Higiena z epidemiologią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-HE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Higiena z epidemiologią |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | G.W1.G.W12.G.W3 ,GW4,GW8,GW10, GW18,. GU1, GU2 .GU3, GU4, GU8 ,K1,K2,K3,K4,K6 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z poprzednich lat studiów |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu: - przekazanie wiedzy nt. podstawowych zasad analizy epidemiologicznej i demograficznej nad populacją ludzką, metod oceny i monitorowania problemów zdrowotnych i demograficznych ludności; - przekazanie wiedzy na temat sytuacji epidemiologicznej wybranych chorób zakaźnych i niezakaźnych w kraju i na świecie oraz metod zbierania informacji w zakresie czynników ryzyka chorób zakaźnych i cywilizacyjnych w celu zaplanowania działań profilaktycznych z położeniem szczególnego nacisku na badania przesiewowe; - rozwinięcie zdolności interpretacji dostępnych danych demograficznych i epidemiologicznych, oceny skali problemów zdrowotnych i demograficznych w społeczeństwie polskim, - nauczenie wartościowania wyników badań epidemiologicznych, zamieszczanych w piśmiennictwie naukowym; - uświadomienie obecności zagrożeń epidemiologicznych; - zapoznanie studentów z wpływem różnych czynników środowiska na zdrowie człowieka oraz podstawowymi metodami profilaktyki i promocji zdrowia |
Pełny opis: |
Treści programowe:seminarium:1.Epidemiologia i higiena – cele i zadania. 2.Podstawowe typy zjawisk epidemiologicznych i metody ich badania. 3.Uwarunkowania stanu zdrowia populacji. 4.Zjawiska demograficzne a demografia lekarska. 5.Mierniki zdrowia. Medycyna różnych okresów życia. 6.Elementy demografii w epidemiologii. 7.Strategia badań epidemiologicznych 8.Podstawowe typy zjawisk epidemiologicznych i metody ich badania,zadania współczesnej epidemiologii 9. Metody badań epidemiologicznych. 10.Źródła informacji w epidemiologii. 11.Planowanie badań epidemiologicznych. 12.Badania przesiewowe 13.Epidemia, proces epidemiczny, dochodzenie i nadzór epidemiologiczny. 14.Zapobieganie chorobom zakaźnym i niezakaźnym 15.Sytuacja epidemiologiczna Polski, Europy i świata 16.Epidemiologia chorób zakażnych 17.Epidemiologia chorób związanych ze środowiskiem 18.Epidemiologia nowotworów złośliwych 19.Epidemiologia chorób cywilizacyjnych 20.Epidemiologia chorób zawodowych,środowisko pracy – czynniki szkodliwe.ergonomia w środowisku pracy. 21.Epidemiologia chorób pasożytniczych 22.Epidemiologia uzależnień 23Epidemiologia depresji u dorosłych oraz dzieci i młodzieży 24.Epidemiologia chorób rzadkich. 25..Znajomość podstaw higienicznego trybu życia, pracy , nauki, higiena środowiska. 26.Higiena pomieszczeń służby zdrowia (szpitale,przychodnie,gabinety lekarskie, zabiegowe, sale operacyjne,itp.). 27.Higiena miejsc publicznych . 28.Struktura i zadania stacji sanitarno-epidemiologicznej 29.Higiena żywności. Treści programowe: ćwiczenia: 1.Zastosowanie wybranych zagadnień demograficznych w badaniach epidemiologicznych. 2. Metody badań epidemiologicznych 3.Normy żywieniowe,wydatek energetyczny,obliczanie podstawowej i całościowej przemiany materii. 4.Obliczanie wskaźników epidemiologicznych( np.ID- gęstość zapadalności, CI- zapadalność zbiorcza ,chorobowość,przeżycie względne ,umieralność ,ryzyka). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Epidemiologia Podręcznik dla studentów i praktyków 2021 Bain Chris. Page Andrew, Peneloppe Webb Wydawca: Scholar Epidemiologia Od teorii do praktyki- 2021 Copyright: wyd. 1, 2021 Iwona Paradowska-Stankiewicz, Magdalena Rosińska, Bogdan Wojtyniak, Andrzej Zieliński Jędrychowski Wiesław (red): Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Wyd. UJ, Kraków 2010. Literatura uzupełniająca: Marcinkowski Jerzy T. (red): Higiena. Profilaktyka w zawodach medycznych. Dział Wydawnictw Akademia Medyczna w Poznaniu 2002 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
G.W1.zna metody oceny stanu zdrowia jednostki i populacji, różne systemy klasyfikacji chorób i procedur medycznych G.W2.;zna sposoby identyfikacji i badania czynników ryzyka, wady i zalety różnego typu badań epidemiologicznych oraz miary świadczące o obecności zależności przyczynowo-skutkowej G.W3.zna epidemiologię chorób zakaźnych i przewlekłych, sposoby zapobiegania ich występowaniu na różnych etapach naturalnej historii choroby oraz rolę nadzoru epidemicznego;G.W4.; pojęcie zdrowia publicznego, jego cele, zadania oraz strukturę i organizację systemu ochrony zdrowia na poziomie krajowym i światowym, a także wpływ uwarunkowań ekonomicznych na możliwości ochrony zdrowia G.W8zna regulacje prawne i podstawowe metody dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadzenia innych badań medycznych z uwzględnieniem podstawowych metod analizy danychG.W10 podstawowe regulacje z zakresu prawa farmaceutycznego; G.W18zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych i hemogenetycznych. G.U1potrafi opisywać strukturę demograficzną ludności i na tej podstawie oceniać problemy zdrowotne populacji; G.U2potrafi zbierać informacje na temat obecności czynników ryzyka chorób zakaźnych i przewlekłych oraz planować działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania;G.U3 potrafi interpretować miary częstości występowania chorób i niepełnosprawności; G.U4potrafi oceniać sytuację epidemiologiczną chorób powszechnie występujących w Rzeczypospolitej Polskiej i na świecie; G.U8potrafi działać w sposób umożliwiający unikanie błędów medycznych; K1przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta K2potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych K3kieruje się dobrem pacjenta K4dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych K6propaguje zachowania prozdrowotne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności w prezentowanej pracy indywidualnej oraz udział w dyskusji.Ocena wykonanej pracy 3,0;3,5;4,0;4,5;5,0 Aktywność w dyskusji:3,0;3,5;4,0;4,5;5,0,Rozwiązywanie zadań:3,0;3,5;4,0;4,5;5,0. Waga oceny:praca-60%,aktywność w dyskusji-20%,rozwiązywanie zadań-20% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Szade-Klimasińska | |
Prowadzący grup: | Anna Szade-Klimasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
SEM
WT SEM
SEM
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tomaszewska-Kowalska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Tomaszewska-Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | G.W1.zna metody oceny stanu zdrowia jednostki i populacji, różne systemy klasyfikacji chorób i procedur medycznych G.W2.;zna sposoby identyfikacji i badania czynników ryzyka, wady i zalety różnego typu badań epidemiologicznych oraz miary świadczące o obecności zależności przyczynowo-skutkowej G.W3.zna epidemiologię chorób zakaźnych i przewlekłych, sposoby zapobiegania ich występowaniu na różnych etapach naturalnej historii choroby oraz rolę nadzoru epidemicznego;G.W4.; pojęcie zdrowia publicznego, jego cele, zadania oraz strukturę i organizację systemu ochrony zdrowia na poziomie krajowym i światowym, a także wpływ uwarunkowań ekonomicznych na możliwości ochrony zdrowia G.W8zna regulacje prawne i podstawowe metody dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadzenia innych badań medycznych z uwzględnieniem podstawowych metod analizy danychG.W10 podstawowe regulacje z zakresu prawa farmaceutycznego; G.W18zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych i hemogenetycznych. G.U1potrafi opisywać strukturę demograficzną ludności i na tej podstawie oceniać problemy zdrowotne populacji; G.U2potrafi zbierać informacje na temat obecności czynników ryzyka chorób zakaźnych i przewlekłych oraz planować działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania;G.U3 potrafi interpretować miary częstości występowania chorób i niepełnosprawności; G.U4potrafi oceniać sytuację epidemiologiczną chorób powszechnie występujących w Rzeczypospolitej Polskiej i na świecie; G.U8potrafi działać w sposób umożliwiający unikanie błędów medycznych; K1przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta K2potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych K3kieruje się dobrem pacjenta K4dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych K6propaguje zachowania prozdrowotne. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu: - przekazanie wiedzy nt. podstawowych zasad analizy epidemiologicznej i demograficznej nad populacją ludzką, metod oceny i monitorowania problemów zdrowotnych i demograficznych ludności; - przekazanie wiedzy na temat sytuacji epidemiologicznej wybranych chorób zakaźnych i niezakaźnych w kraju i na świecie oraz metod zbierania informacji w zakresie czynników ryzyka chorób zakaźnych i cywilizacyjnych w celu zaplanowania działań profilaktycznych z położeniem szczególnego nacisku na badania przesiewowe; - rozwinięcie zdolności interpretacji dostępnych danych demograficznych i epidemiologicznych, oceny skali problemów zdrowotnych i demograficznych w społeczeństwie polskim, - nauczenie wartościowania wyników badań epidemiologicznych, zamieszczanych w piśmiennictwie naukowym; - uświadomienie obecności zagrożeń epidemiologicznych; - zapoznanie studentów z wpływem różnych czynników środowiska na zdrowie człowieka oraz podstawowymi metodami profilaktyki i promocji zdrowia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Epidemiologia Podręcznik dla studentów i praktyków 2021 Bain Chris. Page Andrew, Peneloppe Webb Wydawca: Scholar Epidemiologia Od teorii do praktyki- 2021 Copyright: wyd. 1, 2021 Iwona Paradowska-Stankiewicz, Magdalena Rosińska, Bogdan Wojtyniak, Andrzej Zieliński Jędrychowski Wiesław (red): Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Wyd. UJ, Kraków 2010. Literatura uzupełniająca: Marcinkowski Jerzy T. (red): Higiena. Profilaktyka w zawodach medycznych. Dział Wydawnictw Akademia Medyczna w Poznaniu 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tomaszewska-Kowalska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Tomaszewska-Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.