyczne umiejętności radzenia sobie z problemami etycznymi występującymi w opiece zdrowotnej. Zajęcia dotyczą nie tylko relacji lekarz-pacjent ale także relacji lekarz-lekarz oraz lekarz-inne podmioty zaangażowane w opiekę zdrowotną. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Łuków P. Pasierski T. Etyka medyczna z elementami filozofii, PZWL 2020 2. Kodeks Etyki Lekarskiej 3. Deklaracja Helsińska WMA, 4. Kubiak R. Prawo medyczne; CH Beck 2017 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1.Czarkowski M. Etyczno-medyczne aspekty początków ludzkiego życia. Studia bydgoskie, 2015, 9: 129-151. 2. Czarkowski M. Udział osób niezdolnych do wyrażenia zgody w badaniach naukowych w: Prawa człowieka a wyzwania bioetyczne związane z nowymi technologiami. Rzecznik Praw Obywatelskich, Warszawa 2018, 47-60. 3. Czarkowski M. Pełnomocnik medyczny - pełniejsza realizacja zasady poszanowania autonomii pacjenta. w: A. Paprocka-Lipińska, R. Budziiński, Etyka w medycynie. Między teorią a praktyką. Gdański Uniwersytet Medyczny, Gdańsk, 2016 str. 248-262. 4. Czarkowski M.: Kliniczne konsultacje etyczne w Polsce – potrzeby i ograniczenia. Med. Prakt., 2017; 11: 124–129 5. Czarkowski M. Dylematy bioetyczno-medyczne zapłodnienia in vitro w: Sinkiewicz W., Grabowski R. Początek ludzkiego życia – bioetyczne wyzwania i zagrożenia, Dom Wydawniczy Margrafsen, Bydgoszcz, 2016, str. 41-68. 6. Oświadczenie pro futuro jako nowa forma relacji pomiędzy rodziną pacjentem a lekarzem. Rozdział w monografii Oświadczenie pacjenta pro futuro jako problem medyczny, etyczny, teologiczny i prawny pod red. M. Machinek, M. Prusak, M. Zadorożny. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2020, str. 55-72 7. Czarkowski M. Etyka Lekarska. w: Majkowski J., Doroszewska A., Brzozowski T. Wyzwania XXI wieku. Ochrona zdrowia i kształcenie medyczne. Federacja Polskich Towarzystw Medycznych, Warszawa 2012, str. 55-72. 8. Czarkowski M. Zgoda na udział w badaniach klinicznych osób niezdolnych do jej wyrażenia. Prawo i medycyna 2014 3-4 (56-57); 91-106. 9. Czarkowski M. Aspekty światopoglądowe sprzeciwu sumienia. w: Sinkiewicz W., Grabowski R. Medyczne, etyczne i prawne aspekty sprzeciwu sumienia w praktyce medycznej. Dom Wydawniczy Margrafsen, Bydgoszcz, 2015, str. 141-156 10. Czarkowski M. Zasady prowadzenia badań naukowych z udziałem ludzi, w: Różyńska J., Hańska W. Bioetyka, Lex Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013, str. 438-452. 11. Gert. B., Culver CM, Clouser Danner D, Bioetyka, Wydawnictwo Słowo/obraz/terytoria, 2006 12. Pawlikowski J. Ciało Ludzkie w badaniach naukowych i praktyce medycznej. PZWL, 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza (student/ka zna i rozumie): główne pojęcia, teorie, zasady etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych; prawa pacjenta; zasady etyczne pracy w zespole; Umiejętności (student/ka potrafi): przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych przestrzegać praw pacjenta; wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym; Kompetencje społeczne (student/ka jest gotów/owa do): przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; nawiązania i utrzymania głębokiego i pełnego szacunku kontaktu z chorym; stawiania na pierwszym miejscu dobra chorego; stałego dokształcania się, mając świadomość własnych ograniczeń i potrzeb edukacyjnych oraz planowania własnej aktywności edukacyjnej; uwzględniania w procesie postępowania terapeutycznego subiektywnych potrzeb i oczekiwań pacjenta wynikających z uwarunkowań społeczno-kulturowych, |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekt kształcenia nr 1 - w zakresie wiedza: Student/ka potrafi zdefiniować i wykorzystać podstawowe pojęcia, teorie, zasady etyczne oraz prawa pacjenta. Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna podstawowych pojęć, teorii, zasad oraz praw Na ocenę 3 (dst.) – zna jedynie pojedyncze pojęcia, teorie, zasady oraz prawa Na ocenę 4 (db.) – zna pojęcia, teorie, zasady oraz prawa i potrafi je porównać Na ocenę 5 (bdb.) – zna pojęcia, teorie, zasady oraz prawa, potrafi je porównać i prawidłowo wybrać Efekt kształcenia nr 2 - w zakresie umiejętności: Student/ka potrafi analizować, wybierać i uzasadniać etyczne sposoby postępowania w różnych sytuacjach zawodowych Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna podstawowych etycznych sposobów postępowania w różnych sytuacjach zawodowych Na ocenę 3 (dst.) – zna jedynie pojedyncze etyczne sposoby postępowania w różnych sytuacjach zawodowych, Na ocenę 4 (db.) – zna etyczne sposoby postępowania w różnych sytuacjach zawodowych, potrafi je porównywać i wybierać Na ocenę 5 (bdb.) – zna etyczne sposoby postępowania w różnych sytuacjach zawodowych, potrafi je poprawnie wybierać oraz potrafi uzasadnić dokonany wybór Efekt kształcenia nr 3 - w zakresie kompetencji społecznych Student/ka potrafi uwzględniać gradację norm i obowiązków etycznych tak aby decyzje podejmowane w zakresie opieki zdrowotnej jak najlepiej służyły dobru jednostkowemu lub społecznemu Na ocenę 2 (ndst.) - nie posiada podstawowych kompetencji społecznych w zakresie gradacji norm i obowiązków etycznych Na ocenę 3 (dst.) – zna jedynie podstawowe pojedyncze przykłady gradacji norm i obowiązków etycznych Na ocenę 4 (db.) – zna gradację norm i obowiązków etycznych, potrafi je porównywać i wybierać Na ocenę 5 (bdb.) – zna gradację norm i obowiązków etycznych, potrafi je poprawnie wybierać oraz potrafi uzasadnić dokonany wybór |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.