Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The ethos of the medical profession

General data

Course ID: WMCM-LE-MON-EZL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The ethos of the medical profession
Name in Polish: Etos zawodu lekarskiego
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przedstawienie zasad i reguł etycznych, ważnych w interpretowaniu i analizowaniu zagadnień etyczno-moralnych.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przedstawienie zasad i reguł etycznych, ważnych w interpretowaniu i analizowaniu zagadnień etyczno-moralnych, w tym między innymi:

1. wskazanie studentom zasad moralnych, obowiązujących we współczesnej medycynie

2. przekazanie wiedzy z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie

2. omówienie kwestii etycznych odnoszących się

do zawodu pielęgniarki

3. wskazanie elementów humanistycznych

i filozoficznych w etyce zawodu pielęgniarki

4. wskazanie metod rozwiązywania dylematów moralnych w praktyce zawodowej

5. wykształcenie umiejętności poszanowania godności osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną

Bibliography: (in Polish)

Z. Gajda, Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011.

P. Jaroszyński, Dramat życia moralnego, Warszawa 1997.

K. Osińska, Refleksje nad etyką lekarską, Warszawa 1992.

S. Olejnik, Etyka lekarska, Katowice 1995.

K. Bochenek, D. Kortko, Dobry zawód, Kraków 2008.

J. Woy-Wojciechowski, Misjonarze zdrowia, Warszawa 2010.

T. Brzeziński, Historia medycyny, Warszawa 1988.

J. Tatoń, Filozofia w medycynie, Warszawa 2003.

W. Szumowski, Filozofia medycyny, Kęty 2003.

M.A. Monge, Etyka w medycynie, Warszawa 2012.

https://www.nil.org.pl/dzialalnosc/osrodki-naczelnej-izby-lekarskiej/orodek-bioetyki/etyka-w-badaniach-naukowych

Literatura uzupełniająca:

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2013, t. 1, s.144.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.200.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna -Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s.263.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna –Teologia-Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s.209.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Zaburzenia psychiczne, (red.) D. Pater, Warszawa 2017, t. 5, s.274.

Holistyczna koncepcja człowieka chorego. Teologia, medycyna, praktyka, Warszawa 2017, s.274.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Choroby cywilizacyjne, (red.) D. Pater, Warszawa 2018, t. 6, s.176.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna)

charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych

i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy lekarskiej;

zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych

w pracy lekarza;

rozumie treść kodeksu etyki zawodowej lekarskiej;

różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna);

Umiejętności:

szanuje godność osoby ludzkiej w relacji

z podopiecznym i jego rodziną;

wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej

dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności,

studium przypadku

Bardzo dobry – znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje

Ponad dobry – bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje

Dobry – dobra wiedza, umiejętności, kompetencje

Dość dobry – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje,

ale ze znacznymi niedociągnięciami

Dostateczny – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje,

z licznymi błędami (próg 60%)

Niedostateczny – niezadowalająca wiedza, umiejętności,

kompetencje (poniżej 60%)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)