Holistic approach to the patient
General data
Course ID: | WMCM-LE-MON-HPDP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Holistic approach to the patient |
Name in Polish: | Holistyczne podejście do pacjenta |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Holistyczne podejście do istoty ludzkiej polega na postrzeganiu człowieka jako niepodzielnej całości, składającej się jednocześnie z pierwiastka fizycznego, umysłowego i duchowego. Między tymi sferami obserwujemy ścisłą i daleko idącą zależność. Naukowcy ostatnich dekad zadali sobie sporo trudu, aby uzasadnić tę prawdę. Osoba ludzka stanowi całość. Człowiek jest jednością. Wszystkie sfery człowieka, określane jako umysłowa, fizyczna, społeczna i duchowa, przenikają się wzajemnie, tworząc nierozerwalną jedność. Oddziaływanie na ciało powoduje konsekwencje w umyśle i odwrotnie. Jeśli coś dotyka jednego elementu istoty ludzkiej, pozostaje jednocześnie w relacji z wszystkimi pozostałymi. |
Full description: |
(in Polish) Człowiek w ujęciu holistycznym. Wyzwania współczesnej medycyny, zgodne z holistyczną koncepcją człowieka - higiena psychiczna - profilaktyka zdrowotna - podnoszenie kwalifikacji pracowników ochrony zdrowia - nowoczesne kierunki i metody leczenia Podmiotowe traktowanie chorego we współczesnych procedurach medycznych - działalność wolontariuszy - hospicja i opieka paliatywna |
Bibliography: |
(in Polish) Holistyczna koncepcja człowieka chorego. D. Pater. Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. ISBN 978-838090-334-0 Benedykt XVI „Deus Caritas Est”. Encyklika o miłości chrześcijańskiej. Watykan 2005 Bartoszek A. Człowiek w obliczu cierpienia i umierania, Moralne aspekty opieki paliatywnej. Katowice 2000. Jan Paweł II. Medycyna na służbie życia i człowieka, przemówienie do uczestników XV Międzynarodowego Kongresu Federacji Stowarzyszeń Lekarzy Katolickich, „L’Osservatore Romano” 1982, 11-12, 5-7. Jan Paweł II „W leczeniu nie zapominajcie o duchowych potrzebach człowieka”, „L’Ossevatore Romano, 2002, 5:41. Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45. G. Minois, Ksiądz i lekarz. Od świętych uzdrowicieli do bioetyki, Warszawa 2020, ISBN 978-83-656880-60-0 Literatura uzupełniająca: Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45. oraz inne artykuły, polecane w trakcie zajęć przez prowadzącego |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej; posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego); charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy lekarza; zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy medyka; rozumie treść kodeksu etyki zawodowej lekarza; różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej; posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna); Umiejętności: szanuje godność osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną; wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia. Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 30 godz. Praca własna studenta: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu, konsultacje i egzamin: 30 godzin Razem: 90 godz. = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda weryfikacji efektów kształcenia. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z obecności na zajęciach: dst-od 60%, db-60-95%, bdb-95-100%. Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie testu na platformie Moodle UKSW.W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.