Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Holistic approach to the patient

General data

Course ID: WMCM-LE-MON-HPDP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Holistic approach to the patient
Name in Polish: Holistyczne podejście do pacjenta
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Holistyczne podejście do istoty ludzkiej polega na postrzeganiu

człowieka jako niepodzielnej całości, składającej się jednocześnie

z pierwiastka fizycznego, umysłowego i duchowego. Między tymi

sferami obserwujemy ścisłą i daleko idącą zależność. Naukowcy

ostatnich dekad zadali sobie sporo trudu, aby uzasadnić tę prawdę.

Osoba ludzka stanowi całość. Człowiek jest jednością. Wszystkie

sfery człowieka, określane jako umysłowa, fizyczna, społeczna i duchowa,

przenikają się wzajemnie, tworząc nierozerwalną jedność.

Oddziaływanie na ciało powoduje konsekwencje w umyśle i odwrotnie.

Jeśli coś dotyka jednego elementu istoty ludzkiej, pozostaje

jednocześnie w relacji z wszystkimi pozostałymi.

Full description: (in Polish)

Człowiek w ujęciu holistycznym.

Wyzwania współczesnej medycyny, zgodne z holistyczną koncepcją człowieka

- higiena psychiczna

- profilaktyka zdrowotna

- podnoszenie kwalifikacji pracowników ochrony zdrowia

- nowoczesne kierunki i metody leczenia

Podmiotowe traktowanie chorego we współczesnych procedurach medycznych

- działalność wolontariuszy

- hospicja i opieka paliatywna

Bibliography: (in Polish)

Holistyczna koncepcja człowieka chorego. D. Pater. Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. ISBN 978-838090-334-0

Benedykt XVI „Deus Caritas Est”. Encyklika o miłości chrześcijańskiej. Watykan 2005

Bartoszek A. Człowiek w obliczu cierpienia i umierania, Moralne aspekty opieki paliatywnej. Katowice 2000.

Jan Paweł II. Medycyna na służbie życia i człowieka, przemówienie do uczestników XV Międzynarodowego Kongresu Federacji Stowarzyszeń Lekarzy Katolickich, „L’Osservatore Romano” 1982, 11-12, 5-7.

Jan Paweł II „W leczeniu nie zapominajcie o duchowych potrzebach człowieka”, „L’Ossevatore Romano, 2002, 5:41.

Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45.

G. Minois, Ksiądz i lekarz. Od świętych uzdrowicieli do bioetyki, Warszawa 2020, ISBN 978-83-656880-60-0

Literatura uzupełniająca:

Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45.

oraz inne artykuły, polecane w trakcie zajęć przez prowadzącego

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego);

charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych

i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy lekarza;

zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych

w pracy medyka;

rozumie treść kodeksu etyki zawodowej lekarza;

różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna);

Umiejętności:

szanuje godność osoby ludzkiej w relacji

z podopiecznym i jego rodziną;

wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej

dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia.

Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.

Praca własna studenta: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu, konsultacje i egzamin: 30 godzin

Razem: 90 godz. = 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda weryfikacji efektów kształcenia.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z obecności na zajęciach: dst-od 60%, db-60-95%, bdb-95-100%.

Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie testu na platformie Moodle UKSW.W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)