Ból i cierpienie-ognisko światła i ciemności. Choroby wieku podeszłego.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-MON-BiC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ból i cierpienie-ognisko światła i ciemności. Choroby wieku podeszłego. |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy holistycznej medycyny, przygotowanie studentów do podjęcia posługi wśród różnych kategorii osób chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny. |
Pełny opis: |
Na czym polega geriatryczne podejście do chorowania u osób w podeszłym wieku? Starość i ludzie starsi w perspektywie socjologicznej. Opieka psychoonkologiczna nad chorym w podeszłym wieku. Zdrowie seksualne osób w wieku podeszłym 400 lat działalności Bonifratrów w leczeniu osób starszych. Dlaczego się starzejemy? Depresja w późnej dorosłości. Czy można opóźnić rozwój otępienia starczego? Stomia – opieka i pielęgnacja. Caravaggio-Boże światło w ciemności. Terapia wspomagająca chorób wieku podeszłego. Od procedur medycznych po empatię i miłosierdzie w procesie leczenia. Niedożywienie białkowo-energetyczne w geriatrii. Depresyjne zaburzenia nastroju u osób w wieku podeszłym. Komunikacja z pacjentem głuchym Funkcjonowanie osób starszych po udarze. |
Literatura: |
Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011. Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008. Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student: EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny. EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności medycznej i psychologicznej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny. EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Opis ECTS: Aktywny udział ćwiczeniach: 8 godzin Praca własna studenta: 7 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako "zna główne zasady działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny". Na ocenę ndst (2) - nie zna podstawowych zasad działalność holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny db (4) - w dobrym stopniu, odwołując nauk pozamedycznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą dotyczącą zasad działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny prezentując je w formie kompleksowego modelu działania EK nr 2 określany jako "twórcze włączenie się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny" ndst (2) - nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny db (4) - w dobrym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny, dokonując weryfikacji tych działań pod kątem zgodności z wskazaniami nauk pozamedycznych. bdb (5) - bardzo aktywnie włącza się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny, inicjując nowe działania (między innymi funkcjonowanie zespołów opieki duszpasterskiej) oraz weryfikując realizowane praktyki pod kątem wskazań nauk pozamedycznych. EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról" ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i pracować z osobami posługującymi chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny. dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując się pasywnie db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki holistycznej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny , zachowując w nich aktywną rolę bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki holistycznej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując je do podejmowania nowych form działań Metoda weryfikacji efektów kształcenia: praca pisemna. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz kolokwium końcowe obejmujące znajomość lektur i treści przedkładanych na ćwiczeniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.