Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethical Aspects in Science

General data

Course ID: WMCM-LE-MON-AE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethical Aspects in Science
Name in Polish: Aspekty etyczne w nauce
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poznanie problemów nauki i etyki współczesnej

Poznanie funkcji i celów etyki zawodowej

Poznanie kodeksu etycznego i zasad etyki naukowca i medyka.

Full description: (in Polish)

Poznanie problemów nauki i etyki współczesnej

Poznanie funkcji i celów etyki zawodowej

Poznanie kodeksu etycznego i zasad etyki naukowca i medyka.

Ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne. Zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki, deontologii i bioetyki oraz problematykę historycznego rozwoju systemów etycznych.

Zna przepisy prawne dotyczące etyki badań naukowych, badań prowadzonych na zwierzętach i eksperymentów medycznych.

Bibliography: (in Polish)

Red. J. Hartman, M. Waligóra, Etyczne aspekty decyzji medycznych,

Wolters Kliwer Polska, Sp.z.o.o.Warszawa 2011

M. A. Monge, Etyka w medycynie, Warszawa 2012.

M. Heller, Podglądanie wszechświata, Kraków 2011.

J. Baggini, P.S. Fosl, Przybornik etyka, Warszawa 2010.

R. Clarke, Nowe tajemnice Wszechświata, Kraków 2005.

W. Szumowski, Filozofia medycyny, Kęty 2007.

M. Friedman, G.W. Friedland, Krótka historia medycyny, Warszawa 2017.

M. Czarkowski, J. Różyńska, Świadoma zgoda, Warszawa 2008.

Strona www. Pozycja obowiązkowa:

https://www.nil.org.pl/dzialalnosc/osrodki-naczelnej-izby-lekarskiej/orodek-bioetyki/etyka-w-badaniach-naukowych

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Główne zagadnienia etyki współczesnej. Etyka a moralność i

inne systemy wartości (prawo, religia, obyczaj). Czym jest

nauka i jakie ma cele? Czy etyka badań naukowych może być

etyką zawodową?

Funkcje etyk zawodowych i ich uwarunkowania.

Wartości etyczne nauki. Konflikty i dylematy etyczne w

badaniach naukowych. Cele utylitarne nauki a prawda i

godność człowieka.

Eksperyment – uwarunkowania. Zagrożenia ze strony postępu

naukowego. Odpowiedzialność etyczna w nauce – za co

odpowiada badacz?. Etos nauki, kodeks etyki naukowca,

konwencje międzynarodowe czy dobre obyczaje w nauce?

Wykazuje umiejętność rozstrzygania dylematów moralnych w

oparciu o zasady etyczne i normy.

Potrafi kształtować prawidłowa postawę etyczno-moralną w

praktyce zawodowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności,

studium przypadku, proces pielęgnowania, projekt

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)