Ethical Aspects in Science
General data
Course ID: | WMCM-LE-MON-AE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ethical Aspects in Science |
Name in Polish: | Aspekty etyczne w nauce |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poznanie problemów nauki i etyki współczesnej Poznanie funkcji i celów etyki zawodowej Poznanie kodeksu etycznego i zasad etyki naukowca i medyka. |
Full description: |
(in Polish) Poznanie problemów nauki i etyki współczesnej Poznanie funkcji i celów etyki zawodowej Poznanie kodeksu etycznego i zasad etyki naukowca i medyka. Ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne. Zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki, deontologii i bioetyki oraz problematykę historycznego rozwoju systemów etycznych. Zna przepisy prawne dotyczące etyki badań naukowych, badań prowadzonych na zwierzętach i eksperymentów medycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Red. J. Hartman, M. Waligóra, Etyczne aspekty decyzji medycznych, Wolters Kliwer Polska, Sp.z.o.o.Warszawa 2011 M. A. Monge, Etyka w medycynie, Warszawa 2012. M. Heller, Podglądanie wszechświata, Kraków 2011. J. Baggini, P.S. Fosl, Przybornik etyka, Warszawa 2010. R. Clarke, Nowe tajemnice Wszechświata, Kraków 2005. W. Szumowski, Filozofia medycyny, Kęty 2007. M. Friedman, G.W. Friedland, Krótka historia medycyny, Warszawa 2017. M. Czarkowski, J. Różyńska, Świadoma zgoda, Warszawa 2008. Strona www. Pozycja obowiązkowa: https://www.nil.org.pl/dzialalnosc/osrodki-naczelnej-izby-lekarskiej/orodek-bioetyki/etyka-w-badaniach-naukowych |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Główne zagadnienia etyki współczesnej. Etyka a moralność i inne systemy wartości (prawo, religia, obyczaj). Czym jest nauka i jakie ma cele? Czy etyka badań naukowych może być etyką zawodową? Funkcje etyk zawodowych i ich uwarunkowania. Wartości etyczne nauki. Konflikty i dylematy etyczne w badaniach naukowych. Cele utylitarne nauki a prawda i godność człowieka. Eksperyment – uwarunkowania. Zagrożenia ze strony postępu naukowego. Odpowiedzialność etyczna w nauce – za co odpowiada badacz?. Etos nauki, kodeks etyki naukowca, konwencje międzynarodowe czy dobre obyczaje w nauce? Wykazuje umiejętność rozstrzygania dylematów moralnych w oparciu o zasady etyczne i normy. Potrafi kształtować prawidłowa postawę etyczno-moralną w praktyce zawodowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności, studium przypadku, proces pielęgnowania, projekt |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.